
Ronnie Hermansson, Unionens klubbordförande på Nevs, tror att det i nuläget främst gäller rekrytering av tjänstemän då man bemannar för att teckna nya kontrakt med externa parter. Dessutom behövs arbetskraft för att planera utvecklingen av en ny bilmodell i den fabrik som Nevs bygger i Kina. Men rekryteringen kan även komma att gälla produktionen framöver.
- Nu anställer man i en takt av tio till 15 personer i veckan. Det är mycket aktiviteter igång, säger Ronnie Hermansson.
Bland annat står representanter från Nevs på tågstationen i Trollhättan och gör reklam och informerar för att värva lokalt. Den västsvenska staden har en hel del invånare som jobbar inom fordonsindustrin men som pendlar till Göteborg.
- Problemet i dag är att det är tre aktörer som rycker i den här kompetensen, utöver våra konsultbolag. Dels har vi Volvo Cars i Göteborg, dels CEVT, som Volvo har med Geely och sedan är det vi. Många av de som jobbar på CEVT är vår gamla personal. Även om det finns bra kommunikationer mellan Trollhättan och Göteborg så kostar det tid att pendla.
Men enligt Ronnie Hermansson behöver man inte nödvändigtvis ha kompetens från fordonsindustrin för att vara intressant. I dag och framöver handlar en stor del av tillverkningen om hållbarhet, inte minst då Nevs satsar på elbilar.
- En annan del som växer och som kommer att växa kraftigt under de närmaste åren är infotainment, själva kommunikationsbiten i bilen. Till exempel självkörande bilar.
- Det är en ny kategori människor som man behöver få in framöver och det är många förändringar på gång i fordonsindustrin. Det gäller att vara med, det är nu det händer.
Förra året sade Nevs upp 155 personer, men att man nu skulle kunna återanställa uppsagd personal är förmodligen inte fallet eftersom det då i första hand var produktionspersonal som sades upp. I nuläget är man ungefär 200 tjänstemän av totalt 350 anställda.