Hoppa till huvudinnehåll
Jobbrelationer

Bra med nära relationer på jobbet

... men det kan också gå fel. Det menar psykologen Alexandra Thomas, som har några konkreta råd till parhästar.
Ola Rennstam Publicerad
Claudio Bresciani/TT
Fredrik Wikingsson och Filip Hammar är bästisar och jobbar ihop. Claudio Bresciani/TT

På nästan alla arbetsplatser finns personer som helst av allt jobbar tillsammans och som känner varandra utan och innan. När konstellationen fungerar som bäst kan de leverera underverk och lyfta en hel verksamhet. Men den kan också bli kontraproduktiv och väcka missnöje.

Läs också: Bästisar – på jobbet och privat

Vilket det blir hänger, enligt psykologen Alexandra Thomas, ihop med om parhästarna bjuder in andra till diskussioner och samarbeten eller om de kör sitt eget race.

– Gruppens inställning beror främst på hur parhästarna agerar. Jag har sett exempel där de exkluderar kollegorna; de kanske drar interna skämt och pratar om saker de gjort tillsammans på fritiden. I ett stressat arbetsklimat kan det vara viktigt att känna att det finns en person som man kan lita på fullt ut, men relationen går över gränsen om man börjar prata skit om andra eller tänker att vi två är nog ändå lite bättre, säger hon.

Professionella parhästar drar nytta av varandras kapacitet, känner till varandras styrkor och svagheter men är också inkluderande mot andra och öppna för nya idéer. Agerar man så kommer man alltid att ses som en tillgång.

– Ju mer moget och utvecklat ett team är, desto mindre misstänksamhet uppstår, för alla vet att dessa personer kommer att leverera. Det är viktigt att försöka bygga professionella och nära relationer så mycket det bara går – ju mer vi lär känna varandra, desto bättre förstår vi hur andra fungerar, säger Alexandra Thomas.

Det finns dock ett par saker man bör vara uppmärksam på. Två samkörda personer riskerar till exempel att bli för starka tillsammans.

– Det blir extra tryck i en diskussion när två personer säger att ”vi har pratat om detta och tycker så här”. Konsekvensen kan bli att andra inte anser att det är någon idé att säga sin mening eller att tillåta sig att tänka högt.

Som kollega bör man påpeka om man upplever att parhästarna pratar med en röst och att teamet skulle få ut ännu mer om man fick reda på vad de båda tycker var för sig.

En annan risk är att gruppen börjar behandla parhästarna som tvillingar.

– En av dem är kanske en fantastisk projektledare och den andra väldigt kreativ. Om de klumpas ihop till en person som alltid tycker lika kan man missa deras individuella kvaliteter, vilket alltså kan få negativa konsekvenser även för parhästarna själva.

De professionella parhästarna är ett tajt team på jobbet men inte nödvändigtvis på fritiden. Men hur bör man egentligen agera om man som kollegor är nära vänner privat?

Först och främst tycker Alexandra Thomas att man för att undvika missförstånd och spekulationer bör vara öppen med att man umgås. För det andra bör man vara överens om att undvika att prata om saker man gjort tillsammans på fritiden.

Att plötsligt bli kollega med en kompis kan påverka vänskapen. Det kan vara lite besvärande att upptäcka att ens trevliga polare är gåpåig eller en riktig latmask på jobbet.

– Det kan finnas en tendens att chefen är så mån om att inte favorisera sin vän att personen nästan blir förfördelad i stället. Det kan också vara jobbigt att ha lönesamtal om du som chef har för mycket bakgrundsinformation och får svårt att vara objektiv.

– När min nära vän som jag var chef för bytte jobb tyckte vi båda att det var ganska skönt. Då kunde vi återgå till att bara vara vänner igen, säger Alexandra Thomas.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Kollega nummer 1 2025 omslag

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Jobbrelationer

Vårda din relation med chefen

Kollegor i all ära, men att vara på god fot med chefen är viktigare. Det kan höja arbetsglädjen och öka chansen till stöd, inflytande och avancemang.
Anette Jernström Publicerad 22 november 2024, kl 06:00
Chefen viktigare än kollegorna för trivsel på jobbet. Från vänster: glada medarbetare på kontor, ler och klappar händer.
Vill du trivas på jobbet? Satsa på relationen med chefen. En studie avslöjar att en god relation med chefen är avgörande för arbetsglädje och engagemang. Foto: Colourbox.

En av de mest avgörande trivselfaktorerna är de relationer vi har på arbetsplatsen. Och allra viktigast är relationen till chefen. Den är till och med ännu viktigare än den du har till dina arbetskamrater.

Det visar en studie från Högskolan i Skövde, Högskolan Väst och Göteborgs universitet, som undersökt hur anställda påverkas av olika typer av relationer på arbetsplatsen.

– För att trivas på jobbet är det viktigt att bygga goda relationer med både chefen och kollegorna. Men om vi måste prioritera visar forskningen att relationen med chefen spelar en avgörande roll för vår arbetstillfredsställelse och vårt engagemang, säger Thomas Andersson, professor i företagsekonomi vid Högskolan i Skövde och en av forskarna bakom rapporten.

Har du en bra relation med din chef känner du dig ofta uppskattad, sedd och bekräftad. Du får vanligen också bättre stöd och kan få mer inflytande över ditt arbete, enligt studien.

– Det leder i sin tur till att du involverar dig mer, förklarar Thomas Andersson.

Forskningen bygger på data som samlats in från drygt 100 chefer och 550 medarbetare inom detaljhandeln. Men Thomas Andersson menar att resultatet sannolikt är detsamma inom andra branscher.

Sociala relationer är avgörande för vår fysiska och psykiska hälsa. Och för att stå pall när livet är prövande.

– Relationer har ett oerhört stort men osynligt värde. De är särskilt viktiga i tuffa tider med många förändringar. Vi måste också vara varsamma om våra relationer. De tar tid att bygga upp, förklarar han.

Ändå har vi en tendens att underskatta sociala relationer. Och det gäller i synnerhet kvaliteten på relationer mellan anställda och chefer, menar Thomas Andersson.

En bra chef ger tydliga instruktioner, men också stöd och erkännande för det arbete som utförs. Känslan av att vara uppskattad kan också bidra till mer motivation och trivsel.

Har du god kontakt med chefen kan det ge möjligheter till utveckling och avancemang. Chefer som känner sina medarbetare väl är mer benägna att investera i deras utveckling, enligt forskarna i rapporten.

– Chefen har stor påverkan på arbetsmiljön. En chef som är stöttande och rättvis kan skapa en positiv arbetsmiljö där alla känner sig trygga och värderade, säger Thomas Andersson.

Samtidigt poängterar han att en relation mellan två människor är bådas ansvar.

– Det är vanligt att medarbetarna kan ha ett lite passivt förhållningssätt och tycks mena att det är chefens ansvar att skapa relationer. Men det är något ömsesidigt och det är viktigt att båda engagerar sig. Chefen är ingen tankeläsare.

Få en bra relation med chefen - 4 tips

➧ Chefen bör ge tydliga instruktioner, stöd och uppmuntran.

➧ En relation är ett samarbete där båda parter har ett ansvar. Både du och chefen måste alltså engagera er.

➧ Försök att se chefens perspektiv. Hur tänker hen? Andra människor resonerar ofta inte som du – och det gäller även ledare.

➧ Utgå från att både du och din chef är intresserade av att er verksamhet fungerar väl.