Gruvbolaget Northland Resources begär sig självt i konkurs. Det gick bolaget ut med i ett pressmeddelande under måndagsmorgonen. För Unionenmedlemmarna kommer beskedet som en chock.
Northland Resources i Pajala. Foto: Tornedalenmedia/TT
Gruvbolaget har än så länge inte informerat medarbetarna om varför man har ansökt om konkurs, men en anledning som Northland själva anger i pressmeddelandet är att de investerare som bolaget hade drog dig ur i sista sekunden.
– Det kommer som en chock. Så sent som i torsdags trodde vi att allt var grönt och att allt skulle starta upp igen. Vi hade redan börjat planera för en kontrollerad uppstart med en förbättrad produktion och ett förbättrat resultat, säger Robert Eriksson, Unionens klubbordförande.
Som Kollega skrivit tidigare har den kraftiga prisminskningen på järnmalm gjort att verksamheten har gått dåligt under en längre tid.
Stämningen bland medlemmarna är, enligt Robert Eriksson, väldigt nedstämd och många undrar vad det är som har gått fel.
Northland Resources kommer att hålla en presskonferens under eftermiddagen och Robert Eriksson räknar med att medarbetarna kommer att informeras om läget innan dess.
1000 anställda får lämna Volvo Cars. Många av dem är tjänstemän.
– Det har varit oerhört tuffa veckor när beskeden rullar ut, det är ledsamt och tråkigt, säger Jörgen Olosson, Unionens klubbordförande på Volvo Cars.
Volvo Cars har beslutat att cirka 1 000 personer kommer att lämna företaget i Sverige. Många är tjänstemän. Foto: Viktoria Bank/TT
I maj i år varslades mer än tusen personer på Volvo Cars efter att företaget brottats med ekonomin. Facket har sedan dess förhandlat med företagsledningen om villkoren för nedskärningarna.
Nu är förhandlingarna klara. 1000 anställda tvingas lämna berättar ledningen i samband med släppet av företagets kvartalsrapport.
Enligt Unionens klubbordförande på Volvo Cars, Jörgen Olsson, är 500 personer av de 1000 som slutar, "naturliga avgångar". De har redan sökt sig till andra jobb efter varslet.
500 anställda tvingas dock lämna företaget och av dem är hälften, 250 personer, Unionenmedlemmar. De flesta jobbar i Göteborg, men nedskärningarna sker över flera orter och alla yrkesområden.
Jörgen Olsson, ordförande Unionenklubben Volvo Cars.
– Det har varit en tung och utdragen process sedan i maj. Det är klart det finns en stor oro under tiden, säger Jörgen Olsson, ordförande i Volvos Cars Unionenklubb.
Fackets uppdrag har varit att företräda sina medlemmar och försöka ge något extra till de som får gå, som extra månadslöner.
– Det finns exitpaket för de vi företrätt och många av dem har fått paket med en annan uppsägningstid än den kollektivavtalade, säger Jörgen Olsson.
Majoriteten har kort anställningstid
Hur många månader de får är individuellt och beror på ålder och anställningstid. Majoriteten som får lämna Volvo Cars har dock en kort anställningstid, utifrån lagen om anställningskydd, las.
– Sist in först ut är grundprincipen, så många med kort anställningstid har fått lämna, säger Jörgen Olsson.
De som tvingas sluta får också personligt stöd av omställningsorganisationen TRR genom kollektivavtalet.
Samtidigt med nedskärningarna går bolaget bättre än förväntat enligt kvartalsrapporten. Företaget ökade vinsten före skatt till 6,2 miljarder kronor under det tredje kvartalet.
Är det lugnt nu för er som är kvar framöver?
– Nä, det är fortfarande utmanande. Vi har en fortsatt tuff situation framöver, säger Jörgen Olsson.
Unionen har drygt 5000 medlemmar anställda på Volvo Cars.