Snickar-Per AB sålde och lagerhöll dörrar till Sveriges bygghandlare. För fyra år sedan bestämde arbetsgivaren att lägga över försäljningstjänster och administrativt arbete på Elitförnster AB, och sade i samband med detta upp tre Unionenmedlemmar som arbetade med reklam, marknadskommunikation och support.
Unionen ogiltigförklarade uppsägningarna och hävdade att det rörde sig om en övergång av verksamhet, men backade sedan. Tvisten handlar också om huruvida de tre medlemmarna har fått erbjudande om att följa med till det nya bolaget eller inte.
- Det är svåra frågor att ringa in. Dels måste man utreda de skilda uppfattningarna om vad som har sagts och gjorts, sedan om det fanns grund för att säga upp de tre medlemmarna, eller om det var en verksamhetsövergång. Det kan ju vara arbetsbrist ändå även om så var fallet, säger Martin Wästfelt, Unionens chefsjurist.
I slutet av december 2008 fick de tre medlemmarna ett förslag om att få tre månaders extra uppsägningstid. Det godtogs inte, men i januari ingicks överenskommelsen i alla fall. Ett vårdslöst agerande tyckte de tre medlemmarna och stämmer nu sitt fackförbund på sammanlagt 1,8 miljoner kronor.
- Det är såklart en jobbig situation som arbetstagarna hamnat i och en del av den vrede som i början riktades mot arbetsgivaren riktas nu mot oss. Men vi måste vara ödmjuka och låta ärendet ha sin gång. Det är en sympatisk ordning att medlemmarna har möjlighet att ta det till domstol, säger Martin Wästfelt.
Av de cirka 10 000 tvister som förhandlas runt om i landet per år, blir ungefär 50 stycken så kallade besvärsärenden med skadeståndsanspråk, där medlemmarna är missnöjda med Unionens hantering. Av dessa går ett av 50 upp i domstol.