Den ekonomiska kris som råder i Europa har gjort att Volvo backat i försäljning vilket lett till friställande av personal och neddragen produktion.
- Marknaden är svajig just nu. Det är inget jätteras som 2008, men fortfarande inte någon rolig försäljningstrend. Vi har enorm konkurrens ute i Europa, där man rabatterar bilar och det är dyrt att vara med i den matchen, säger Sören Carlsson.
Beskedet om satsningen var därför glädjande för de anställda på Volvo. Några nya jobb kommer dock pengarna inte användas till. Snarare blir det en åtstramning.
- Det handlar om att effektivisera och få ut mer av produktionen. Jag kan inte garantera att alla får behålla sina anställningar i det här läget. Vi har 400 konsulter som inte kommer att få sina kontrakt förlängda. Hur det går för tjänstemännen behöver man en spåkula för att veta. Allt hänger ju på hur många som köper våra bilar.
Investeringen ska istället användas för att utveckla den nya karossfabriken i Torslanda som ska stå färdig i slutet av 2013. Satsningar görs även i Olofström och Skövde. Den allra största investeringen kommer att gå till Volvos nya plattsforms- och motorprogram.
Men även om satsningarna inte kommer att betyda fler jobb tycker Sören Carlsson att beskedet är ett tydligt tecken på att farhågorna om en flytt till Kina, inte kommer att besannas.
- Så som jag tolkar det, kommer sysselsättningen i Sverige tryggas för ett antal år. Och basen kommer att fortsätta vara Sverige. Det är ett lugnande besked för de anställa.
Volvo satsar- men inte på mer personal
Volvo Personvagnar investerar drygt 70 miljarder kronor de kommande åren, varav hälften hamnar i Sverige.
- Vår sysselsättning tryggas för ett antal år. Och basen fortsätter att vara Sverige, säger Sören Carlsson, Unionens klubbordförande.
- Vår sysselsättning tryggas för ett antal år. Och basen fortsätter att vara Sverige, säger Sören Carlsson, Unionens klubbordförande.