Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Fick positivt covidsvar – blev avskedad från Apotea

Lagerarbetaren på Apotea fick positivt svar på ett covidtest, informerade sin chef och gick hem. Två dagar senare fick han sparken.
Oscar Broström Publicerad
Exteriör bild på Apoteas lager.
Lagerarbetaren på Apotea fick ett positivt covidsvar när han var på jobbet. Två dagar senare avslutades hans anställning. Foto: Fredrik Sandberg/TT.

När lagerarbetaren, som också är medlem i Unionen, gick till jobbet på Apotealagret i Morgongåva den 24 april förra året ska han ha känt sig i stort sett symtomfri, förutom att han var lite hes.

Bara tjugo minuter efter att hans arbetspass påbörjades fick han ett meddelande från 1177 och förstod att han testat positivt för covid-19. Han tog då omedelbart på sig ett munskydd, informerade sin närmsta chef och gick hem, enligt stämningsansökan från Unionen. Två dagar senare fick han meddelande från arbetsgivaren om att anställningen hade avslutats.

Var ofta hes

Mannen var tjänstledig för studier från sin tjänst på Apotea, men arbetade ändå deltid på lagret, framför allt under helger. Några dagar innan hans sista arbetspass hade han vaknat upp med huvudvärk och känt sig hes.

Det här var, enligt stämningsansökan, inte ovanliga symtom för mannen som på fritiden ägnar sig åt musik och ofta sjunger. För säkerhets skull kontaktade han ändå sin vårdcentral och fick tid för test av covid-19 den 23 april. När han så två dagar senare gick till vårdcentralen, hade huvudvärken lättat och han kände sig frisk, men tog ändå testet.

Svaret fick han dock vänta på, till morgonen den 24 april när han alltså befann sig på arbetsplatsen.

Unionen stämmer nu Apotea för ogiltig uppsägning och kräver ekonomiskt skadestånd för utebliven lön och semesterersättning – 13 222 kronor för perioden 1 maj 2021 till den 31 augusti 2021, sedan 27 822 kronor för perioden 1 september 2021 fram till huvudförhandlingen i målet – samt allmänt skadestånd på 150 000 kronor.

Apoteas vd: Förvånad att Unionen driver ärendet

Apoteas vd, Pär Svärdson, uttrycker förvåning över att Unionen väljer att driva det här ärendet. Enligt honom utsatte lagerarbetaren sina kollegor för stor risk när han gick till jobbet, trots att han hade misstankar om att han var smittad av covid-19.

– Han kom till jobbet med vetskapen om att han troligen var smittad av covid. Jag är förvånad över att Unionen försvarar att någon utsatt deras medlemmar för en potentiell livsfara.

Svärdson jämför faran lagerarbetaren utsatte sina kollegor för, med om han hade ”kommit till jobbet med en kniv”. Nu säger han att det är upp till Arbetsdomstolen att avgöra om mannens agerande var laga skäl till uppsägning.

– Tillsammans med arbetsgivarorganisationerna anser vi att det här är skäl till uppsägning för att det är att med uppsåt utsätta sina kolleger för en potentiell livsfara.

Kollega har varit i kontakt med Unionens jurister som hänvisar till stämningsansökan och avböjer att ge övriga kommentarer.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.