Hoppa till huvudinnehåll
Digitalisering

Ygeman: Lyssna på de anställda i digitaliseringen

Under coronapandemin har arbetslivet tagit ett större digitalt kliv än på ett helt decennium. Det finns dock en mängd utmaningar kopplat till utvecklingen. Kollega har mött digitaliseringsminister Anders Ygeman som ger sin bild av vad som behöver hända.
Lina Björk Publicerad
Emma-Sofia Olsson / SvD / TT
Digitaliseringsminister Anders Ygeman (S), påpekar vikten av att anställda får rätt kompetensutveckling för att svenska företag ska hänga med i digitaliseringen. (Bilden är tagen vid ett annat intervjutillfälle). Emma-Sofia Olsson / SvD / TT

Det är få personer som inte ändrat om sin vardag under coronapandermin. Man jobbar hemifrån, har digitala möten och reser mindre i jobbet. Under en vår har digitaliseringen av arbetlivet haft samma utveckling som under tio år, och evolutionen går mot en framtid utan backspegel.

Men det finns utmaningar som måste tas med i beräkningen när utvecklingen går snabbt anser Anders Ygeman; Den etiska aspekten att lagra data som kan innebära stora integritetskränkningar för de anställda, att kompetensutveckla arbetskraften så att Sveriges företag kan hänga med, och att lyssna på de anställda om vad som ska och inte ska digitaliseras.

Även Kollegas intervju med ministern har påverkats av covid-19. Samtalet sker på telefon, men hur ringer man egentligen en minister? Hör man av sig till regeringskansliet och frågar om Anders är hemma? Som tur är får jag ett mejl inför intervjun med uppmaningen ”ring inte oss, vi ringer dig”

– Jag har svårt att tro att vi kommer att gå tillbaka i utvecklingen då många företag ser fördelarna med att mötas digitalt. De stora techbolagen har exempelvis sett att produktiviteten bland de anställda har ökat under coronapandemin, och de har därför pratat om att permanenta hemarbete för en del av personalstyrkan. Därtill gör hemarbetet att avstånd utmanas då det inte spelar någon roll om du jobbar i Silicon Valley eller Skellefteå, vilket kastar om kartan och bidrar till att du kan ha väldigt kvalificerade yrken på platser där det tidigare var omöjligt, säger Anders Ygeman (S), energi- och digitaliseringsminster.

Enligt Stiftelsen för strategisk forskning kommer vartannat jobb att automatiseras inom 20 år. Det kommer att innebära att jobb försvinner, men också att nya arbetstillfällen skapas.

Läs mer: 5 yrken som är på väg bort

– Det är inte den nya tekniken som hotar jobben utan den gamla. Hittills har digitaliseringen lett till att fler jobb skapats än försvunnit. Om vi inte utvecklas kommer andra att använda den nya tekniken och springa ifrån oss, säger Anders Ygeman.

"Lyssna på de anställda"

I internationella rankingar ligger Sverige högt i hur långt man kommit i digitaliseringen. Men det finns stora utmaningar, inte minst på arbetsmarknaden där det inom många företag råder kompetensbrist kring de tekniska lösningarna. De företag som jobbar aktivt med digitalisering kommer att klara sig bra, men de företag som inte hängt med i utvecklingen kommer att få det svårt, särskilt då coronapandemin har bedarrat och de har blivit frånkörda av dem som satsat på den nya tekniken anser Anders Ygeman.

För de företag som ska påbörja sin digitalisering stavas lösningen de anställda.

– De anställdas perspektiv ska vara drivande. Och att lyssna på dem kommer att ha en helt avgörande roll för om företaget kommer att lyckas med digitalisering eller inte.

Han är den högst ansvariga politikern för digitaliseringen men ser gärna att både den anställda och arbetsgivaren tar ett ansvar i utvecklingen.

– Statens roll är att se till att det finns ett gott utbildningsutbud på högskola och universitet och bra former för vidareutbildning för den arbetskraften som måste höja sin kompetens. Sedan har vi så klart också ett bredare ansvar, att se till att det finns bra uppkoppling i hela landet så att det över huvud taget finns förutsättningar att jobba digitalt, säger Anders Ygeman.

Skydda anställdas integritet

En annan aspekt på den ökade digitaliseringen är integriteten i arbetslivet. När olika typer av nya system införs i företagen kommer en stor mängd data utgöras av information om de anställda, exempelvis hur de använder arbetsredskap, när de är inloggade och personliga uppgifter för löneutbetalningar. 

– Den etiska aspekten är väldigt viktig och min bild är ändå att företagen har god kunskap om de anställdas integritet, samtidigt tror jag att det är viktigt att vara transparent om vilken information som samlas in, hur den lagras och vad den ska användas till. Här har vi ett starkt skydd i GDPR och vi ska fortsätta ha ett skydd, annars kommer ingen att vilja lämna ifrån sig data. I dag kan man koppla upp nästan varenda hushållsartikel, och jag struntar i om någon vet hur ofta jag tänder och släcker lamporna, men om det samtidigt betyder att någon kan lista ut när jag är hemma eller borta så kan det bli ett bekymmer.

