Hoppa till huvudinnehåll
A-kassa

Väntan på a-kassa kostade Mattias jobbet

Mattias Magnusson sökte ett säkerhetsklassat jobb men fick nej. Orsaken: han saknade inkomst sedan maj på grund av att Unionens a-kassa ligger efter med utbetalningar.
Lina Björk Publicerad
Mattias Magnusson, porträttbild, tittar bort från kameran.
Sedan maj har Mattias Magnusson väntat på ersättning från Unionens a-kassa. Det betyder att hans inkomst de senaste månaderna varit noll. Det gjorde också att han nekades jobb. Foto: Anders G Warne.

För att få ett jobb eller uppdrag som är säkerhetsklassat måste du klara en särskild bedömning av pålitlighet.  I den ingår bland annat en undersökning av privatekonomin en bit tillbaka i tiden för att se om du skulle kunna vara måltavla för påtryckningar, som exempelvis mutor.

I oktober sökte Mattias Magnusson ett jobb med säkerhetsklass 2, kom till intervjuer, erbjöds jobbet men sedan tog det stopp.

Mattias Magnusson. Foto: Anders G Warne.

–  Jag erbjöds jobbet muntligen, blev presenterad för arbetsgruppen och skulle bara ha ett säkerhetssamtal innan jag skrev på. Jag förekommer inte i några straffregister, har inga skulder eller anmärkningar så jobbet var princip i hamn, säger han.

Men så blev det inte. Sedan maj har Mattias Magnusson, liksom många andra unionenmedlemmar väntat på ersättning från Unionens a-kassa, som fortfarande dras med långa handläggningstider. Det betyder att hans inkomst de senaste månaderna varit noll.

– Efter att säkerhetsprövningen genomförts kom de tillbaka med andra besked. Min privatekonomi var ett problem eftersom vi går back varje månad på grund av Unionens a-kassa.

Åtta veckors väntetid i snitt

Enligt IAF:s senaste veckostatistik får den som väntar på pengar från Unionens a-kassa ha tålamod i snitt åtta veckor, men många har väntat betydligt längre än så. I maj ansökte Mattias Magnusson om a-kassa och har ännu inte fått några pengar.

– Först var det kompletteringar och uppgifter som behövde rättas och det var inte a-kassans fel. Men sedan de fått rätt uppgifter har ingenting hänt. Det går inte att få tag på rätt handläggare och får man det kan de inte svara på när pengarna kan tänkas komma, säger han.

Mattias Magnusson har JO anmält Unionens a-kassa men ärendet lades ned då det i första hand är IAF som är tillsynsmyndighet för landets a-kassor, och där finns redan ett tillsynsärende. I det står att kassan har fram till december på sig att förbättra sina handläggningstider, annars kan man helt eller delvis bli av med sitt statsbidrag. Men det tror inte Mattias Magnusson skulle hjälpa Unionens medlemmar.

– Vem hjälper oss? Om det här fortsätter kommer de som väntar på att binda om lån och annat få sämre villkor. Folk har inte buffert för flera månader med noll inkomst. I nuläget måste jag tänka på varje krona. Samtidigt som jag fortsätter betala in fakturor till a-kassan utan att få något tillbaka.

Harald Petersson, kassaföreståndare på Unionens a-kassa svarar: 

Porträttbild på Harald Petersson, grå kavaj, glasögon.
Harald Petersson.

Unionens a-kassa har fortsatt långa handläggningstider. Varför händer ingenting?

– Ärendehanteringssystemet är fortsatt under utveckling. Det görs insatser för att förbättra driftssäkerhet och prestanda. Så det är en fortsatt anledning till de längre väntetiderna. De har dock förbättrats något och vi ser en fortsatt positiv utveckling som ska leda till att vi under december ska ha mer normala och rimliga väntetider och därmed klara de krav som ställts på oss från vår tillsynsmyndighet.

Hur ska medlemmarna nå er?

– Med anledning av de längre väntetiderna så är ju trycket på telefon fortsatt högt. I takt med att vi nu avarbetar i turordning så kommer också telefontillgängligheten succesivt förbättras något.

Personer som väntat på pengar sedan december är desperata, var ska de vända sig?

– Vi arbetar ju utifrån äldsta ärende först så medlemmarna kommer i och med det få en kontakt. Man kan också kontakta oss via Mina sidor.

Kan Unionens a-kassa ge intyg för personer vars ekonomi undersöks för exempelvis säkerhetsklassade jobb? 

– Vi kan inte uttala oss generellt kring det och det går inte heller att ge något förhandsbesked innan vi utrett ett ärende klart. 

Säkerhetsklassade jobb

  • Det finns tre säkerhetsklasser 1, 2 och 3, där 1 är den högsta.
  • Klassificeringarna är rangordnade utifrån hur mycket spridandet av hemlig information skulle kunna skada Sveriges säkerhet.
  • En säkerhetsprövning genomförs både för att skydda verksamhetens känsliga delar och dig som person.
  • I utredningen kontrolleras: betyg, intyg, referenser, ekonomi, bolagsengagemang och en säkerhetsprövningsintervju görs.
  • Därefter görs en registerkontroll från misstanke- och brottsregistret, och uppgifter hämtas från brottsdatalagens och säkerhetspolisen.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Kollega nummer 1 2025 omslag

