Hoppa till huvudinnehåll
Arkiv

Callcenterbranschen utbildas i generation Y-ledarskap

Hur ska callcenterbranschen, med sitt skamfilade rykte, kunna attrahera och behålla framtidens medarbetare? Det var en av utmaningarna för utbildningsprojektet You Learn, där bland annat Unionen har medverkat.
Johanna Rovira Publicerad

Samtidigt som ungdomsarbetslösheten är skyhög, skriker vissa branscher efter arbetskraft.  Företag som sysslar med telefonkontakter, till exempel kundtjänster och callcenter, har svårt att locka unga trots att arbetsgivarna varken kräver erfarenhet eller utbildning.

Denna paradox inspirerade Wendela Öberg, HR-chef på ett callcenterföretag, att starta utbildningsprojektet You Learn.  Med hjälp av EU-pengar har sex delvis konkurrerande företag tillsammans med Almega och Unionen samt ytterligare andra intressenter under två och ett halvt år försökt hitta lösningar på flera av problemen i branschen.  

- Vi vill öka tryggheten och seriositeten för anställda i callcenter. Vi har haft ett starkt fokus på unga eftersom de allra flesta som jobbar där är mellan 18 och 34 år, säger Wendela Öberg, som själv tillhör den så kallade genaration Y, alltså yngre födda 1980-95.

Att generationskrockarna är en starkt bidragande orsak till problemen i branschen, har Emma Pihl, som deltagit i projektet som utbildare och inspiratör, en hel del exempel på:

- Här har vi en generation som är vana att få 50 gilla bara de lägger ut en bild på sin frukost. Sen är de på jobbet hela dagen utan att få ett enda tummen upp.  Inte undra på att de slutar. Det går att behålla dem, få dem kreativa och lojala, men det kräver ett annat slags ledarskap, säger Emma Pihl.

Detta ledarskap har några hundratals chefer inom de medverkande företagen fått prova på under projekttiden. Förutom utbildning i generation Y-kunskap, har de fått sätta sig in i frågor om jämställdhet, mångfald och diskriminering, hur man motiverar och ger feedback samt hur man hittar egna styrkor som ledare. 

Samtliga anställda, närmare 1800, har fått lära sig arbetsrätt, mental träning och medarbetarskap -  ibland basala kunskaper som till exempel varför man måste komma i tid, varför man hälsar på varandra, hur man klär sig etcetera.

- Det har också skapats ett nytt gemensamt språk, nya sätt att rekrytera och hålla medarbetarsamtal, säger Wendela Öberg, som lett projektet.

Eftersom Y:arna växt upp i en era med större välfärd än tidigare generationer är de mycket medvetna om varumärken och status. Det handlar inte om de ska ha en ny vinterjacka, utan vilket jackmärke -samma tänk går igen när de väljer arbetsgivare, eftersom såväl märket på jackan som företaget där de jobbar, säger något om vilka de är som personer. Att fila bort branschens dåliga rykte har därför varit ett av önskemålen i projektet.

- Det finns en attityd i samhället, som media förstärker och självklart finns det många oseriösa bolag, men det är så försvinnande lite, säger Tina Wahlrot. Hon är vd för Kontakta, en intresseorganisation för schysta telefonförsäljningsföretag och som också varit med i You Learn.

-  Callcenterbranschen vågar vara den första arbetsgivaren och jobbet där kan vara en språngbräda för en fortsatt karriär. Vi kan vara en garant för trygghet - vi granskar noggrant våra medlemsföretag, att det finns kollektivavtal och försäkringar och sköter man sig inte åker man ut.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arkiv

Sparkad Pridegeneral kräver skadestånd

I december fick festivalgeneralen för Malmö Pride sparken. Nu stämmer Unionen arbetsgivaren och kräver 150 000 kronor i skadestånd.
David Österberg Publicerad 15 april 2019, kl 15:44
Johan Nilsson/TT
Den avskedade festivalgeneralen tillbakavisar anklagelser om att ha misskött sin anställning. Johan Nilsson/TT

Föreningen Malmö Pride bildades 2015 och arrangerar den årliga Pridefestivalen i Malmö. En av grundarna, en nu 34-årig man, valdes till ordförande och året därpå blev han också general för festivalen.

Men förra året uppstod flera konflikter i föreningen. Festivalgeneralen fick bland annat kritik för att han både var ordförande för föreningen och anställd av den. Han kritiserades också för att förutom sin lön ha fått provision på intäkterna till Pridefestivalen och för att ha dålig koll på organisation och administration.

Föreningen och Malmö stad – en av festivalens största finansiärer – lät då en revisionsfirma granska hur föreningen hade skötts. Utredningen visade att styrelsen delvis misskött sitt arbete. Revisorn anmärkte bland annat på föreningens bokföring och på dess interna kontroll. 

Den sista oktober förra året höll Malmö Pride ett extra årsmöte och vid det byttes hela styrelsen ut. Då utsågs också en ny ordförande och 34-åringen fick fortsätta som festivalgeneral.

Kort därefter blev han dock avstängd från sin tjänst och i början av december fick han sparken. Styrelsen ansåg bland annat att han borde ha tecknat ett ramavtal med Malmö stad, att han brustit i sin rapportering till styrelsen och misskött organisation och administration.  

Men nu stämmer Unionen arbetsgivaren och vill att Arbetsdomstolen förklarar att avskedandet är ogiltigt. Unionen kräver också att föreningen betalar 34-åringen 150 000 kronor i skadestånd.

Enligt stämningsansökan tillbakavisar 34-åringen att han misskött sin anställning och påpekar att den gamla styrelsen inte hade några invändningar mot hur han skötte sitt arbete. Han anser också att den nya styrelsen blandar samman vad han gjort som ordförande med vad han gjort som anställd och att den främst fokuserar på saker som hänt innan den nya styrelsen tillträdde.