Hoppa till huvudinnehåll
Arkiv

Livssituationer ska styra arbetet på F-kassan

Från och med årsskiftet börjar Försäkringskassan med ett nytt arbetssätt. Resurser ska i fortsättningen styras utifrån den försäkrades livssituation.
- I dag upplever många att det är krångligt att ha kontakt med olika delar av Försäkringskassan. Det försäker vi att råda bot på, säger kassans generaldirektör Dan Eliasson.
Lina Björk, Lina Jonsson Publicerad

Försäkringskassan har hög kundnöjdhet både lokalt och nationellt. De försäkrade anser att de får svar snabbt, att besluten är väl underbyggda och att handläggarna behandlar dem respektfullt. När man frågat samma personer hur nöjd man är med myndigheten i stort sjunker siffrorna med 15 procent.
Informationen är spridd på flera enheter och man slussas runt mellan handläggare.

- Vi har haft mängder av kundkontakter fördelat på flera ställen. Myndigheten har inte gått i takt och det har blivit tydligt då man måste ta kontakt med flera instanser för att få hjälp, säger Dan Eliasson.

För att råda bot på otydligheten och förhindra att människor bollas runt i systemen kommer Försäkringskassan från och med 1 januari 2014 att jobba efter sex olika livssituationer. Det kan till exempelvis vara om du väntar barn, lever med en funktionsnedsättning eller har tillfälligt nedsatt arbetsförmåga och kan vara i behov av rehabilitering.

- Det är ett helhetstänk istället för att först ha kontakt med en person som ansvarar för möten, sedan en annan som ansvarar för beslutsprocessen. Förmodligen kommer det nya arbetssättet att ha lite inkörningsproblem, men det får man räkna med och jag tror att resultatet kommer att bli bra, säger Dan Eliasson.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arkiv

Sparkad Pridegeneral kräver skadestånd

I december fick festivalgeneralen för Malmö Pride sparken. Nu stämmer Unionen arbetsgivaren och kräver 150 000 kronor i skadestånd.
David Österberg Publicerad 15 april 2019, kl 15:44
Johan Nilsson/TT
Den avskedade festivalgeneralen tillbakavisar anklagelser om att ha misskött sin anställning. Johan Nilsson/TT

Föreningen Malmö Pride bildades 2015 och arrangerar den årliga Pridefestivalen i Malmö. En av grundarna, en nu 34-årig man, valdes till ordförande och året därpå blev han också general för festivalen.

Men förra året uppstod flera konflikter i föreningen. Festivalgeneralen fick bland annat kritik för att han både var ordförande för föreningen och anställd av den. Han kritiserades också för att förutom sin lön ha fått provision på intäkterna till Pridefestivalen och för att ha dålig koll på organisation och administration.

Föreningen och Malmö stad – en av festivalens största finansiärer – lät då en revisionsfirma granska hur föreningen hade skötts. Utredningen visade att styrelsen delvis misskött sitt arbete. Revisorn anmärkte bland annat på föreningens bokföring och på dess interna kontroll. 

Den sista oktober förra året höll Malmö Pride ett extra årsmöte och vid det byttes hela styrelsen ut. Då utsågs också en ny ordförande och 34-åringen fick fortsätta som festivalgeneral.

Kort därefter blev han dock avstängd från sin tjänst och i början av december fick han sparken. Styrelsen ansåg bland annat att han borde ha tecknat ett ramavtal med Malmö stad, att han brustit i sin rapportering till styrelsen och misskött organisation och administration.  

Men nu stämmer Unionen arbetsgivaren och vill att Arbetsdomstolen förklarar att avskedandet är ogiltigt. Unionen kräver också att föreningen betalar 34-åringen 150 000 kronor i skadestånd.

Enligt stämningsansökan tillbakavisar 34-åringen att han misskött sin anställning och påpekar att den gamla styrelsen inte hade några invändningar mot hur han skötte sitt arbete. Han anser också att den nya styrelsen blandar samman vad han gjort som ordförande med vad han gjort som anställd och att den främst fokuserar på saker som hänt innan den nya styrelsen tillträdde.