Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmarknad

Branschen som inte följer trenden

Medan svensk export är på dekis sticker modebranschen ut och ökar sin export år för år. Allra viktigast för exporten är Norden och Tyskland men får man tro branschen själv kommer Asien utgöra en stor del av framtidens exportmarknad.
Linnea Andersson Publicerad
Peter Håkansson/Stockholm Fashion Week
Två rookies från modeveckan hösten 2014, Isabelle Yalda Hellyzas (tv) och Wilhja (th). Peter Håkansson/Stockholm Fashion Week

Under 2013 hade den svenska modebranschen en omsättning på 237 miljarder kronor, enligt en ny rapport från Tillväxtverket och Association of Swedish Fashion Brands (ASFB). 

Den största delen av omsättningen, 62 procent eller 147 miljarder, utgörs av export och 38 procent, 90 miljarder kronor, omsätts här innanför Sveriges gränser.

Exportframgångarna innebär att den svensk modemarknad ökade sin export med 6,8 procent under 2013, att jämföra med svensk export som totalt sett minskade med 0,2 procent under samma period. Ett exempel är teknikexporten som minskade med 5,8 procent.

De viktigaste exportmarknaderna är de nordiska länderna och Tyskland. Därefter följer marknaderna i Storbritannien, Belgien, Nederländerna, Japan och USA. I rapporten från Tillväxtverket svarar många av de tillfrågade modeföretagen att de tror på en ökad exportmarknad i Asien.

H&M står för över hälften av branschens totala omsättning. Största delen av den inhemska marknaden utgörs av butikshandeln och parti- och grosshandeln.
 

LÄS MER: 

Att branschen växer ger också fler jobbtillfällen, och flera nya typer av jobb

Trots att det är en kvinnodominerad bransch dominerar männen på de högsta chefsposterna

Internationellt uppmärksammade märket V Ave Shoe Repair gick i konkurs i april i fjol, efter tio år i hetluften. Nu är grundarna tillbaka med ett nytt projekt.

 

Modebranschen omsättning:

2011 – 206 miljarder

2012 – 229 miljarder

2013 – 237 miljarder

file:///C:/Users/a00hq/Downloads/Rapport_0176_web%20(2).pdf
Modebranschen i Sverige

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmarknad

Hundratals tjänstemän tvingas lämna Volvo Cars

1000 anställda får lämna Volvo Cars. Många av dem är tjänstemän.
– Det har varit oerhört tuffa veckor när beskeden rullar ut, det är ledsamt och tråkigt, säger Jörgen Olosson, Unionens klubbordförande på Volvo Cars.
Elisabeth Brising Publicerad 23 oktober 2025, kl 10:26
Tjänstemän på Volvo Cars-fabriken i Göteborg går igenom information om uppsägningar – cirka 1 000 personer får lämna företaget
Volvo Cars har beslutat att cirka 1 000 personer kommer att lämna företaget i Sverige. Många är tjänstemän. Foto: Viktoria Bank/TT

I maj i år varslades mer än tusen personer på Volvo Cars efter att företaget brottats med ekonomin. Facket har sedan dess förhandlat med företagsledningen om villkoren för nedskärningarna. 

Nu är förhandlingarna klara. 1000 anställda tvingas lämna berättar ledningen i samband med släppet av företagets kvartalsrapport

Enligt Unionens klubbordförande på Volvo Cars, Jörgen Olsson, är 500 personer av de 1000 som slutar,  "naturliga avgångar". De har redan sökt sig till andra jobb efter varslet. 

500 anställda tvingas dock lämna företaget och av dem är hälften, 250 personer, Unionenmedlemmar. De flesta jobbar i Göteborg, men nedskärningarna sker över flera orter och alla yrkesområden. 

Jörgen Olsson.
Jörgen Olsson, ordförande Unionenklubben Volvo Cars.

Det har varit en tung och utdragen process sedan i maj. Det är klart det finns en stor oro under tiden, säger Jörgen Olsson, ordförande i Volvos Cars Unionenklubb. 

Fackets uppdrag har varit att företräda sina medlemmar och försöka ge något extra till de som får gå, som extra månadslöner. 

Det finns exitpaket för de vi företrätt och många av dem har fått paket med en annan uppsägningstid än den kollektivavtalade, säger Jörgen Olsson.

Majoriteten har kort anställningstid

Hur många månader de får är individuellt och beror på ålder och anställningstid. Majoriteten som får lämna Volvo Cars har dock en kort anställningstid, utifrån lagen om anställningskydd, las.  
 
Sist in först ut är grundprincipen, så många med kort anställningstid har fått lämna, säger Jörgen Olsson. 

De som tvingas sluta får också personligt stöd av omställningsorganisationen TRR genom kollektivavtalet. 

Samtidigt med nedskärningarna går bolaget bättre än förväntat enligt kvartalsrapporten. Företaget ökade vinsten före skatt till 6,2 miljarder kronor under det tredje kvartalet.

Är det lugnt nu för er som är kvar framöver?

Nä, det är fortfarande utmanande. Vi har en fortsatt tuff situation framöver, säger Jörgen Olsson. 

Unionen har drygt 5000 medlemmar anställda på Volvo Cars.