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
A-kassa

Unionens a-kassa anmälde inte säkerhetslucka

Personuppgifter låg oskyddade i Unionens a-kassas IT-system. Men a-kassan själva har inte anmält buggen. Anmärkningsvärt anser Pappers a-kassas dataskyddsombud, som har gjort en helt annan bedömning.
Lina Björk Publicerad 22 januari 2025, kl 06:01
fasad Unionens a-kassa
Fackförbundens akassor har behandlat uppgifterna om en säkerhetslucka i it-systemet olika. Pappers a-kassa valde att anmäla incidenten till Integritetsmyndigheten. Unionens a-kassa gjorde det inte. Foto: Mats Thorén/Shutterstock

En bugg i IT-systemet har gjort att det går att i inloggat läge gå in ”bakvägen” i ärendehanteringssystemet på Sveriges a-kassor. Information om andra medlemmar, exempelvis adresser, personnummer, telefonnummer, tidigare anställningar och kommande utbetalningar var möjlig för andra att se, vilket Kollega kunde avslöja i december i fjol

Personuppgifter som alltså har legat öppet för den som vetat hur och var den ska leta. 

Efter att buggen blivit känd har flera a-kassor anmält händelsen till Integritetmyndigheten, IMY. Bland annat Pappers dataskyddsombud. 

Vet inte hur många som drabbats

– Det är många delar som är problematiska i det här. Dels vet man inte hur länge buggen funnits i systemet. Dels vet man inte hur många som drabbats, för det finns inga loggar. Det är oseriöst av Sveriges a-kassor att ta det här med lättja, säger Jerker Eliasson, försäkringsansvarig och dataskyddsombud på Pappers a-kassa. 

De här uppgifterna potentiellt legat öppna för väldigt många människor under lång tid

Han jämför buggen med läckan i Skolplattformen – Stockholms stads it-tjänst för skolan. Där hittade en förälder med it-utvecklingskunskaper personuppgifter om både lärare och elever i inloggat läge.

– Det här är lika allvarligt. Sveriges a-kassor har pratat om det som att det skulle kräva stora kunskaper inom programmering, vilket jag inte anser påvisat, och faktum är att de här uppgifterna potentiellt legat öppna för väldigt många människor under lång tid vilket också ökat risken, säger Jerker Eliasson. 

Han poängterar också att anmälningsplikten gäller till dess att man med säkerhet kan säga att det är osannolikt att incidenten innebär en risk för personers rättigheter. 

– Jag bedömer att det inte framkommit någon sådan information.

Även IF-Metalls a-kassa valde att anmäla säkerhetsluckan. 

Dan Jonasson

– Det dröjde innan vi fick en klarare bild över vad som hänt. Initialt var informationen att det rörde sig om en bugg i Våra sidor, men sedan återkom Sveriges a-kassor och sa att det även gällde Mina sidor, alltså där a-kassornas medlemmar kan logga in. Vi gjorde en prövning och ansåg att händelsen nådde upp till kriterierna för en sådan personuppgiftsincident som ska anmälas till IMY, säger Dan Jonasson, chefsjurist och dataskyddsombud på IF-Metalls a-kassa.

Inte anmält till IMY

Unionens a-kassa fick information om problemet den 18 oktober. Men tre månader senare har man fortfarande inte anmält händelsen till IMY. Anledningen är att man inte sett buggen som en säkerhetslucka. Att andra a-kassor har gjort en annan bedömning vill man inte kommentera. 

Vi bedömer att utifrån det vi kan och vet om det så rör det sig inte om en personuppgiftsincident. ” skriver Unionens a-kassas dataskyddsombud Jenny Tidgren i en skriftlig kommentar.

Hur allvarligt ser ni på händelsen?

”Alla IT-incidenter hanteras enligt framtagen rutin.”  

Bör man som medlem vara orolig att det har läckt ut uppgifter?

”Nej, det behöver man inte vara.” 

Jerker Eliasson

Av samtliga 24 a-kassor var det endast fyra som anmälde händelsen till IMY: Pappers, IF-Metall, Hotell och Restaurang och Transport. IMY har än så länge inte vidtagit några åtgärder. 

Enligt Viktor Johnsson, som är jurist på IMY, innebär en nedlagd anmälan endast att myndigheten inte kommer att göra något just nu. 

– Det innebär inte att en personuppgiftsincident inte har inträffat utan att vi inte kommer att granska där och då. Men det kan fortfarande komma att bli aktuellt med en tillsyn vid ett senare tillfälle. 

Sårbarheten i IT-systemet är åtgärdat

Skulle IMY välja att granska en incident finns det en handfull åtgärder myndigheten kan tillgripa, exempelvis sanktionsavgifter, varningar, begränsningar och förbud av olika slag. 

Enligt Tomas Eriksson, kanslichef på Sveriges a-kassor är sårbarheten i it-systemet nu åtgärdad. 

– Exakt vad som gjorts och när kan vi av säkerhetsskäl inte gå närmare in på. Systemen underhålls och utvecklas hela tiden, inte minst inom säkerhetsområdet, säger han.

Det här är IMY

Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) arbetar för att skydda personuppgifter, till exempel om hälsa och ekonomi, så att de hanteras korrekt och inte hamnar i orätta händer.

IMY:s huvuduppgifter är att

  • granska och verkställa tillämpningen av dataskyddsreglerna
  • ge vägledning och stöd till myndigheter, företag och organisationer samt till allmänheten
  • bidra till en enhetlig tillämpning av dataskyddsreglerna inom EU
  • utfärda tillstånd och genomföra tillsyn avseende kamerabevakning och kreditupplysning
  • följa och rapportera om utvecklingen inom integritetsområdet.