Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmarknad

Branschen som inte följer trenden

Medan svensk export är på dekis sticker modebranschen ut och ökar sin export år för år. Allra viktigast för exporten är Norden och Tyskland men får man tro branschen själv kommer Asien utgöra en stor del av framtidens exportmarknad.
Linnea Andersson Publicerad
Peter Håkansson/Stockholm Fashion Week
Två rookies från modeveckan hösten 2014, Isabelle Yalda Hellyzas (tv) och Wilhja (th). Peter Håkansson/Stockholm Fashion Week

Under 2013 hade den svenska modebranschen en omsättning på 237 miljarder kronor, enligt en ny rapport från Tillväxtverket och Association of Swedish Fashion Brands (ASFB). 

Den största delen av omsättningen, 62 procent eller 147 miljarder, utgörs av export och 38 procent, 90 miljarder kronor, omsätts här innanför Sveriges gränser.

Exportframgångarna innebär att den svensk modemarknad ökade sin export med 6,8 procent under 2013, att jämföra med svensk export som totalt sett minskade med 0,2 procent under samma period. Ett exempel är teknikexporten som minskade med 5,8 procent.

De viktigaste exportmarknaderna är de nordiska länderna och Tyskland. Därefter följer marknaderna i Storbritannien, Belgien, Nederländerna, Japan och USA. I rapporten från Tillväxtverket svarar många av de tillfrågade modeföretagen att de tror på en ökad exportmarknad i Asien.

H&M står för över hälften av branschens totala omsättning. Största delen av den inhemska marknaden utgörs av butikshandeln och parti- och grosshandeln.
 

LÄS MER: 

Att branschen växer ger också fler jobbtillfällen, och flera nya typer av jobb

Trots att det är en kvinnodominerad bransch dominerar männen på de högsta chefsposterna

Internationellt uppmärksammade märket V Ave Shoe Repair gick i konkurs i april i fjol, efter tio år i hetluften. Nu är grundarna tillbaka med ett nytt projekt.

 

Modebranschen omsättning:

2011 – 206 miljarder

2012 – 229 miljarder

2013 – 237 miljarder

file:///C:/Users/a00hq/Downloads/Rapport_0176_web%20(2).pdf
Modebranschen i Sverige

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmarknad

Minister kallar på parterna – för få etableringsjobb

Att antalet etableringsjobb är så få får arbetsmarknadsminister Johan Britz (L) att kalla till sig parterna.
– Etableringsjobben behöver bli fler, annars behöver vi tänka om och satsa på andra åtgärder, säger han.
Sandra Lund Publicerad 26 november 2025, kl 10:05
Arbetsmarknadsminister Johan Britz i kostym visar på något litet mellan tumme och pekfinger.
Parterna behöver lägga in en "andra växel" när det kommer till etableringsjobben, anser arbetsmarknadsminister Johan Britz (L). Foto: Henrik Montgomery/TT

Som Kollega nyligen kunde berätta har det bara blivit 84 etableringsjobb fram till och med oktober i år. 

 

Då har anställningsformen funnits i nästan två år, den som skulle få bukt på arbetslösheten för långtidsarbetslösa och nyanlända. Reformen har förhandlats under flera år år, framför allt mellan LO, Svenskt näringsliv och Unionen. 

Men även staten som står för den stora delen av finansieringen. 

 

Men nu börjar den sistnämnda tröttna. 

Johan Britz: "Lägg i andra växel"

Arbetsmarknadsminister Johan Britz (L) kallar nu till sig parterna, enligt TT. De behöver, enligt honom ”lägga i en andra växel”. 

– Etableringsjobben behöver bli fler, annars behöver vi tänka om och satsa på andra åtgärder. De volymer vi ser är helt otillräckliga för att etableringsjobben ska vara en del i att bryta långtidsarbetslösheten – inte minst hos många utrikes födda, säger han i en kommentar till TT.