Hoppa till huvudinnehåll
Söka jobb

Se till att få en befattningsbeskrivning

Ordet är långt, tungt och trist – men en befattningsbeskrivning kan vara guld värd när du ska löneförhandla. Eller om ditt företag ska dra ner på personal.
Anita Täpp Publicerad
Colourbox
Det kan vara mycket värt att se till att få en tydlig befattningsbeskrivning där ansvarsområden och eventuella mål skrivs in. Se också till att hålla dokumentet uppdaterat när arbetsuppgifterna förändras. Colourbox

Enligt lagen om anställningsskydd har alla rätt att få information om sin anställning. Men eftersom lite sägs om vad den ska innehålla kan befattningsbeskrivningar se väldigt olika ut, alltifrån några enstaka rader till långa detaljerade texter.

Om man nu ens får sina arbetsuppgifter nedpräntade på papper. På många arbetsplatser kan arbetsgivaren strunta i det. Kanske för att man tycker att alla anställda ändå vet vad de ska göra och även måste kunna hoppa in där det behövs.

Men en befattningsbeskrivning kan spela roll vid olika förhandlingar med arbetsgivaren, menar Ted Pellikaan, ombudsman på Unionens regionkontor i Småland.

– Exempelvis vid löneförhandlingar där chefer kan ha dålig koll på vad man gör. Det är också lätt att själv glömma ytterligare arbetsuppgifter som har lagts på en under året. Med en beskrivning har man koll, säger han.

Förutsättningen är förstås att dokumentet är uppdaterat.

– Det har man rätt att begära. Om det ändå inte blir gjort är mitt råd att man själv för anteckningar om vilka arbetsuppgifter som läggs på en.

Att det finns svart på vitt vad alla anställda har för uppgifter kan också vara ett stöd för de fackliga företrädarna vid en neddragning på arbetsplatsen.

– Vid stora förändringar som rör många kan ledningar ta beslut utifrån vad man tror att en person gör, därför att de inte har full koll på alla. Skriftliga redogörelser för vad som ingår i alla tjänster ger också de fackliga företrädarna större möjlighet att påverka när turordningen diskuteras, säger Ted Pellikaan.

När en skriftlig redogörelse för vad som ingår i en tjänst kommer upp i rätten handlar det oftast om tvister om turordningsbrott. Eller om att få tillämpa företrädesrätten till en anställning sedan man blivit uppsagd.

– I båda fallen handlar det om att arbetstagaren gör anspråk på en annan befattning och behöver ha tillräckliga kvalifikationer. Och då jämförs denna person med beskrivningen av vad som ingår i den nya tjänsten, säger Mikael Smeds, förbundsjurist på Unionen.

Ändå har en befattningsbeskrivning i de flesta fall ett begränsat värde i domstolen.

– Där det kan ha störst betydelse är i lite mer fria förhandlingssituationer, som för ombudsmän och klubbar på den lokala nivån.

Kan man då vägra att utföra en arbetsuppgift som inte står i ens befattningsbeskrivning?
– Nej, eftersom arbetsgivaren har rätt att leda och fördela arbetet så är man är ändå skyldig att göra det arbetsgivaren kräver, säger Mikael Smeds.

En bra befattningsbeskrivning

  • Listar alla arbetsuppgifter av betydelse.
  • Visar vilka befogenheter som ingår i tjänsten.
  • Anger mål, om sådana finns.
  • Nämner områden du har ansvar för. 
  • Är daterad – och uppdaterad.

 

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Söka jobb

Så AI-säkrar du ditt cv

Undvik bilder, skriv detaljerat och lägg in nyckelord från jobbannonsen – här är sex tips på hur du får ditt cv att synas i arbetsgivarnas nya AI-program.
Noa Söderberg Publicerad 28 augusti 2025, kl 09:00
En man sitter framför sin dator. I bakgrunden syns långa rader av genomskinlig text.
Arbetsgivare använder numera AI för att läsa och sortera din cv. Ett dokument som inte är anpassat efter det riskerar att få mindre synlighet. Här är tipsen på hur du skriver cv så att ATS-systemen ser alla dina erfarenheter. Foto: Colourbox

1. Undvik bilder och grafiska element

ATS-program har tekniska begränsningar som kan ge dem problem att läsa av sådant innehåll. Dessutom kan grafiska element, till exempel ritade kompetensskalor, vara svårtolkade, även för människor. Om du vill ha ett snyggt cv att ta med till intervjuer – gör det som ett separat dokument.

2. Skriv enkelt

Använd löpande text med tydliga rubriker och punktlistor (till exempel ”Kompetenser” och ”Utbildning”). Korta meningar. Inga spalter, noter eller specialtecken. Skriv i en ordbehandlare och exportera i PDF eller Word-format.

3.  Konkretisera och kvantifiera

Om du har haft personalansvar, berätta hur många som jobbade på avdelningen. Om du har lång erfarenhet i en viss bransch, skriv antalet år. ATS-verktygen premierar mätbarhet.

4. Använd rätt titlar

Stora företag kan ha titlar som skiljer sig från övriga i branschen men syftar på ungefär samma sak, till exempel ”major account manager” i stället för ”key account manager”. Använd alltid begrepp som är vanligast förekommande.

5. Använd nyckelord

Läs jobbannonsen noga och skriv om de personliga färdigheter som efterfrågas. Helst med samma ord. Det kan till exempel vara ”självledarskap” eller ”kreativ”. Kopiera dock inte hela meningar eller resonemang från annonsen.

6. Ansök direkt hos arbetsgivare 

Jobbförmedlare som Indeed och Monster blir lätt översvämmade av ansökningar, vilket kan göra det svårare för dig att synas.

Källor: TRR, The algorithm (Hilke Schellmann), Teamtailor, Columbia university