Jobbsökare förr i tiden hade det enklare – de kunde i lugn och ro plöja Platsjournalen, Arbetsförmedlingens tidning där alla lediga jobb utannonserades, och ringa in tänkbara arbetsgivare. Platsjournalen finns fortfarande, men arbetsgivarna är inte längre skyldiga att anmäla lediga jobb till arbetsförmedlingen och du kan alltså inte förlita dig enbart på Platsjournalen (eller Platsbanken på nätet). Jobbannonserna finns utspridda i en mängd olika tidningar, sociala medier, sajter och portaler om de överhuvudtaget ens är utannonserade.
Så hur ska man kunna hålla koll på utbudet för att inte missa toppjobbet? Susanna Westgren, jobbsökarexpert på Arbetsförmedlingen menar att det viktigast är att skaffa sig en bra rutin.
- Att söka jobb är tidskrävande och det är lätt att drunkna i all information som kommer in, så lägg upp en jobbsökarstrategi. Avsätt en tid när du ska gå in och titta på nya jobb, till exempel en halvtimme om dagen.
Hon slår också ett slag för sociala medier som komplement till jobbsajter. Linkedin, men också Facebook - om man ser ut några intressanta företag på FB och följer dem, kan det dyka upp annonser i ens eget flöde. Dessutom finns det grupper på Facebook för specifika branscher.
- Underskatta inte att skriva i din egen statusuppdatering att du är tillgänglig för jobb, för det kan nappa från oväntade håll, säger Susanna Westgren.
- Själv skulle jag inte tveka att nätverka även på Twitter.