Hoppa till huvudinnehåll
Övrigt

Klistermärke för ökad konsumentmakt

Hotell- och restaurangfacket var först ut med att synliggöra kollektivavtalet i form av ett vinrött märke med varudeklarationen "Schysta villkor". LO-kongressen hakade på och nu ska ett gemensamt fackligt märke tas fram.
Björn Öijer Publicerad

Märke: Schysta villkorHotell- och restaurangfacket HRF har tappat 18 procent av medlemmarna och bara varannan restaurang har kollektivavtal. Mot den bakgrunden - och striden kring salladsbaren i Göteborg - var det ingen tillfällighet att det fackförbundet blev först att lansera en nationell märkning av arbetsplatser med kollektivavtal. Ser vi inte märket vid entrén till krogar, där vi som konsumenter njuter av livets goda, ska vi tänka till och helst välja ett annat ställe.

Tillsammans med Transport hade HRF motionerat till LO-kongressen om ett gemensamt fackligt märke för till exempel frisörer, bilverkstäder, kemtvättar och taxibolag. LO-styrelsen ville nöja sig med att tillsätta en utredning, och en ledamot från Kommunal värjde sig mot att betrakta medborgarna som kunder. Kongressen körde som tur var över styrelsen. Nu ska ett tvärfackligt klistermärke se dagens ljus och tjänstemannafacken ska bjudas in att medverka.

Det finns flera fördelar med en märkning. Det är en viktig symbolhandling som visar att facket menar allvar med att teckna fler kollektivavtal. Samtidigt som personalen kan förhandla sig till schysta löne- och anställningsvillkor signalerar märket trygghet för konsumenterna och konkurrens på lika villkor för företagen. Det finns alltså all anledning för Unionen och övriga TCO- och Saco-förbund att nappa på den här idén.

Och varför begränsa deltagandet till de fackliga organisationerna? Det naturligaste vore att fack och arbetsgivare tillsammans tar ansvar för marknadsföringen av den svenska modellen. Arbetsgivarna inom hotell- och restaurangbranschen har i dag ett eget klistermärke för sina medlemsföretag. Ett märke för hela arbetsmarknaden vore mycket bättre. Ta upp det Svenskt Näringsliv, PTK och LO i förhandlingarna om ett nytt huvudavtal!

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Övrigt

Dubbel vinstchans för Kollegaredaktionen

Ett reportage om kaoset på Sveriges största arbetsplats, Arlanda. Och en illustration av en babblare som tar över allt talutrymme på jobbet. Både Kollega och systertidningen Chef & Karriär är nominerade till Fackförbundspressens priser.
Helena Ingvarsdotter Publicerad 6 maj 2024, kl 11:34
Till vänster markpersonal på Arlanda, till höger en illustration på en babblande man
Tidningen Kollega och Chef & Karriär är nominerade till två av Fackförbundspressens journalistpriser. Den första i kategorin bästa berättande text och den anda i kategorin bästa illustration. Foto: Staffan Claesson/Illustration: Mia Nilsson

Ett reportage om Sveriges största arbetsplats Arlanda kan vinna pris när Fackförbundspressens journalistpriser delas ut den 23 maj.

I texten av Kollegas reporter Johanna Rovira får vi följa människorna som fick utstå spott och slag i kaoset som uppstod på grund av vaccinationspass och krav på coronatester.

Det blev tumult när passagerarna invaderade flygplatsen hela dygn innan de skulle resa för att vara på säkra sidan. Texten ger en ökad förståelse för arbetsvillkoren för markpersonalen, som gjorde sitt bästa.

Läs reportaget här.

Kollegas systertidning Chef & Karrär, som går till Unionens drygt 100 000 chefsmedlemmar, är nominerad i kategorin bästa illustration. Illustratören Mia Nilsson har gjort en bild som visar hur en riktig storbabblare tar över allt talutrymme. Något många av oss kan känna igen.

Se illustrationen i sin helhet här.