Hoppa till huvudinnehåll
A-kassa

Högt förtroende för a-kassan

Det är fler som inte litar på Sveriges trygghetssystem än som gör det. Lägst förtroende har man för Arbetsförmedlingen visar en undersökning som Kollega låtit göra. Bästa hjälpen tror man att a-kassan ger.
Lina Björk Publicerad 14 april 2014, kl 11:02

- Det är glädjande siffror och kul att det jobb kassorna gör uppskattas och inger så stort förtroende, säger Melker Ödebrink som är kanslichef på a-kassornas samorganisation, SO.

I Kollegas undersökning tror 66 procent att de skulle få hjälp av a-kassan om de skulle behöva det. Näst högst förtroende har man för fackförbunden och därefter Försäkringskassan.

-  A-kassorna jobbar mycket med att bygga upp förtroendet. Det handlar om att skapa kvalitet, rättsäkerhet, jobba med likabehandling och vara effektiva till en låg kostnad. Att vi får så höga betyg är glädjande eftersom ersättningen från kassorna är förhållandevis låg. De som svarat måste sett bortom det och istället sett till kassornas goda arbete.  

Bland dem som någon gång fått hjälp av en myndighet, var allra flest  nöjda med a-kassan, 79 procent, följt av facket som hade 68 procent. Endast tre av tio tyckte att de fått någon hjälp av Arbetsförmedlingen.

- I våra egna enkätundersökningar, som vi gjort sedan 2008 har vi alltid fått höga betyg. Utmaningen nu är att upprätthålla en god service, säger Melker Ödebrink.
 

Tror du på det sociala skyddsnätet i Sverige?
Ja:  40 %
Nej:  42 %

Känner du förtroende för att du skulle få hjälp om du behövde det?
A-kassan: 66 %
Facket: 64 %
Försäkringskassan: 38 %
DO: 27 %
Socialtjänsten: 19 %
Arbetsförmedlingen : 17 %

När skulle du känna dig som mest utsatt och otrygg?
Som sjuk: 41 %
Som arbetssökande 23 %
Som arbetsskadad: 11 %
Som diskriminerad: 10 %
Som pensionär: 8 %
Som anställd: 1 %
Vet ej : 5 %

A-kassa

Fyra månaders väntan på pengar från Unionens a-kassa

Stefan Eriksson från Borlänge och Maria Thorstensson från Göteborg har båda väntat i flera månader på pengar från Unionens a-kassa.
Lina Björk Publicerad 25 april 2024, kl 10:26
fasaden på Unionens a-kassa, sedlar och mynt
Unionens a-kassa har haft långa handläggningstider under hela förra året. Stefan Eriksson fick vänta fyra månader på pengar. Foto: Mats Thorén/Shutterstock

De ringer och kopplas bort. De ringer igen och kopplas bort. 
Så beskriver medlemmar i Unionens a-kassa gången när de försöker få tag på sin handläggare för att få reda på när ersättning kan betalas ut. 

Maria Thorstensson skickade in sina papper till Unionens a-kassa i början av januari. På inloggat läge stod det att ärendet var ”under handläggning” men sedan hände ingenting. 

 – Jag blev skogstokig. Det gick inte att komma fram och när någon svarade bollades jag runt mellan olika personer. De beklagade bara att handläggningstiderna var långa, säger hon. 

Unionens a-kassa har dragits med långa handläggningstider under större delen av förra året. Till jul såg det bättre ut, men nu får den som väntar på ersättning ha tålamod i genomsnitt sju veckor. Det är längst av alla landets a-kassor. Och många medlemmar har väntat betydligt längre än så. 

– Det är ett helvete och en stress. Jag har maxat mina kreditkort och hade det inte löst sig så hade jag behövt låna pengar av vänner och bekanta. Men jag tänker på dem som står själva, hur går det för dem?
 

Unionens a-kassa JO-anmäld

Maria Thorstensson fick till slut besked efter 13 veckors väntan. Stefan Eriksson fick vänta fyra månader. Han skickade in sitt arbetsgivarintyg i slutet av december, innan julledigheten. Hans arbetsgivare ansåg att det var bättre så att Stefan skulle slippa vänta på a-kassa. Även hans ärende fick titeln ”under handläggning” på myndighetens hemsida och på mejl svarade a-kassan att inget fanns att komplettera. Men sedan hände ingenting. 

Stefan Eriksson

– När jag sedan ringde och undrade vad som händer sa de att jag inte hade skickat in något arbetsgivarintyg. När jag påtalade att jag gjort det berättade de att man inte fick ställa ut det i förtid. De hade de ju kunnat säga direkt, säger han. 

Efter det fick Stefan Eriksson svårt att få tag på sin handläggare. Han fortsatte att ringa till växeln och hamnade i kö. Han har nu valt att anmäla Unionens a-kassa till Justitieombudsmannen. 

Efter att han blev uppsagd från sitt jobb har han sex månaders uppsägningslön. Det räcker en bit, men inte hur länge som helst. 

– Jag räknade med att klara mig till april, men sedan var det stopp. Att vänta fyra månader och med det besvär som a-kassan orsakat. Det är oacceptabelt, säger Stefan Eriksson. 

Hur ser förtroendet för Unionens a-kassa ut?

– Förtroendet är noll. Jag förstår inte att man kan behandla människor på det här sättet. 

Harald Peterson
Foto: Mattias Lindbäck

Enligt Harald Petersson som är kassaföreståndare på Unionens a-kassa har man aktivt arbetat med att få ned handläggningstiderna. Bland annat genom att anställa fler handläggare. 

– Vi får successivt in fler medarbetare som har utbildats och förstärker verksamheten. Vi har en utbildning på gång i Malmö och på vårt nya kontor i Örebro för medarbetare som började i mars. Så vi går mot en stabilare bemanning på sikt, säger han. 

 

Svårt få kontakt med Unionens a-kassa

För att frigöra tid för handläggningen av ärenden har Unionens a-kassa begränsat telefontiden till en timme om förmiddagen, för att nå sin utredare. Det har gjort det svårt att komma fram då många ringer samtidigt. 

–  Vi är medvetna om att det är köer i telefonväxeln. Vi har telefontid utöver det, där vi har externt stöd för att öka tillgängligheten. Sedan finns alltid möjligheten att skriva till oss i en inloggad miljö. Vi har också en chat som är bemannad under stora delar av dagen, säger Harald Peterson.  

Unionens a-kassa har ett pågående tillsynsärende hos Inspektionens för arbetslöshetsförsäkringen (IAF) på grund av de långa handläggningstiderna.