Två veckor efter att Sony Mobile och Ericsson varslade sammanlagt 3 200 personer kommer ytterligare ett negativt besked för telekombranschen. Telia Sonera lägger ned sin kundtjänst för privatkunder i Karlstad och säger upp 110 personer från den 1 oktober i år. Anledningen är enligt Telia att företaget vill samla den privata kundtjänsten på färre orter än i dag för att effektivisera verksamheten och erbjuda bättre kundservice. Förra hösten meddelade Telia Sonera att man ska minska kostnaderna i Sverige och Finland med två miljarder kronor på drygt två år.
Av de 110 som förlorar sina jobb till hösten är drygt 60 Unionenmedlemmar. Agneta Ahlström, ordförande för Teliakoncernens riksklubb (Unionen-Tele), säger att situationen är unik i och med att arbetsgivaren redan nu informerar om vad som kommer att ske om sex månader. I samband med att Telia har drabbats av övertalighet vid tidigare tillfällen, har facket fört fram kritik och ifrågasatt att Telia inte kunnat förutse övertalighet innan det varit för sent. Ett faktum som facket nu tagit fasta på genom att uppmana Telia att informera medarbetarna så tidigt som möjligt om den planerade nedläggningen.
– Det är ett sorgligt besked oavsett om man får det ett halvår i förväg eller när det händer. Men från facket tycker vi att det är bra att medarbetarna får det redan nu eftersom de kan börja se sig om efter andra tjänster, innan de blir övertaliga, säger Agneta Ahlström.
Facket har dessutom förhandlat fram förteträde för de Karlstadanställda som söker sig till orter där privatkundtjänsten finns kvar. Samt att medarbetarna ska få hjälp av Telias flyttpolicy, som kan ge kostnadsersättning för flytt och dubbelt boende under en viss tid. Enligt Telia är det en stor rörlighet inom kundtjänst och Agneta Ahlström tror därför att det kan finnas chans till nya jobb på andra orter. Telias privata kundtjänst finns, förutom i Karlstad, i Stockholm, Göteborg, Luleå, Sundsvall och Norrköping.
Sedan beskedet nådde medarbetarna i måndags har stämningen varit tryckt. Unionen har haft tre förtroendevalda på plats under både måndagen och tisdagen som sitter i samtal med medlemmarna.
Telia Soneras företagskundtjänst i Karlstad berörs inte av nedläggningen.