
Flygbranschen befinner sig i en extremt konkurrensutsatt position. Följden har blivit ökad press på personal vad gäller arbetstider och arbetsförhållanden.
Det här syns också i avtalskraven som Unionen på tisdagen lämnade över till arbetsgivarna inom flyget. Utöver branschgemensamma krav som ytterligare avsättningar till flexpension och löneökningar på 2,8 procent, trycker Unionen också på att möjligheterna till återhämtning måste förbättras.
- Vi har fått mycket input från våra medlemmar att det behövs, då ska man också titta på ett partsgemensamt arbete i arbetsmiljöfrågor, säger Nikta Nabavi, avtalsansvarig ombudsman på Unionen.
Dessutom kräver Unionen att man ska få in ett arbetstidsmått i avtalet.
- Till skillnad från i andra branscher har vi inga bestämmelser om arbetstidsmått per vecka eller fyraveckorsperiod. Man behöver ha ett begrepp om arbetstiden, en ram, att förhålla sig till, säger Nikta Nabavi enligt vilken arbetsgivarnas kravlista bland annat innehåller utökade möjligheter till provanställningar och visstidsanställningar, och inskränkningar i rätten till sympatiåtgärder vid konflikter.
Den 31 mars löper det nuvarande avtalet ut.