Hoppa till huvudinnehåll
Arkiv

Smyghöjning av barnförsäkringar

Premierna blir snart fyra gånger så höga för dem som har barnen försäkrade för olycksfall genom Sif. Orsaken är att de får betala för en sjukförsäkring - som de inte själva valt. Försäljningsmetoden är otillåten, anser Konsumentverket.
Publicerad
Tusentals medlemmar i Sif har en olycksfallsförsäkring för barn genom Förenade Liv. Den har hittills haft det relativt låga priset av 15 kronor per månad. På de inbetalningskort som nu skickas ut står det dock 58 kronor.
Höjningen förklaras med att alla automatisk får även en sjukförsäkring för sina barn. De tillfrågas inte om de önskar en sådan, trots att de tidigare valt att avstå. För att slippa undan måste de själva ringa till Förenade Liv senast den 31 januari.
Sådana säljmetoder är dock otillåtna enligt Konsumentverket. "Anslutning till en tjänst bör alltid ske genom konsumentens aktiva medverkan, inte genom passivitet, så kallad negativ avtalsbindning". Även på Konsumenternas försäkringsbyrå tycker man att det är en "underlig" säljmetod.
På det brev som skickats ut till försäkringstagarna står att beslutet om den nya försäkringen fattats av Sif "tillsammans med Förenade Liv". Det bekräftas av Sifs försäkringsansvariga Gunilla Dahmm:
- Vår avsikt var god, att skapa ett fullgott skydd för barnfamiljerna. Jag reagerade inte över hur brevet var formulerat, men i princip tycker jag att man själv ska få välja vilket försäkringsskydd man vill ha. Förenade Liv får väl överväga att skicka ut ett nytt brev.
- Det borde också tydligt framgå hur mycket premien höjs. Jag inser att premien kan vara ett bekymmer för familjer med pressad ekonomi, säger Gunilla Dahmm.
I brevet nämns inte alls att premierna höjs. I stället framhålls att man kan höja det maximala försäkringsbeloppet, som nu är 800 000 kronor, genom ett tillägg - som är frivilligt.
"Negativ säljmetod" är förbjuden enligt paragraf 12 i marknadsföringslagen. Där står att ett företag inte får leverera produkter eller tjänster till någon som inte uttryckligen har beställt dem. Inte heller får ett företag skicka fakturor, inbetalningsavier eller liknande meddelanden för produkter som inte beställts.
I vissa undantagsfall kan dock ett sådant förfarande vara lagligt, till exempel om det gäller att förlänga en prenumeration, ett abonnemang eller liknande avtal.

DAG BREMBERG

Fotnot:
Den som inte önskar den nya försäkringen ska ringa Förenade Livs kundtjänst, 08-700 40 80.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arkiv

Sparkad Pridegeneral kräver skadestånd

I december fick festivalgeneralen för Malmö Pride sparken. Nu stämmer Unionen arbetsgivaren och kräver 150 000 kronor i skadestånd.
David Österberg Publicerad 15 april 2019, kl 15:44
Johan Nilsson/TT
Den avskedade festivalgeneralen tillbakavisar anklagelser om att ha misskött sin anställning. Johan Nilsson/TT

Föreningen Malmö Pride bildades 2015 och arrangerar den årliga Pridefestivalen i Malmö. En av grundarna, en nu 34-årig man, valdes till ordförande och året därpå blev han också general för festivalen.

Men förra året uppstod flera konflikter i föreningen. Festivalgeneralen fick bland annat kritik för att han både var ordförande för föreningen och anställd av den. Han kritiserades också för att förutom sin lön ha fått provision på intäkterna till Pridefestivalen och för att ha dålig koll på organisation och administration.

Föreningen och Malmö stad – en av festivalens största finansiärer – lät då en revisionsfirma granska hur föreningen hade skötts. Utredningen visade att styrelsen delvis misskött sitt arbete. Revisorn anmärkte bland annat på föreningens bokföring och på dess interna kontroll. 

Den sista oktober förra året höll Malmö Pride ett extra årsmöte och vid det byttes hela styrelsen ut. Då utsågs också en ny ordförande och 34-åringen fick fortsätta som festivalgeneral.

Kort därefter blev han dock avstängd från sin tjänst och i början av december fick han sparken. Styrelsen ansåg bland annat att han borde ha tecknat ett ramavtal med Malmö stad, att han brustit i sin rapportering till styrelsen och misskött organisation och administration.  

Men nu stämmer Unionen arbetsgivaren och vill att Arbetsdomstolen förklarar att avskedandet är ogiltigt. Unionen kräver också att föreningen betalar 34-åringen 150 000 kronor i skadestånd.

Enligt stämningsansökan tillbakavisar 34-åringen att han misskött sin anställning och påpekar att den gamla styrelsen inte hade några invändningar mot hur han skötte sitt arbete. Han anser också att den nya styrelsen blandar samman vad han gjort som ordförande med vad han gjort som anställd och att den främst fokuserar på saker som hänt innan den nya styrelsen tillträdde.