Ökade resurser till Datainspektionen

Datainspektionen kommer att vara en av de myndigheterna som ska kontrollera att de anställdas rättigheter skyddas i samband med att deras personuppgifter lagras. Regeringen kommer att tillföra mer resurser för att de ska kunna möta den utveckling som skett under våren.

Är datainspektionen tillräckligt stora att möta den digitaliseringsvåg som sker nu?
– Jag kan inte säga exakt hur mycket resurser vi kommer att tillföra, men vår bedömning är att de har de förutsättningarna som behövs.

Digitaliserignsrådet

Digitaliseringsrådet kom till 2017 på uppdrag av regeringen. Bland de tio ledamötena i rådet som leds av Anders Ygeman hittas bland annat Unionens förbundsordförande Martin Linder.

Syftet är att samordna det strategiska arbetet kring fem delmål:

  • Digital ledning
  • Digital kompetens
  • Digital trygghet
  • Digital infrastruktur
  • Digital innovasion  

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Digitalisering

It-strul är ett kostsamt krångel

It-strul kostar Sveriges företag drygt 31 miljarder kronor om året – men skapar också onödig stress hos tjänstemännen. På Ica Distribution i Helsingborg gör man tummen upp för den digitala arbetsmiljön, även om svordomarna även här kan hagla när tekniken krånglar.
Petra Rendik Publicerad 15 oktober 2025, kl 13:00
it-strul
Unionens utställning om it-stress har landat på ICA i Helsingborg där Veronika Andersen och Linus Nilsson känner igen sig i flera exempel på strul som de själva möter på jobbet. Foto: Lars Jansson

Obegripliga manualer, datorer som låser sig, nya lösenord som är omöjliga att komma ihåg och teamsmöten som tjorvar. Få saker kan stjäla så mycket tid, framkalla mental härdsmälta och svordomar som när tekniken strular på jobbet.

Det är också anledningen till att Unionens vandringsutställning som bygger på medlemmars berättelser om it-strul och som förbundet har tillsammans med Arbetets museum i Norrköping, heter Jävla k*kdator!. 

Annika Sander
Annika Sander

– Det är ett kraftfullt uttryck och några har reagerat. Men igenkänningen är väldigt stor hos de flesta vi möter, säger Annika Sander Welstad från Unionen arbetar med utställningen som ska vandra mellan olika arbetsplatser från södra till norra Sverige. 

Digital arbetsmiljö handlar inte bara om utrustning som datorer, skrivare och programvaror, utan också om hur vi mår när vi använder oss av tekniken. För it-strul kostar inte bara enorma pengar utan skapar också onödig stress hos medarbetare 

 

Unionen: 73 miljoner arbetstimmar läggs på it-strul

En undersökning från Unionen visar att privatanställda tjänstemän lägger nära 73 miljoner timmar varje år på it-strul. Det generar en kostnad på drygt 31 miljarder kronor per år. Åtta av tio uppger att de i någon utsträckning blir stressade av teknik som inte fungerar, tre av tio blir MYCKET stressade.

Uppgraderingar av nya system, krav på att man ska hänga med och förstå, att kommunicera i flera kanaler och digitala möten som hänger sig är exempel på sådant som skapar stress. 

Det senare kan både Linus Nilsson och Martin Falk, som jobbar på Ica Distributions enhet i Helsingborg, skriva under på.

Martin Falk
Martin Falk

–  Jag kan bli frustrerad över när man ska koppla upp sig på Teamsmöten och så går inte kameran i gång. Det finns heller aldrig någon enkel lösning där och då, säger Martin Falk.

Kollegan Linus Nilsson håller med.

–  Det kan gå fem minuter av mötet bara att få i gång Teams. Men jag personligen blev stressad av att vi inte kunde enas om vilken kanal vi skulle sprida information på och kommunicera i. Fast det har blivit bättre nu, för att vi nog lärt oss.

 

Underlättar med it-support på plats

De är trots allt nöjda med den digitala arbetsmiljön på jobbet. Visst kan det bli lite stökigt när man till exempel byter olika system, men arbetsgivaren är bra på att tillhandahålla utbildningar för medarbetarna. Den absolut största fördelen tycker de är att arbetsplatsen har en egen it-support på plats, vilket underlättar oerhört.

–  Jag kan störa mig på alla uppdateringar och AI stressar mig lite. Men jag springer till supporten när något inte fungerar, där finns alltid någon som hjälper mig, säger Veronika Andersen som också arbetar på Ica i Helsingborg. 

Martin Falk, Veronika Andersen och Linus Nilsson spelar teknikstrulsbingo. Foto: Lars Jansson

De digitala lösningarna utvecklas i snabbt tempo och flera undersökningar visar att medarbetare kan känna oro över att inte hänga med. Men Martin Falk tänker lite tvärtom. Han menar att han i stället har lärt sig vad han inte behöver kunna för att det alltid finns någon annan som kan det bättre. På så vis bli det inte lika övermäktigt, menar han.

Linus Nilsson känner lite annorlunda.

– Jo, visst kan jag känna någon form av stress – jag måste ju hänga med för att vara relevant.