Hoppa till huvudinnehåll
Ledarskap

Så får du ut det mesta av ledarskapskursen

Innan du väljer ledarutbildning bör du analysera vilka kompetenser du behöver utveckla. Det kan du göra själv eller tillsammans med din chef.
Publicerad

I allra första början kanske du behöver lära dig arbetsrätt, mötesteknik, samtalsmetodik. Men ganska snart handlar det om ledarskap och om att motivera människor, och då ökar behovet av självkännedom. Då blir också läraren viktigare liksom kursdeltagarna själva. Det bör du ta hänsyn till när du väljer kurs.

Fråga efter hur många deltagare som är på kursen, och vilken pedagogik som används.
– Det är väsentligt att det ingår gruppövningar, roll­spel och utrymme för egen reflektion. Om det bara handlar om föreläsningar är det enligt mig inte en utbildning, säger Maria Scullmann, vd på Advantum Kompetens som utbildar chefer.

Finns det annat stöd i form av lärarportaler med mera? Det är värt att kolla upp. Läraren är förstås också betydelsefull, vilket är svårare att kontrollera. Här får du gå på referenser och magkänsla. Det skadar inte om den som ska utbilda chefen själv har varit chef och har varit det i flera olika organisationer. Egna självupplevda exempel är viktigt att kunna förmedla som utbildare. På vissa utbildningsföretag kräver man minst ett decennium av chefserfarenhet. Men det räcker förstås inte. Utbildaren bör också ha pedagogisk utbildning och ha ett hyfsat hum om gruppdynamik och beteendepsyko­logi.

Det är bra om du gillar läraren men det är inte lika viktigt för en vuxen person att knyta an till läraren som för ett barn eller en tonåring. Men om du får förtroende för utbildaren och tror att den har något att lära ut ökar sannolikheten att du utvecklar dig av kursen. Det underlättar också att utbildaren förstår just din arbetssituation. Det är då man vågar öppna sig och visa sina verkliga svagheter och misslyckanden och det är då som man kan åstadkomma verklig förändring.

Ha överseende om de första kurserna känns stereotypa i sin indelning av personligheter. Ju fler kurser du går, desto fler fyrfältsdiagaram med motsatspar som målinriktad-relationsinriktad, inåtvänd-utåtvänd kommer du att stöta på.

Till slut, efter ett antal år som chef, och när du gått så många utbildningar att du nästan tappat räkningen, då kommer du att inse att du är en riktigt bra chef, och därtill en mer mogen människa. Men du kommer förmodligen inte att veta exakt hur det gick till, om det är alla kurser du gått eller något annat.


Thomas Heldmark
brev@kollega.se

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Ledarskap

Fråga Mentorn: ”Medarbetaren utfryst – hur ska jag agera?”

Hur ska man agera som chef om en medarbetare blir inte blir inbjuden till sociala aktiviteter av de övriga i gruppen? Bör man ta upp det eller avvakta? Chef & Karriärs mentor Alexandra Thomas ger svar.
Ola Rennstam Publicerad 17 oktober 2025, kl 06:01
Illustration: Dennis Eriksson

FRÅGA MENTORERNA

Chef & Karriär är Kollegas systertidning och vänder sig till dig som är chef och medlem i Unionen.

Har du en fråga om ledarskap till någon av våra mentorer i Chef & Karriär. Mejla ola.rennstam@kollega.se

FRÅGA: Jag driver ett företag med ett dussintal anställda där de flesta arbetat ihop under många år. På senare tid har jag noterat att en av medarbetarna blir utfryst av de övriga. Nyligen fyllde en i gruppen jämnt och teamet skulle fira med en middag efter jobbet. Att de inte bjuder med mig som deras chef har jag full förståelse för, men det gjorde mig beklämd när jag, av en händelse, fick reda på att alla i gruppen var inbjudna till festligheterna – utom den medarbetaren.

Efter det har jag börjat se mer subtila signaler, som blickar och tonfall, även under arbetstid, men har inga bevis för någon regelrätt mobbning. Först och främst värnar jag givetvis om min medarbetares mående och vill reda ut orsaken till beteendet innan det eskalerar och påverkar verksamheten. Men som chef känns det samtidigt orimligt att ha åsikter om vem personalen väljer att umgås med på fritiden. Ska jag ta upp det här med gruppen, enbart prata med medarbetaren eller avvakta?
 

Alexandra Thomas

SVAR: Det låter som om situationen pågått ett tag och det är positivt att du funderar på att agera innan det blir värre.

Börja med att prata enskilt med den utfrysta medarbetaren och berätta vad du uppmärksammat. Fråga hur hen upplever sin arbetssituation, hur hen trivs i gruppen och om det finns något hen vill dela. I och med detta kommer du att förstå hens situation bättre och förhoppningsvis även orsaken till att det har blivit som det blivit mellan kollegorna.

Ibland blir man förvånad över vad som ligger bakom vissa beteenden, men frågar vi inte kan vi aldrig veta säkert. Just den här situationen kan ha orsakats av alltifrån avundsjuka till missförstånd eller av att medarbetaren faktiskt väljer att hålla sig för sig själv.

Oavsett anledning påverkar exkluderingen er arbetsmiljö. Därför är det viktigt att ha ett samtal eller en workshop i gruppen om hur ni vill ha det på arbetsplatsen. Hur kan ni bäst samarbeta, hur åstadkommer ni resultat tillsammans och när trivs medarbetarna – och inte? Involvera alla i gruppen i samtalet och fokusera på att skapa en trygg miljö där alla vågar säga sin åsikt.

Som chef är du en förebild för inkludering, respekt och samarbete, så försök att modellera dessa värden i ert samtal. Det kan också vara värdefullt att bryta upp olika roller och konstellationer så att fler, och olika grupperingar, får jobba tillsammans.

När du pratat med gruppen, fortsätt då att uppmärksamma vad som pågår och var observant på hur gruppdynamiken utvecklar sig. Upptäcker du att specifika personer fortsätter att frysa ut med blickar och tonfall behöver de få enskild feedback. Sätt principer och gränser för vad som är accepterade beteenden i gruppen och följ regelbundet upp hur den utfrysta medarbetaren trivs och om hen upplever att hon blivit mer inkluderad. Lycka till!

ALEXANDRA THOMAS

GÖR: Psykolog, författare och specialist i organisationspsykologi på Creative Compassion. Inspirationsföreläsare och författare till boken Compassionfokuserat ledarskap, utsedd till Årets HR-bok 2025.
ÅLDER: 47.
KARRIÄR: Facilitator, partner, mentor och regionchef. Har tidigare jobbat som skolpsykolog och på Bup.