Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

”Jag bröt ihop hos doktorn”

Alldeles för mycket att göra resulterade i långa arbetsdagar – och utbrändhet. Ingenjören Liselotte Lindéns väg tillbaka har varit en resa.
Lina Björk Publicerad
Per Knutsson
Liselotte Lindén tycker att hennes arbetsgivare agerade föredömligt när hon blev sjukskriven på grund av utbrändhet. Per Knutsson

Som konstruktör i byggbranschen, som är både konjunkturkänslig och stressig, fylldes arbetsuppgifterna på i en aldrig sinande ström. Det började med att Liselotte fick värk i nacken. Sedan fick hon ont i armen och handen och gick till företagets sjukgymnast.

– När jag besökte henne för tredje gången på ett halvår frågade hon mig vilken tid jag hade kommit till jobbet på morgonen. Jag tyckte att det var en konstig fråga, men hon såg att jag inte mådde bra. Jag hade under flera år känt att det inte spelade någon roll hur långa mina arbetsdagar blev – det fanns alltid dubbelt att göra nästa dag.

Sjukgymnasten bokade ett möte med Liselottes chef och de kom överrens om en plan som innebar att hon inte skulle ta på sig några nya arbetsuppgifter, inte jobba övertid och avsäga sig en stor del av sina fackliga uppdrag. Det gick bra i några månader, men vid en rutinkontroll hos Liselottes diabetesläkare upptäcktes en blödning i ena ögat samt förhöjda blodglukosvärden. 

– Jag bröt ihop under det sjukhusbesöket och sjukskrevs.

Framför allt lyssnar jag lite mer på mig själv i dag

Liselotte Lindén var sjukskriven i tre månader. I december gick hon tillbaka till arbetet för att arbetsträna. Hon gick successivt upp i arbetstid, men de stressmoment som fanns där innan sjukskrivningen fanns fortfarande kvar. Värken återkom och hon fick sjukskrivas igen. Hennes arbetsgivare Strängbetong tog beslutet att hon måste byta arbetsuppgifter för att må bättre.

– Jag fick börja på teknik- och utvecklingssidan, där jobbet inte alls är lika tidsstyrt. 

En av de viktigaste sakerna företagshälsovården och sjukgymnasten stöttade Liselotte Lindén med under den här tiden var att sortera, säga stopp och uppmuntra. 

Läs mer: Här tas "väggen" på allvar

– Dialogen mellan företagshälsovård, arbetsgivare och mig var jätteviktig och gjordes på ett bra sätt. Vi hade möten där vi pratade om hur min återgång till arbetet skulle gå till och vad jag behövde för att komma tillbaka på bästa sätt. Arbetsgivaren undrade vad de kunde göra för att få mig att må bättre snarare än att se mig som ett bekymmer.

Trots att sjukskrivningen och tiden före och efter har varit tuff har Liselotte Lindén fått med sig erfarenheter som kommer till användning i arbetslivet.

– Jag har lärt mig att säga nej. Jag försöker även underlätta praktiska saker för mig själv, som att stänga
av aviseringar av mejl. Men framför allt lyssnar jag lite mer på mig själv. 

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmiljö

Ericsson kräver mer kontorsnärvaro på mindre jobbyta

Efter sommaren bestämde sig ledningen på Ericsson för nya riktlinjer – de anställda ska vara på kontoret mer. Det uppskattas inte av all personal. Framför allt inte då företaget har minskat sina kontorsytor.
Lina Björk Publicerad 21 november 2024, kl 11:15
Ericsson fasad
Ericsson kräver att deras anställda ska vara mer på kontoret. Men där är det svårt att hitta mötesrum och någonstans att sitta enskilt. Foto: Mikaela Landeström/TT

I augusti gick ett internt mejl ut till de anställda på Ericsson där ledningen informerade om nya riktlinjer. I stället för en kontorsnärvaro på 50 procent skulle de anställda vara på kontoret 60 procent, eller tre dagar i veckan. 

