- Det var på tiden, säger Adela Martinovic, kanslichef på Teknikcollege, som berättar att de skickade sin ansökan om stöd till utbildningsdepartementet efter att Jan Björklund uttalat sig om att reformera teknikprogrammet i augusti i fjol.
Teknikcollege är ett slags kvalitetsstämpel för matchning - utbildningar där kommuner, utbildningsanordnare och företag samarbetar för att anpassa utbildningen till industrins kompetensbehov. Det handlar främst om utbildningar på gymnasienivå, men även vidareutbildning på högskola och universitet.
Tillskottet från regeringen kommer att användas för att locka elever att söka sig till teknikutbildningarna, via filmer och webbsidor. Men även för att öka erfarenhetsutbytet mellan regionerna och bygga upp en gemensam idébank. Hur lockar man ungdomar till industrin i dag? Inte genom att prata om smuts och buller i alla fall, konstaterar Adela Martinovic.
- De som är unga i dag tänker inte på industrin som tidigare generationer. Och kommer man till en skola och pratar BNP och exportindustri, det ger ingenting för en niondeklassare. Det gäller istället att få dem att se att teknik är kul! Och att det finns jobb och utvecklingsmöjligheter.
Teknikcollege har 890 företagsrepresentanter i styrgrupperna och omkring 2 000 företag som samverkar genom plattformen. Men det är ett slitgöra att övertyga företagen att engagera sig i utbildningen av framtida arbetskraft, säger Adela Martinovic.
- Tidigare har arbetskraften kommit gratis. Så är det inte längre. Det behövs specialkompetens. Men många företag saknar någon plan för en mer långsiktig kompetensförsörjning, säger hon.