Hoppa till huvudinnehåll
Fackligt

Kollektivavtal på Cityjet ger stora lönelyft

Rejäla lönehöjningar och högre ersättning utomlands. Flygbolaget Cityjet har tecknat kollektivavtal med Unionen – efter ett års förhandlingar.
− Vi är jättenöjda. Avtalet kommer definitivt ge oss mer trygghet än förut, säger Agata Vikenroth, ordförande i Unionenklubben.
Ola Rennstam Publicerad 6 mars 2024, kl 14:34
Ett flygplan från Cityjet till vänster och till höger Unionens huvudkontor.
Bättre löner och trygghet hos Cityjet. Flygbolaget har tecknat kollektivavtal - efter ett års förhandlingar. Foto: Cityjet/Janerik Henriksson/TT.

För ett år sedan väckte Unionenklubben på Cityjet frågan om ett kollektivavtal och efter långa förhandlingar är pappren nu påskrivna.

– Det har varit konstruktiva förhandlingar med bolaget och Unionen har haft stort tålamod med oss. Under året som gått har vi lärt oss mycket om hur det funkar på svensk arbetsmarknad. Nu har vi tryggat försäkringar, bättre pension och högre lön som definitivt kommer att ge oss mer trygghet än förut. Många kollegor har hört av sig med glada reaktioner, säger ordföranden Agata Vikenroth.

Personalen på Cityjet kommer att få ett rejält lönelyft eftersom deras tidigare löner var satta enligt 2019 års lönenivåer, berättar Jonas Eriksson, centralombudsman på Unionen med ansvar för flygbranschen.

– Den stora knäckfrågan under förhandlingen var ersättningen under utlandsvistelser, men även där lyckades vi få till en förbättring. I gengäld har arbetsgivaren fått rätt att schemalägga personalen en timma tidigare på morgonen. Jag är väldigt nöjd med avtalet, säger han.

10 av 12 bolag har kollektivavtal

Enligt Unionen har det blivit något mer ordning och reda inom flyget på senare år. Oseriösa underleverantörer, baserade utanför Sverige, dumpade tidigare villkoren men har nu dragit sig tillbaka.
I dagsläget har 10 av 12 flygbolag som är baserade i Sverige kollektivavtal, de som saknar är Lufthansaägda Eurowings och Braathen Crew. Av Unionens sammanlagt 1 200 kabinanställda medlemmar omfattas cirka 1 100 av avtal.

Efter pandemin, då många valde att lämna flygbranschen för gott, har många bolag fått svårt att hitta personal i Sverige. Att skaffa kollektivavtal är ett sätt att bli en mer attraktiv arbetsgivare men Unionen understryker att lönerna fortfarande är alldeles för låga.

– Idag är det lätt att få jobb som kabinanställd, alla bolag skriker efter folk. Samtidigt har lönerna pressats ner och många svenska arbetssökande tycker att villkoren helt enkelt är för dåliga. Det innebär att bolagen måste rekrytera i Sydeuropa, säger Jonas Eriksson.

Cityjet: ”Ökar vår attraktionskraft”

Cityjets HR-chef, Konstantinos Bitsiaras, konstaterar att det nya kollektivavtalet är ett sätt skapa en god arbetsmiljö och bra villkor genom att följa den svenska modellen. Han tror – precis som Unionen – att avtalet kommer underlätta rekrytering av personal.

– Genom att erbjuda tydliga, rättvisa och konkurrenskraftiga anställningsvillkor ökar vi vår attraktionskraft som arbetsgivare inom den svenska flygindustrin. Dessutom skapar ett kollektivavtal stabilitet och förutsägbarhet som är avgörande för att upprätthålla en hög kvalitet på vår service, säger han.

Cityjet

Det irländska flygbolaget Cityjet har varit verksamt i Sverige i många år, främst som underleverantör åt SAS. Våren 2020 begärdes de svenska och finska dotterbolagen i konkurs som en följd av pandemin och numera sköts flygtrafiken i Norden av det danska bolaget Cityjet AS. För ett drygt år sedan bildade de kabinanställda vid Arlanda en Unionenklubb. 

Fackligt

Spelföretaget Avalanche ska teckna kollektivavtal

Avalanche Studios Group vill teckna kollektivavtal med Unionen. Love Arvidsson är ordförande i Unionenklubben på företaget:
– Kollektivavtalet ger de anställda den representation de saknat.
Elisabeth Brising Publicerad 29 april 2024, kl 06:04
The Hunter game Avalanche och Love Arvidsson
The Hunter är ett av spelföretaget Avalanche Studios Groups spel. Th Love Arvidsson är lokal klubbordförande för Unionen och nöjd med att arbetsgivaren nu vill teckna kollektivavtal. Foto: Avalanche Studio Group Press/Privat

Ni ska teckna kollektivavtal. Varför?

– Det fanns ett missnöje bland de anställda som var grundat i en brist på inflytande och transparens. Många kände att ledningen inte lyssnade på deras åsikter. Kollektivavtalet är vår lösning, det ger de anställda den representation de saknat.

Berätta om resan dit.

Love Arvidsson.
Love Arvidsson. Foto: Privat

– Vi började prata om att organisera oss år 2022 och bildade klubben för nästan exakt ett år sedan. Att vi ville ha kollektivavtal var prio ett från första dagen. Vårt fokus låg på att rekrytera medlemmar och skaffa ett bra underlag innan vi skickade in förhandlingsframställan. 

Hur har dialogen med arbetsgivaren varit?

– Den har överlag varit väldigt bra. Tonen på förhandlingsmötena har varit konstruktiv och företaget har varit väldigt transparent. Mycket av samtalen har kretsat kring oro från ledningen. Man har varit rädd att ett kollektivavtal kan sakta ner verksamheten och försvåra. Genom att visa exempel på hur facket kan integreras i processerna kunde vi lätta oron.

Avalanche Studios Group
Spelutvecklarföretaget Avalanche Studios Group har aviserat att de avser att teckna kollektivavtal med Unionen och Sveriges Ingenjörer för sina anställda i Sverige. 

Företagets vd Stefanía Guðrún Halldórsdóttir kommenterar överenskommelsen i ett officielt uttalande:  

“Over the past years, we’ve taken significant steps toward making Avalanche one of the best workplaces in the games industry. Our inclusive, warm, and welcoming culture, sound work-life balance, profit sharing, and parental leave policy – just to name a few – are a testament to that. These are all things that set us apart and allow us to focus on making great games. We hope that signing a CBA will be yet another step in that same direction.”

Överenskommelsen har även uppmärksammats på spelnyhetssajten IGN Nordic.