Antalet anställda inom bemanningsbranschen har fördubblats de senaste tio åren. I dag utgör branschen 1,4 procent av den totala sysselsättningen i Sverige, cirka 10 000 av dem är Unionens medlemmar.
- Vi omsätter närmare 25 miljarder per år och har 60 000 årsanställda inom bemanning, omställning och rekrytering. Men vi ser en ständig utveckling, inom några år kommer det vara det dubbla, säger Henrik Bäckström, vd för Bemanningsföretagen.
För andra gången har Bemanningsföretagen genomfört en medarbetarundersökning. Resultatet visar att sju av tio anser att erfarenheten av att jobba som uthyrd har varit positiv och fyra av fem tycker att de blivit väl bemötta av kundföretaget.
- Det är mycket positiva siffror, som dessutom har ökat sedan den senaste undersökningen, säger Henrik Bäckström.
Ökad risk för arbetsskador
Mer än hälften av de tillfrågade ansåg att bemanningsföretaget hanterat löneutbetalningar mycket bra. Lika många upplevde att de har en lägre lön än personalen som är anställd av kundföretaget. Pernilla Andersson Joona, som forskar om arbetsmarknadsekonomi på Stockholms universitet bekräftar bilden.
- Vi ser att löneutvecklingen inom bemanningsbranschen halkar efter. Kring 2001 låg man relativt lika men sedan dess har man gått tillbaka igen.
Forskningen visar också att bemanningsanställda löper större risk för att råka ut för en arbetsskada.
- Rörligheten kan vara ett arbetsmiljöproblem. Den fasta personalen glömmer bort att informera och när det väl händer något så vet man inte vem som bär ansvaret. Är det kundföretaget eller bemanningsföretaget?
Lagstiftning eller kollektivavtal?
Sverige har en liten skara bemanningsanställda jämfört med till exempel Storbritannien, Holland och Japan, som ligger på närmare tre procent. I november 2008 kom ett EU-direktiv om att skydda arbetstagare som hyrs ut av bemannningsföretag. Centralt är att bemanningsanställda ska ges samma grundläggande arbets- och anställningsvillkor som om de varit anlitade direkt av företaget de arbetar på. Direktivet skulle vara genomfört i alla EU-länder senast den 5 december, men man har ännu inte kommit överrens om hur det ska implementeras. En av stötestenarna är om man ska lagstifta eller inte. Detta diskuterades under ett seminarium arrangerat av Miljöpartiet under onsdagen.
- Det är bra att det växer fram nya jobb då vi ser en ökad flexibilitet på arbetsmarknaden. Men vi måste också se vilka konsekvenserna blir. Kommer det att ske en dumpning av löner och villkor? I så fall är det bättre att reglera med kollektivavtal då lagstiftningen kring detta är formad på 1970-talet och då fanns inte bemanningsbranschen, säger Ylva Johansson (S), vice ordförande i riksdagens arbetsmarknadsutskott.
Även fackförbunden spelar en viktig roll.
- Fackförbunden har en bra inblick i bemanningsbranschen i dag, men vi kommer att se ett ökat tryck framöver på grund av den ökande ungdomsarbetslösheten och då gäller det att vara på tårna, säger Tomas Tobé (M), ordförande i riksdagen arbetsmarknadsutskott.