Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

Jobba hemifrån – Så får du det att funka

Tack vare Skype, bärbara datorer och snabb uppkoppling kan mycket jobb utföras på distans. Att arbeta hemma har dock både sina för- och nackdelar.
Johanna Rovira Publicerad
Getty Images
Även om ingen ser dig när du jobbar i hemmet kan det vara klokt att även där tänka på ergonomin. Getty Images

FÖRDELAR

➧ Du spar värdefull tid. Särskilt om du bor långt ifrån din arbetsplats och måste pendla. Men även om du bor vägg i vägg med arbetsplatsen spar du tid genom att du kan göra saker i de luckor som alltid uppstår på jobbet – plocka ur diskmaskinen, sätta en deg, etcetera.

➧ Såvida du inte ska använda Skype kan du jobba i morgonrocken – och slipper alltså det obehag som alltför trånga byxor och behå-band kan innebära.

➧ Du slipper de miljoner distraktioner som finns på en arbetsplats, särskilt om ni sitter i ett öppet kontorslandskap eller om kontoret är aktivitetsbaserat. Du kan jobba koncentrerat och ditt flow avbryts aldrig av irriterande kollegor, pockande chefer och ideliga fikapauser.

➧ Du slipper utsätta dig för en massa lömska bakterier och elaka virus som florerar inte bara i kollektivtrafiken utan också på jobbet – i synnerhet om ni sitter på ett aktivitetsbaserat kontor och snörvlar över gemensamma tangentbord. Ofattbara samhällsvinster i influensatider.

➧ Du är tillgänglig om dina barn skulle bli sjuka/ hunden behöver rastas/hantverkare ska släppas in och avskräcker inbrottstjuvar.

➧ Minskad stress: du behöver inte oroa dig för om tågen ska gå i tid, om det syns att du inte har bytt skjorta, att du glömt passerkortet och andra orosmoment som kan höja kortisolhalterna.

➧ Fler arbetsgivare ser vinster i att kunna krympa kontorsytor genom att införa så kallade aktivitetsbaserade kontor som funkar enbart så länge folk jobbar någon annanstans.

NACKDELAR

➧ Chefer med kontrollbehov kan skapa problem. För dem är det viktigast att medarbetarna är på plats, inte att de presterar. Jobbar du hemifrån kan du alltså behöva prestera mer än om du är på jobbet.

➧ Du går miste om den sociala sidan av jobbet. Fikapauser och korridorsnack kan vara värdefullt i lagom stora doser.

➧ Det gäller att ha disciplin. Att hänga upp en tvätt eller stryka medan man tar ett jobbsamtal funkar bra, men blir man för distraherad av åsynen av dammråttor eller lockropen från tv-soffan ska man nog akta sig för att jobba hemifrån.

➧ Gränserna mellan arbete och fritid suddas ut mer när man faktiskt kan sitta ostört och jobba hur länge som helst. Det är lättare att stänga av datorn när man har ett tåg att passa eller när nattvakterna dyker upp och knackar en på axeln.

➧ Kroppen kan ta stryk – att sitta i soffan böjd över den bärbara datorn är visserligen mysigt men kan vara fysiskt påfrestande. På jobbet blir det naturligt fler behövliga pauser plus att det oftast finns både höjbara skrivbord och ergonomiska hjälpmedel.

➧ Det kan uppfattas som orättvist. Alla har inte arbetsuppgifter som kan utföras hemifrån. Är man till exempel chef eller receptionist behöver man sannolikt vara närvarande på arbetsplatsen.

➧ Det kan bidra till att arbetsgivare inte upptäcker i tid om någon far illa/har problem som behöver åtgärdas innan saker och ting går helt över styr. En anställd som redan känner sig utanför gemenskapen kan hamna ännu mer utanför.

TIPS

  • Huvudprincipen för allt arbetsmiljöarbete är att arbetsgivaren har huvudansvaret och ska förebygga ohälsa och olycksfall, oavsett var jobbet utförs. En klok arbetsgivare ser till att vara tydlig med på vilka premisser man jobbar hemifrån.
  • Ha en policy som reglerar hemarbete. Alla ska veta vad som gäller och ingen ska behöva stå med mössan i hand och skrapa med foten när man behöver jobba hemifrån.
  • Om någon missbrukar möjligheten att jobba hemifrån ska inte kollektivet straffas genom att distansarbete avskaffas för alla. Chefen måste ta upp problemet med den enskilde medarbetaren.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmiljö

Lista: Årets 5 bangers för jobbet

Nu är alla tillbaka efter semestern – med olika inställning till hösten och arbetslivet. Kollega tipsar om fem hits från året som – med fri tolkning – kan kopplas till ditt jobb. Och kanske göra övergången lättare.
Sandra Lund Publicerad 8 september 2025, kl 12:51
Rosé tar emot MTV-pris för Årets låt "Apt".
Under söndagen fick Rosé ta emot priset för årets låt "Apt" på MTV Video Music Awards i New York. Även Bruno Mars är med på låten. Foto: Evan Agostini/Invision/AP

1. ”APT” med Rosé & Bruno Mars

Motivering: Egentligen överflödig med den titeln, men för transparensens skull: Apt kommer från Rosés hemland Korea och uttalas ”appateu”.

Ordet betyder lägenhet, men är också en dryckeslek som hon gillar att spela med vänner. Kollega uppmuntrar inte till alkoholintag, men visst har du nynnat på den här i sommar. Den används, enligt säker källa, även när det vankas arbetsplatsträff (svenska förkortningen APT).

2. ”Firmans man”  med Kaj

Motivering: Med verser som de här måste den ju in på jobblistan:

”Arbetsmoral som en lutheran.
Jobbar åtta tiimar om dan.
Egen stålpa, plug-in hybrid.
Laddar ackon på arbetstid”

3. ”Subway” med Chappell Roan

Motivering: Visst ett Stockholmsperspektiv. Men tunnelbanan kan översättas till vilket kollektivt färdmedel som helst. Och pendlingsromantiken som kan uppstå på resan, när man får syn på någon från förr och drömmer sig bort - innan det är dags att vara produktiv.

4. ”Not Like Us” med Kendrick Lamar

Motivering: Okej, kom ju inte igår men står sig som hit även nu. Har du en riktig beef med någon på jobbet är den i alla falla inte lika offentlig som den mellan Drake och Kendrick Lamar.

5. ”Medicin med Familjen 

Motivering: Om du inte riktigt kommer igång, bara vill dra och kanske inte ens känner att du passar in i det inrutade jobba-äta-sova-livet är det här låten för dig.