Det togs inte emot med glädjesång, speciellt då företaget just krympt sina kontorslokaler med två byggnader i Kista. Enligt Per Östberg, Unionens klubbordförande på Ericsson, har kravet på ökad kontorsnärvaro orsakat en del bekymmer. 

Per Östberg

– Det finns tillräckligt med platser för att alla ska kunna ha en arbetsplats. Däremot finns det inte tillräckligt med enskilda rum där man kan ta möten eller telefonsamtal, säger han. 
– Det orsakar en del stress bland dem som har globala kontakter och behöver leta rum så fort de kommer till jobbet. 

 

Svårt att hitta enskilt rum

En av dem som brukar ha bekymmer att hitta ett rum är utvecklaren Anna Sjöberg. De dagar hon åker in till kontoret i Kista bokar hon sin kontorsplats via en app. Telefonrum eller mötesrum går dock inte att boka. 

– I appen ser det ut som att det ska vara fullt med folk på kontoret, men när man kommer dit så sitter alla i mötesrummen och det ekar tomt i det öppna landskapet. 

– Jag måste alltid komma till jobbet i god tid för att hitta ett rum när jag har möten, det kan vara stressigt, säger hon.

Anna Sjöberg jobbar bland annat med internationella kontakter och sajter i andra delar av landet. Var hon sitter rent fysiskt spelar egentligen ingen roll. 

– När jag väl är på arbetsplatsen så är mina kollegor ofta på andra möten, så jag ser egentligen ingen vits med att åka in oftare. Dessutom får jag mer gjort när jag är hemma. Däremot kan jag förstå om man vill skapa en ”Ericssonanda” för nyanställda på plats.  

Ericsson: Hybridarbetet bestäms i dialog

Enligt Ericssons pressavdelning, som svarar via mejl, så menar arbetsgivaren att även om det finns en ”kontoret först”-policy är det fortfarande upp till varje chef, team och anställd att bedöma hur och var de arbetar bäst. 

– Ericssons hybrida riktlinje har alltid gett möjligheten att i dialog komma fram till hur och var man arbetar bäst och att alla förstår vikten av och fördelarna med att träffas, utifrån ett individuellt och teamperspektiv.

Samtidigt som fler ska komma in till kontoret har ni krympt er kontorsyta det senaste året. Hur går det ihop?

– Ericssons kontorsstrategi bygger på att skapa rätt lokaler som ger rätt förutsättningar för verksamheten att utföra arbetet. Ericsson har många kvadratmeter kontorsyta och arbetar ständigt med att utveckla våra kontor. Vi bedömer att vi har gott om kontorsyta för de som vill jobba på kontoret.

Kommer ni att kontrollera att anställda är 60 procent av sin arbetstid på kontoret?

– Policyn ska ses som en rekommendation snarare än ett strikt krav där vi vill att våra anställda förstår betydelsen av möten mellan människor. Ericsson litar på sina anställda.

Hybridarbete effekt av coronapandemin

Synen på hybridarbete har ändrats efter coronapandemin. Att kunna jobba flexibelt har blivit en förmån som arbetsgivare kan erbjuda. För att få anställda att vilja komma tillbaka till kontoret måste arbetsgivaren kunna erbjuda något mer än en sittplats och ett skrivbord, tror Unionens klubbordförande Per Östberg.

– Ericsson försökte spara pengar genom att ta bort kaffeautomater på några våningar. Så får man till exempel inte folk att komma tillbaka till kontoret. Men de fick backa där, det blev protester, säger han. 

För utvecklaren Anna Sjöberg är gemenskapen med kollegor det som skulle få henne att komma till kontoret mer. 

– Om arbetsgivaren anordnade aktiviteter som skapade gemenskap mellan kollegor så skulle det kännas meningsfullt att åka till kontoret.