- Jag vet inte varför den privata sektorn inte prioriterar de här frågorna. Kanske ser de inte mervärdet eller tycker att de redan kan det där med HBT och bra bemötande, men det handlar inte om att behandla alla lika utan att behandla alla utifrån vars och ens förutsättningar, säger Karol Vieker, certifieringsansvarig på RFSL.
För några år sedan gjorde projektet Fritt Fram en kartläggning om hur företag bemöter homo- och bisexuella kunder. Resultatet visade att över 90 procent av de tillfrågade företagen ansåg att de hade tillräcklig kompetens för att bemöta homo- och bisexuella professionellt, men att endast var tredje verksamhet kunde ge något exempel på hur man går till väga. 95 procent hade också utbildningar i bemötande, men endast 4 procent inkluderade bemötande av homo- och bisexuella.
- Många verksamheter har punktinsatser som nätverk eller styrdokument och tycker då att de har avhandlat frågan. Men att gå på djupet och genomsyra verksamheten med tankar som: Hur bemöter vi andra människor? Känner sig alla inkluderade av våra utskick? Vilka tavlor finns i vår reception, är de enbart på heterosexuella par? Det är det få verksamheter tar sig tid med.
Under en HBT-certifiering genomgår verksamhetens anställda en utbildning i fyra steg, då man diskuterar och reflekterar över normer och förhållningssätt. Därefter ser man över informationsmaterial, blanketter, styrdokument och miljö i kontors- eller väntrum. Målet är att skapa en miljö där alla känner sig inkluderade och välkomna.
- Ett av företagens dyraste processer är att rekrytera och behålla kompetent personal. Om stämningen på jobbet gör att man inte känner sig inkluderad, presterar man inte på topp, antalet sjukdagar ökar, arbetsmiljön blir sämre, och man lockar inte längre till sig de allra bästa. Så det finns mycket pengar att tjäna på att utbilda ledning och personal.
Certifikatet är giltigt i två år. Därefter görs en så kallad "omcertifiering" som gäller i ytterligare två år.
- Det händer mycket i världen och i ett företag på två år. Omorganisationer gör att personal byts ut och kunskap behöver förnyas. Vi har fått fin respons av de verksamheter som har certifierats och omcertifierats. En enkätundersökning vi gjorde visade att 92 procent skulle rekommendera HBT-certifiering till andra.
Av de 64 verksamheter som har genomgått RFSL:s utbildning är över 90 procent inom offentlig sektor. De flesta återfinns inom vård och omsorg, arbetsplatser där man möter många människor. Endast tre privata verksamheter har genomgått utbildningen. Även bland fackförbunden har intresset varit svalt.
- Vad jag vet har inget fackförbund varit intresserat. Jag tror inte att de vet var de ska börja. Ska man börja utbilda ombudsmännen eller kansliet? Det är konstigt då bemötande är en så stor del av fackförbundens vardag. Men man prioriterar hårda frågor.