Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Påpekade felaktiga fakturor - förlorade jobbet

När företagets redovisningsansvarig påtalade märkliga fakturor blev chefen rasande - och gav henne en skriftlig varning. När hon därefter ville lämna rummet hävdade han att hon sagt upp sig. Nu har Unionen stämt bolaget.
Ola Rennstam Publicerad
Bild på faktura.
Arbetsgivaren blev rasande när företagets redovisningsansvarig påpekade att några fakturor var felaktiga. Foto: Jessica Gow/TT.

Kvinnan hade hunnit arbeta som redovisningsansvarig på ett Stockholmsföretag ett par månader när hon upptäckte ett antal fakturor för märkeskläder som inte kunde härledas till någon av bolagets kunder. När hon inte fick tag i sin chef kontaktade hon i stället mannens mamma, som sitter i bolagets styrelse, men denne kunde inte ge någon förklaring till inköpet.

Kort därpå fick redovisningsekonomen en utskällning av chefen med anledning av hon kontaktat modern.

– Hon förklarade att hon är skyldig att bokföra fakturorna på rätt sätt och var tydlig med att hon inte tänkte medverka i något olagligt, säger Annika Melin Koeppel, förbundsjurist på Unionen som företräder kvinnan.

Ville lämna rummet - ansågs ha sagt upp sig

Nästa dag blev hon inkallad i ett konferensrum på arbetsplatsen där chefen anklagade henne för en lång rad fel han ansåg att hon begått.

Därefter räckte han fram ett papper med en skriftlig varning som han krävde att hon skulle underteckna. När hon till slut skrev på pappret och berättade att hon tänkte lämna rummet tolkade chefen det som att hon sa upp sig.

– Vår medlem protesterade genast mot denna tolkning och förklarade att hon enbart avsåg att återgå till sina arbetsuppgifter, säger Annika Melin Koeppel.

Trots kvinnans protester fick hon ett sms från chefen samma kväll som bekräftade att hon sagt upp sig och att han skulle återkomma med besked om hennes sista anställningsdag. Under veckorna som följde fick hon dagligen sms från chefen som påtalade hur inkompetent hon var.

På kvinnans näst sista arbetsdag tilldelades hon ytterligare en varning från mannen via sms, dessutom fick hon instruktioner om att dagen därpå lämna tillbaka samtliga arbetsredskap, annars skulle hon polisanmälas för stöld.

"Påpekande om fakturor orsak till uppsägning"

Unionen, som nu stämt företaget i Solna tingsrätt, slår fast att arbetsgivarens agerande är att jämställa med en uppsägning.

– Vi menar att hennes påtalande om fakturorna är den enda anledningen till att arbetsgivaren inte ville ha henne kvar. Innan detta tillfälle har hon endast fått beröm för hur hon skött sina arbetsuppgifter, säger Annika Melin Koeppel.

Unionen menar att bolaget har brutit mot god sed på arbetsmarknaden genom att tilldela kvinnan två ogrundade varningar och påstå att hon sagt upp sig själv och därefter ignorera hennes protester mot detta. Unionen kräver 100 000 kronor i skadestånd för brott mot las, lagen om anställningsskydd.

Tidigare i somras stämde Unionen samma företag i ett helt annat ärende. Detta sedan en säljare blivit av med jobbet då han protesterat mot att arbetsgivaren plötsligt bestämt sig för att ta bort hans fasta grundlön.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.