- Förutom jobbcoachning har vi också etableringslotsar på cirka 1 600 kontor. Lotsarna riktar sig till nyanlända invandrare som ofta befinner sig i en utsatt situation. Det ställer höga krav på etablerinsglotsen och på vår uppföljning av företagen. Det är väldigt få deltagare per lotsföretag, vilket blir mycket kostsamt dels att följa upp hur det går för deltagarna men också rent administrativt, säger Yvonne Thorsén
I dag sker granskningen av jobbcoacher och lotsar mest via arbetsförmedlarna. Man har också ett uppstartsmöte med leverantören där man går igenom vad tjänsten innebär och vad som står i avtalet.
- Är det något som inte stämmer så fyller arbetsförmedlaren i ett klagomål och sen hanterar vi det centralt. Vi har också personer regionalt runt om i landet som för diskussioner med coacherna. De fel som uppstår beror oftast på missförstånd eller bristande kunskaper om vad avtalen innebär.
Hur många leverantörer vore rimligt?
- Det är svårt att säga men tittar man på Australien till exempel som har en helt privatiserad arbetsförmedling, så jobbar de med ungefär 100 leverantörer. Har man många leverantörer kan kostnaderna för uppföljning bli höga för skattebetalarna.
Arbetsförmedlingen fortsätter dialogen med arbetsmarknadsdepartementet. I dag pågår en översyn av upphandlingsreglerna, något som myndigheten välkomnar.
- Upphandlingsutredningen har lämnat ett förslag, att man ska kunna upphandla ett antal leverantörer per ort, enligt lagen om offentlig upphandling. Och utifrån fem eller tio stycken, ska deltagarna sedan välja vilken som passar bäst. Vi ser positivt på valfriheten i sig, det bidrar till att öka kvaliteten hos coacherna, men med den överetablering som finns i dag är det svårt att hålla kolla på alla, säger Yvonne Thorsén.