Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmarknad

Grönt ljus för rekonstruktion av Nevs

I går sa tingsrätten nej till Nevs ansökan om en rekonstruktion av bolaget. Sedan bilföretaget i morse lämnat in en ny ansökan gav tingsrätten grönt ljus.
- Klart det har varit en känslomässig berg- och dalbana, men nu känns det i alla fall väldigt bra, säger klubbordföranden Ronnie Hermansson.
Anita Täpp Publicerad
TT
Nevs tog över produktionen av Saab i Trollhättan 2012. I dag gav tingsrätten grönt ljus för rekonstruktion av bolaget. TT

När Vänersborgs tingsrätt i går sade nej till en rekonstruktion, därför att man ansåg att ansökan var ”för vag och odokumenterad”, kom det som en chock för de anställda, berättar Ronnie Hermansson, ordförande för Unionenklubben på Nevs.

- Vi var ganska säkra på att den skulle gå igenom. Vi har ändå hjälp av några av landets mest erfarna jurister på det här området och de hade sagt att ansökan till 99,9 procents sannolikhet skulle bifallas. För enligt juristerna var ansökan mer genomarbetad och innehöll mer information än vad man normalt brukar ha med i en sådan, säger han.

Tingsrätten ifrågasatte bland annat hur Nevs skulle kunna hålla sig flytande under rekonstruktionen. Den frågan har nu företaget, enligt tidningen ttela.se besvarat med att huvudägaren gett Nevs ett lån på 20 miljoner kronor som tillsammans med den statliga lönegarantin kan hålla bolaget flytande i ”tre till fyra veckor”.

I ansökan framgår också att Nevs räknar med att få ett tillskott på minst en miljard genom en försäljning, inom en månad. Det är pengar som två andra stora bilföretag ska betala för att köpa in sig i Nevs, förklarar Ronnie Hermansson.

- Vi förhandlar med de här företagen. Det handlar om att vi behöver ha en partner för att ta fram en ny plattform så att vi kan utveckla en ny bilmodell. De här förhandlingarna har dragit ut mycket mer på tiden än man trodde och vi hann tyvärr inte i mål förrän företaget forcerades till att begära en rekonstruktion. Men nu är vi väldigt nära att ro de här affärerna i hamn, säger han.

I och med att man nu kan genomföra rekonstruktionen av företaget kommer de anställda att få den lön de borde ha fått den 25 augusti, i nästa vecka, tack vare den statliga lönegarantin.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmarknad

Hundratals tjänstemän tvingas lämna Volvo Cars

1000 anställda får lämna Volvo Cars. Många av dem är tjänstemän.
– Det har varit oerhört tuffa veckor när beskeden rullar ut, det är ledsamt och tråkigt, säger Jörgen Olosson, Unionens klubbordförande på Volvo Cars.
Elisabeth Brising Publicerad 23 oktober 2025, kl 10:26
Tjänstemän på Volvo Cars-fabriken i Göteborg går igenom information om uppsägningar – cirka 1 000 personer får lämna företaget
Volvo Cars har beslutat att cirka 1 000 personer kommer att lämna företaget i Sverige. Många är tjänstemän. Foto: Viktoria Bank/TT

I maj i år varslades mer än tusen personer på Volvo Cars efter att företaget brottats med ekonomin. Facket har sedan dess förhandlat med företagsledningen om villkoren för nedskärningarna. 

Nu är förhandlingarna klara. 1000 anställda tvingas lämna berättar ledningen i samband med släppet av företagets kvartalsrapport

Enligt Unionens klubbordförande på Volvo Cars, Jörgen Olsson, är 500 personer av de 1000 som slutar,  "naturliga avgångar". De har redan sökt sig till andra jobb efter varslet. 

500 anställda tvingas dock lämna företaget och av dem är hälften, 250 personer, Unionenmedlemmar. De flesta jobbar i Göteborg, men nedskärningarna sker över flera orter och alla yrkesområden. 

Jörgen Olsson.
Jörgen Olsson, ordförande Unionenklubben Volvo Cars.

Det har varit en tung och utdragen process sedan i maj. Det är klart det finns en stor oro under tiden, säger Jörgen Olsson, ordförande i Volvos Cars Unionenklubb. 

Fackets uppdrag har varit att företräda sina medlemmar och försöka ge något extra till de som får gå, som extra månadslöner. 

Det finns exitpaket för de vi företrätt och många av dem har fått paket med en annan uppsägningstid än den kollektivavtalade, säger Jörgen Olsson.

Majoriteten har kort anställningstid

Hur många månader de får är individuellt och beror på ålder och anställningstid. Majoriteten som får lämna Volvo Cars har dock en kort anställningstid, utifrån lagen om anställningskydd, las.  
 
Sist in först ut är grundprincipen, så många med kort anställningstid har fått lämna, säger Jörgen Olsson. 

De som tvingas sluta får också personligt stöd av omställningsorganisationen TRR genom kollektivavtalet. 

Samtidigt med nedskärningarna går bolaget bättre än förväntat enligt kvartalsrapporten. Företaget ökade vinsten före skatt till 6,2 miljarder kronor under det tredje kvartalet.

Är det lugnt nu för er som är kvar framöver?

Nä, det är fortfarande utmanande. Vi har en fortsatt tuff situation framöver, säger Jörgen Olsson. 

Unionen har drygt 5000 medlemmar anställda på Volvo Cars.