Hoppa till huvudinnehåll
Söka jobb

Sök jobb på 140 tecken

Hur skulle du beskriva dig själv med några få ord? Sköter du korten rätt kan det innebära vägen till nytt jobb. Företag rekryterar allt oftare via twitter.
Lina Björk, Lina Jonsson Publicerad

Egentligen är det inte din person i sig som ska marknadsföras, utan dina åsikter, värderingar och synpunkter. Allt som kan göra att du knyter kontakt med rätt personer och visar att du skulle vara en tillgång på just deras företag.

– Om du hittar ditt drömföretag, ta reda på vem som har inflytande över rekryteringen. Vill man ha en anställning så ska man se till att bli god vän med de personer som företaget följer. För det är personer de lyssnar på. Kommentera deras tweets och skapa en relation. Då blir du synlig, men lite i periferin, säger Marcus Zacco, grundare av Twittertips.se.

Undvik att skicka direkta jobbförfrågningar till företaget. De finns inte på twitter enbart för att rekrytera, utan för att själva synas, hitta intressanta diskussioner och knyta kontakter med andra företag.

– Förfrågan ska komma när du byggt upp ett förtroende och företaget vet vem du är. Det gäller att skapa en relation, lite som att få goda rekommendationer innan ansökningsbrevet kommer.

Börja med att profilera dig och din profil. Är du intresserad av säljjobb?  Kommentera intressanta hashtags och skapa egna, där du samlar branschfolk som kan vara dig till nytta. Det är bättre att vara smal än att marknadsföra sig själv som jobbsökare.

– Profilerar man sig som jobbsökare är det lätt att man samlas kring diskussioner kring att söka jobb med andra jobbsökare. Visst kan det vara bra för tips och råd, men jag skulle hellre använda min profil för att marknadsföra mig själv som en intressant person inom det område jag söker jobb inom. Det är det arbetsgivare är intresserad av. Att man kan bidra med något, säger Marcus Zacco.

Att rekrytera och söka jobb via twitter har många fördelar. Som jobbsökare har du möjlighet att synas över i stort sett hela världen. Arbetsgivare har inte garden uppe på samma sätt som om du skulle skicka ditt cv efter en jobbannons. Som rekryterare slipper du bli överöst av långa ansökningsbrev. Du lär känna personer genom deras åsikter och värderingar.

Men även om det är bra att börja konversationen med arbetsgivaren på twitter kan det vara en god idé att fortsätta den via andra sociala medier.

– Jag skulle försöka knyta upp arbetsgivaren till LinkedIn så att chefen ser att man är tillgänglig för jobb. Där kan du lägga ut ditt cv och tidigare jobberfarenheter, vilket är svårt att förmedla via twitter, säger Marcus Zacco.

Fakta

Knyt kontakt med rätt personer

Kommentera flitigt

Bygg upp ett förtroende innan du skickar en jobbförfrågan

Våga profilera dig smalt utifrån dina intressen

Kombinera med ett cv på LinkedIn

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Söka jobb

”Man fick en tydlig känsla av hur lite man var värd”

Jörn Green har en lång meritlista och arbetat i teknikbranschen i över 25 år. Trots det har han de senaste månaderna sökt hundratals jobb utan att hitta rätt och blivit ghostad flera gånger.
Carolina Högling Publicerad 24 april 2025, kl 06:02
Ghostning vid rekrytering. Jörn Green sökte hundratals jobb utan att få svar. Sitter vid en dator i ett mörkt rum, skäggig, ser allvarlig ut.
Jörn Green har sökt flera hundra jobb och blivit ghostad flera gånger sedan han sa upp sig förra året. Foto: Johan Bävman.

Jörn Green har en lång yrkeskarriär bakom sig inom teknikutveckling. Tidigare har han sagt upp sig från jobb och sedan blivit headhuntad till nya uppdrag. När han senast sa upp sig i juli förra året blev det inte så. I stället har han nu sökt över 300 jobb och blivit ghostad flera gånger. 

– I den ekonomi vi är i nu är det jättetufft att få jobb. Speciellt om man är en lite senior resurs som jag, säger Jörn Green. 

På sina hundratals ansökningar sedan han sa upp sig har responsen många gånger uteblivit. 

– Kanske 60 procent av de tjänster jag sökt har jag fått ett automatiskt svar med att jag inte gått vidare. Ungefär en halv procent av ansökningarna har jag fått gå på en intervju. Cirka två procent har jag fått gå på videointervjuer med en AI. Resten hör aldrig av sig.  

Att bli ghostad

Jörn Green.
Jörn Green. Foto: Johan Bävman.

Jörn Green berättar om en av de gångerna som han blivit ghostad. Det var för ungefär ett halvår sedan när han var på en lång intervju med fem personer från det företag han hade sökt jobb på. Under intervjun hade de pratat om hur lång tid han behövde innan han kunde börja och vilket lönekrav han hade. Det han svarade tyckte företaget lät rimligt, vilket han tog som ett gott tecken.  

– Det kändes som en done deal, säger han.

När intervjun var slut sa företaget att de skulle prata ihop sig och återkomma inom en vecka med detaljer. Men någon återkoppling fick han aldrig. Efter två veckor skickade han ett mejl till företag. Inget svar. Han skickade därefter två mejl till men fick aldrig något svar på sina frågor. 

– Man fick en väldigt tydlig känsla av hur lite man var värd. Det var knäckande att de inte ens orkade svara. Det är väl det minsta man kan förvänta sig. Det känns som en väldig obalans på arbetsmarknaden. Arbetsgivarna kan bete sig hur de vill och de kvittar om de trampar på någon. Hundra står på rad därefter. 

En ny bild av rekryteringsbranschen

Efter att ha sökt hundratals jobb och varit i kontakt med flera olika rekryterare har Jörn Green fått en bild av rekryteringsbranschen som han inte haft tidigare.

–  I den ekonomiska situation vi befinner oss i upplever jag att rekryteringsbranschen är ganska återhållsam och försiktig. Det är mycket fokus på säkra kort, etablerade profiler och samarbeten med stora företag som man redan känner. Det jag saknar är viljan att se potential, alltså inte bara vad någon har gjort, utan vad de faktiskt kan göra. Den typen av fantasi och framtidstro fanns mer tidigare, när ekonomin var starkare. Idag känns det ofta som att rekryterare agerar mer som grindvakter än möjliggörare, även om jag förstår att det är ett svårt jobb i osäkra tider.

Idag söker Jörn Green fortsatt jobb och arbetar parallellt med sitt konsultbolag som erbjuder interimledarskap, rådgivningstjänster och managementkonsultation för teknikföretag.