Undersökningen om hur lycklig man upplever sig vara, både på jobbet och privat, har gjorts bland cirka 13 500 personer i arbetsför ålder i sju europeiska länder.
Eftersom det genomsnittliga resultatet för hur lycklig man är med livet i stort hamnade på 6,3 på en skala mellan 0 och 10, drar Stepstone som gjort undersökningen slutsatsen att européerna i gemen är ganska lyckliga. Uppfattningen att man har ett lyckligt liv är jämnt fördelad oavsett kön och ålder.
Bäst mår svenskarna och danskarna följt av tyskarna medan exempelvis fransmännen är mer olyckliga än genomsnittet.
Men hur man mår i stort behöver inte betyda att förhållandet är detsamma på jobbet. Exempelvis har tre av tio svarat att de är lyckliga i allmänhet men mindre lyckliga på arbetsplatsen.
Av alla tillfrågade har 51,7 procent uppgett att de är lyckliga på jobbet, medan 42 procent uppgett att de är olyckliga där. Minst lyckliga på arbetsplatsen är tyskarna medan belgarna är lyckligast, följt av danskarna och holländarna.
När de intervjuade fått sätta poäng på hur lyckliga de är med sina arbetsuppgifter blev det genomsnittliga resultatet 5,5 av 10. Men då de inkluderade sin fysiska och kulturella arbetsmiljö i poängsättningen sjönk den till 5,1. Det visar att människor har hittat ett arbete som passar dem men att de är mindre samstämda med företagskulturen. Och där kan organisationerna göra skillnad, menar Stepstone.
I undersökningen har också representanter för nästan 1 300 företag intervjuats. Av svaren kan utläsas att företagen kraftigt övervärderar sina anställdas lycka, vilket är oroande menar Stepstone som tror att en förklaring kan vara att bara hälften av företagen mäter den faktorn.
Eftersom också arbetsgivarna har mycket att vinna på att fler anställda är lyckliga på jobbet, genom exempelvis en lägre personalomsättning, att anställda jobbar bättre och det blir lättare att rekrytera ny eftertraktad personal, bör man lägga mer krut på att öka trivseln menar Stepstone som också ger förslag på hur det ska gå till.
Exempelvis måste det finnas respekt för varje anställd där dennes prestationer uppmärksammas på arbetsplatsen så att individen får vara stolt över vad han eller hon genomfört och bidragit med, att varje anställd ges möjlighet att ta ansvar för och utvecklas i sitt arbete och att alla känner att det de säger uppmärksammas.
Fakta
Hur vet man att man är lycklig på jobbet?
Förmodligen när man kan lämna ett positivt svar till dessa fyra frågor, menar Stepstone:
1. Kan jag vara den jag vill på jobbet?
2. Uppmuntras jag till att bli den jag vill bli?
3. Uppmuntras jag att arbeta tillsammans, att dela med mig, att vara en del av ett hängivet team, i stället för att ständigt tävla?
4. Gör företaget det tydligt att mitt jobb uppskattas och är en del av en större helhet?
(Källa: Leo Bormans, The World Book of Happiness)