Elisabeth Thand Ringqvist, vd på Företagarna.
Varför behövs en hbt-handbok för företagare?
- Det har efterfrågats av våra medlemmar. Det började med att vi skrev en rapport som hette rosa pengar, där vi visade hur omfattande marknaden är för hbt-gruppen. Det handlar om att skapa ett inkluderande och öppet klimat på arbetsplatsen.
Vad innehåller handboken?
- Dels innehåller den enkla case som man kan inspireras av, dels en självskattning där man kan få insikt i hur man står i olika frågor. Vi har också tagit med en månadsguide där vi ger tips och råd: Vad ska du tänka på vid exempelvis jultid, då du bjuder in till företagets julfest? Hur planerar du kickoffen i oktober eller sommarfesten i juni, så att alla känner sig inkluderade? Hur ser rekryteringsprocessen ut?
Vad kan boken få för betydelse för företagare?
- Vi hoppas att den hjälper företag att bli mer lönsamma. Har man anställda som mår bra och trivs så skapar man en bättre produkt eller tjänst. Sen kan man också möta kunder på ett bättre sätt. Det är positivt från alla sidor.
Vilka är målgruppen?
- Det är företagarna. Kanske speciellt de små företagarna som inte har en personalavdelning eller en HR-expert som jobbar med de här frågorna. De större företagen är duktiga på att ta fram internutbildningar för bemötande, men en ensam entreprenör har sällan läst personalvetenskap eller HR-frågor, så där såg vi både en lucka och efterfrågan.