Att gå på anställningsintervju är svårt. Det gäller att visa sina bästa sidor i en pressad situation och samtidigt inte verka för angelägen. Förberedelser är därför a och o.
- Förberedelserna börjar långt innan intervjutillfället. Du måste tänka på vilka personer du möter och vad det är de vill ha. När du vet det kan du anpassa både klädsel, tonläge och sätt, säger Elaine Eksvärd.
Egentligen börjar intervjun redan när du sätter din fot innanför dörrarna till arbetsplatsen. Hälsade du på receptionisten? Memorerade du namnet på de anställda och framförallt: hur fast var ditt handslag?
- Inledningen är nästan viktigast av allt. Vid hälsningsögonblicket är analyskatalysatorn hos arbetsgivaren på max. Har du ett slappt handslag ses du som loj, arrogant och en person som inte får saker gjorda.
Att verka cool och avslappnad i en situation där ens framtid står på spel är inte helt lätt. Det är dock okej att vara nervös, tycker Elaine, om än med viss måtta.
- Visst är det okej att visa att du är lite spänd. Det visar ju att anställningsintervjun är betydelsefull för dig. Men att vara för respektfull är aldrig bra, det kan slå tillbaka vid löneförhandlingen. Tänk på att du har blivit utvald för dina meriter och att arbetsgivaren har sett fram emot att träffa dig.
Vilka frågor ska man ställa för att verka som en intressant person?
- Vad söker ni för profil? Berätta om dem som jobbar här? Hur ser ni på företagets utveckling? Att vara allmänt nyfiken är viktigt. Du ska få dem att känna sig som attraktiva arbetsgivare och att du är precis vad de söker efter.
Det kan vara en god idé att förbereda några argument innan intervjun. Sedan får man ser varthän vinden blåser. Att mala på om goda sidor är dock en mindre god idé. Försök istället att berätta om en situation du klarade bra, undvik att säga hur du är, beskriv istället dig själv i handlingar.
- Det är lätt att fastna i klyschor. Men istället för att säga, jag är ambitiös, kan du berätta om en händelse där du var ambitiös, utan att trycka ordet i ansiktet på arbetsgivaren.
Tonläge och språk ska vara vänligt men inte för kamratligt. Du är där i en arbetssituation, inte för att bli kompis med chefen.
- Ha ögonkontakt, le och svara lugnt. Det värsta du kan göra är att vara arrogant. Då känns du inte närvarande och kommer att sållas bort i ett tidigt skede.