Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Unionen stämmer SAS - bröt mot avtal

Tre kabinanställda på SAS fick i höstas för kort vila mellan två arbetspass. Ett kollektivavtalsbrott menar Unionen som nu stämmer flygbolaget på 150 000 kronor.
Ola Rennstam Publicerad
Till vänster tre SAS-flygplan, till höger Unionens fasad.
Unionen stämmer flygbolaget SAS på 150 000 kronor för kollektivavtalsbrott. Foto: Janerik Henriksson/TT/Vidar Ruud/NTB/Scanpix/TT.

I kollektivavtalet mellan Unionen och flygbolaget SAS finns en bestämmelse som reglerar uppehåll för vila mellan två arbetspass. Enligt avtalet ska vilan på hemmabas vara minst 13 timmar.
Enligt Unionen har flygbolaget brutit mot bestämmelsen vid tre tillfällen i höstas då det uppstod förseningar i flygtrafiken. Det handlar om kabinanställda som alla fått vila kortare än 13 timmar.

– Man kanske kan tycka att en minut hit eller dit inte spelar så stor roll men detta är grundläggande arbetstidsregler som är superviktiga för att personalen ska få sin vila. Det är allvarligt om man inte följer dem, säger Unionens chefsjurist Malin Wulkan.

Förseningar är inget ovanligt i flygbranschen och ofta beror de på omständigheter som flygbolagen inte råder över. Men det är något som bolagen bör ha med i sin planering av verksamheten anser Malin Wulkan.

– Vi menar att regeln i kollektivavtalet gäller oavsett. Vid en försening så måste arbetsgivaren anpassa schemat, men det har man inte gjort i de här fallen. Arbetstidsfrågor är extra viktiga inom flyget eftersom kabinpersonalen utför sitt arbete under speciella förutsättningar.

Unionen: "Vi måste reagera"

Unionen konstaterar att SAS har tillämpat kollektivavtalet korrekt under många år men har ”på senare tid” i stället börja följa arbetstidslagens regler som anger en vila på minst 12 timmar. Man har nu stämt flygbolaget i Arbetsdomstolen och kräver skadestånd till förbundet på 150 000 kronor.

– 13 timmarsregeln är viktig. När en arbetsgivare tillämpar avtalet på det här sättet måste vi reagera annars blir det som att vi accepterar det och regeln förlorar sitt värde, säger Malin Wulkan.

Kollega har sökt SAS för en kommentar.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.