Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

Lär dig prata med IT-supporten

Paniken som infinner sig när datorn låser sig och det som nyss fanns på skärmen spårlöst försvunnit i cyberrymden. Vad gör man då? Ringer IT-supporten såklart.
Petra Rendik Publicerad
Colourbox
Det blir lättare att få hjälp om du är konkret och har en trevlig ton. Colourbox

IT-strul på jobbet kostar svenska företag miljarder varje år, det visar en rapport från Unionen i våras. Dagligen försvinner det runt 30 minuter i arbetstid för anställda på grund av IT-miljö som inte fungerar som den ska.

Och få saker kan stressa så mycket som när datorn inte vill starta på morgonen, när skrivaren bråkar och mejlen hänger sig ideligen. Det är då man lägger all sin tilltro till IT-supportern på jobbet som ofta löser strulet på ett kick.

Men rätt ofta, där och då, känns det som om hjälpen inte kommer snabbt nog och frustrationen går ut över de som arbetar på supporten.

– Det inte så konstigt att man vill att problemet ska fixas NU eftersom det är avgörande för om man kan jobba eller inte. Men många är inte alltid i stundens hetta medveten om att det är 20 andra som ringt oss för att få hjälp, säger Rasmus Avango som jobbar med IT-support på Unionen.

Rasmus Avango har stor förståelse för att IT-strul framkallar irritation och stress, det tror han att de flesta som jobbar med support har. Men enligt hans erfarenhet så har användarna ofta standardproblem. Alltså sådant som är ganska lätt att åtgärda snabbt.

– Ett av de vanligaste problemen som återkommer är att någon ringer och säger att skärmen är svart och så är det så enkelt som att strömkabeln inte sitter i, säger Rasmus.

Man ska aldrig tveka att ringa sin IT-support menar han men det finns en del man kan checka av först själv, som att alla kablar sitter i. Stänga av och starta om datorn eller nätverket är också åtgärder som råder bot på trilskande dator eller internet.

Hur snackar jag bäst med IT-supporten?

– Tänk på att vi inte känner till din frustration när du ringer. Bäst är att förklara lugnt och sansat vad som inte fungerar. Säg inte att ingenting fungerar, utan försök specificera felen. Skriv ner dessa i punktform innan du ringer, då blir det lättare för oss att hjälpa.

Funkar det att smöra för er?

– Att vara glad och trevlig hjälper alltid.

Innan du ringer

  • Stäng av och starta om - en universallösning mot många IT-problem.
  • Kolla att alla kablar sitter i. Prova att ta loss och sätta tillbaka.
  • Har du en bärbar dator som sitter i dockningsstation, stäng av, docka ur datorn och sätt tillbaka den.
  • Strular internet - kolla att nätverkskabeln sitter i. Kolla wifi-symbol på den bärbara, lyser den vitt är den på, orange är den av.
  • Finns det några gamla lathundar som ligger och skräpar någonstans?  Där i kan du finna en del lösningar.
  • Hör med kollegorna om de också har problem.
  • Ring inte supporten i affekt. Lägg några minuter på att fundera på vad som inte fungerar och skriv ner felet eller felen innan du kontaktar IT-supporten.  Troligtvis går det lättare för dem att hjälpa dig.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmiljö

Från quiet quitting till revenge quitting

När statsepidemiologen Magnus Gisslén i slutet av sommaren sa upp sig med dunder och brak följde han en ny trend i arbetslivet – revenge quitting. Han använde uppsägningen för att visa sitt missnöje med arbetsgivaren.
Publicerad 3 oktober 2025, kl 06:01
Quiet quitting och revenge quitting som nya arbetslivstrender i Sverige. Tecknad bild på man med slips som slår sönder sitt skrivbord.
Fenomenet revenge quitting sprider sig på arbetsmarknaden när anställda öppet markerar missnöje med dåliga arbetsvillkor. Illustration: Colourbox.

I en video på Linkedin riktade Gisslén hård kritik mot sina chefer – och ifrågasatte Folkhälsomyndighetens förmåga att hantera en framtida pandemi.

– Med mitt engagemang i denna fråga har jag blivit så pass obekväm för myndigheten att man nu inte vill att jag fortsätter. Jag har därför valt att säga upp mig, förklarade han.

Tre skäl till varför anställda säger upp sig med buller och bång

Statsepidemiologens dramatiska avgång kan i stora stycken sorteras under begreppet revenge quitting – hämnduppsägning – en modell för uppsägning som fått spridning det senaste året. I en artikel i tidskriften Forbes tidigare i år anger psykologen Travers Mark tre skäl till varför anställda väljer att markera sitt missnöje och lämna jobbet med buller och bång:

•  Utbränd på grund av hård arbetsbelastning.

• Förväntningar på arbetsplatsen som inte infriats.

• Låg tolerans för dåliga arbetsvillkor.

Axel Gruvaeus.
Axel Gruvaeus. Foto: Kairos Future.

Axel Gruvaeus, analytiker och framtidsstrateg på Kairos Future, menar att fenomenet skulle kunna förstås som ett uttryck för en alltmer individualiserad arbetsmarknad.
– Du har höga krav på din arbetsgivare och känner kanske inte en lojalitet som gör att du stannar kvar på jobbet. Om dina förväntningar inte möts kan det leda till att du slutar, säger han.

I ett mer individualiserat samhälle är det fler som bygger sitt varumärke på sociala medier och vill ha kontroll över berättelsen om sig själv. Då kan det också ligga närmare till hands att säga upp sig på ett sätt som märks, menar Axel Gruvaeus.

Quiet quitting eller revenge quitting – vad är skillnaden?

I rapporten ”Svenskarna, vardagen och meningslöshetens mörker” visar Kairos Future att det 2023 endast var 18 procent av den arbetsföra befolkningen som tyckte att jobbet är en viktig källa till mening i livet. Andelen har sjunkit stadigt sedan början av 1980-talet.

Den som tycker att arbetet är meningslöst kan i vissa fall välja att jobba kvar, men med ett avtagande engagemang. Då är det snarare quiet quitting än revenge quitting det handlar om.
– Man kanske inte anstränger sig lika mycket eftersom man inte tycker att det lönar sig.

Brist på utvecklingsmöjligheter ökar missnöjet

I rapporten konstaterar Kairos Future att de personer som upplever livet som meningslöst oftare verkar vara fast i jobb som uppfattas som att de inte ger möjlighet att utvecklas.
– Apropå den breda samhällsdiskussionen om kompetensbrist är detta intressant. Möjligheten att utvecklas bör vara en viktig fråga att ta tag i på arbetsmarknaden, säger Axel Gruvaeus.

Flexibilitet som nyckel till att behålla talanger

Revenge quitting kopplas framför allt till yngre anställda, men också till mellanchefer som pressas av krav från både medarbetare och högre chefer. I uppsägningen finns ofta ett tydligt budskap till arbetsgivaren: utveckla verksamheten, lyssna på personalen, var mer flexibel.

Annars väntar en högljudd sorti inför öppen ridå. 

Text: Torbjörn Tenfält