Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmarknad

"Noteringen ger Scania uppmärksamhet"

Scania är tillbaka på börsen genom noteringen av Traton, där Scania ingår. Unionenklubben på Scania tror att noteringen är bra för företaget.
David Österberg Publicerad
Anders Wiklund/TT
Scania börsnoterades under fredagen. Anders Wiklund/TT

I dag, fredag, börsnoterades bolaget Traton där lastbilstillverkaren Scania ingår. Aktien kan handlas både på börsen i Frankfurt och i Stockholm.

– Vi är jätteglada för att aktien även listades i Sverige. Det visar att Scania har en stark ställning i bolaget. Det känns också bra att starka investerare i Sverige är intresserade av att köpa aktier i bolaget, säger Mari Carlquist, Unionens klubbordförande på Scania.

Är det en fördel eller nackdel för Scania att finnas på börsen?
– Jag tror att det är en fördel. De år vi inte har funnits på börsen har Scania inte fått lika mycket uppmärksamhet, kring exempelvis kvartalsrapporter. Jag tror också att börsnoteringen kommer att innebära att Traton blir mer känt i Sverige.

Vad tycker medlemmarna om börsnoteringen?
– Jag har inte fått så många reaktioner. Men när Volkswagen köpte Scania fanns en oro hos många över om Scania skulle få finnas kvar i Sverige och Södertälje. Men med noteringen på Stockholmsbörsen i kombination med att Scania nu bygger ett nytt gjuteri för 1,5 miljarder kronor i Södertälje förstår nog alla att det inte finns några planer på att flytta Scania utomlands.

Teckningskursen var satt till 27 euro. När handeln öppnade sjönk kursen något. Pensionsbolaget AMF har tecknat avtal med Traton om att köpa aktier för 200 miljoner euro.

– För fem år sedan tillhörde vi dem som jobbade för att Scania skulle stanna på börsen, och nu vill vi inte missa möjligheten att återigen investera i ett av Sveriges mest aktade och betydelsefulla industriföretag, säger Anders Oscarsson, aktiechef och ägaransvarig hos AMF, i ett pressmeddelande.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmarknad

Hundratals tjänstemän tvingas lämna Volvo Cars

1000 anställda får lämna Volvo Cars. Många av dem är tjänstemän.
– Det har varit oerhört tuffa veckor när beskeden rullar ut, det är ledsamt och tråkigt, säger Jörgen Olosson, Unionens klubbordförande på Volvo Cars.
Elisabeth Brising Publicerad 23 oktober 2025, kl 10:26
Tjänstemän på Volvo Cars-fabriken i Göteborg går igenom information om uppsägningar – cirka 1 000 personer får lämna företaget
Volvo Cars har beslutat att cirka 1 000 personer kommer att lämna företaget i Sverige. Många är tjänstemän. Foto: Viktoria Bank/TT

I maj i år varslades mer än tusen personer på Volvo Cars efter att företaget brottats med ekonomin. Facket har sedan dess förhandlat med företagsledningen om villkoren för nedskärningarna. 

Nu är förhandlingarna klara. 1000 anställda tvingas lämna berättar ledningen i samband med släppet av företagets kvartalsrapport

Enligt Unionens klubbordförande på Volvo Cars, Jörgen Olsson, är 500 personer av de 1000 som slutar,  "naturliga avgångar". De har redan sökt sig till andra jobb efter varslet. 

500 anställda tvingas dock lämna företaget och av dem är hälften, 250 personer, Unionenmedlemmar. De flesta jobbar i Göteborg, men nedskärningarna sker över flera orter och alla yrkesområden. 

Jörgen Olsson.
Jörgen Olsson, ordförande Unionenklubben Volvo Cars.

Det har varit en tung och utdragen process sedan i maj. Det är klart det finns en stor oro under tiden, säger Jörgen Olsson, ordförande i Volvos Cars Unionenklubb. 

Fackets uppdrag har varit att företräda sina medlemmar och försöka ge något extra till de som får gå, som extra månadslöner. 

Det finns exitpaket för de vi företrätt och många av dem har fått paket med en annan uppsägningstid än den kollektivavtalade, säger Jörgen Olsson.

Majoriteten har kort anställningstid

Hur många månader de får är individuellt och beror på ålder och anställningstid. Majoriteten som får lämna Volvo Cars har dock en kort anställningstid, utifrån lagen om anställningskydd, las.  
 
Sist in först ut är grundprincipen, så många med kort anställningstid har fått lämna, säger Jörgen Olsson. 

De som tvingas sluta får också personligt stöd av omställningsorganisationen TRR genom kollektivavtalet. 

Samtidigt med nedskärningarna går bolaget bättre än förväntat enligt kvartalsrapporten. Företaget ökade vinsten före skatt till 6,2 miljarder kronor under det tredje kvartalet.

Är det lugnt nu för er som är kvar framöver?

Nä, det är fortfarande utmanande. Vi har en fortsatt tuff situation framöver, säger Jörgen Olsson. 

Unionen har drygt 5000 medlemmar anställda på Volvo Cars.