De senaste fyra månaderna har det skrivits totalt 1 011 blogginlägg om avtalsrörelsen. Om arbetsmarknaden generellt har det skrivits närmare 7 000 inlägg.
- Vi har sett att avtalsrörelsen och andra arbetsmarknadsfrågor engagerar bloggarna. Det som sticker ut mest är lön, industriavtalen och konflikten i februari, säger Johan Ulvenlöv, ansvarig för opinionsbildning i digitala medier på Unionen.
För några månader sedan startade Unionen ett nätverk för fackliga bloggare. Sedan sommaren kan man också läsa analyser, kommentarer och reflektioner på Unionens egen blogg, Unionen opinion.
- Det är ett utmärkt sätt att synliggöra förbundets frågor. Vi når ut till hela bloggsverige och då utgör politiker en försvinnande del. Privatpersoner bloggar lika mycket om de här frågorna, säger Johan Ulvenlöv.
Än så länge har det fackliga nätverket utmynnat i en träff, där drygt 40 fackligt anställda som på något sätt jobbar med opinionsbildning på nätet var inbjudna. Under året hoppas dock Johan Ulvenlöv kunna utveckla samarbetet.
- Viktigast nu har varit att fastställa att fackliga frågor diskuteras på nätet. Att bygga relationer med bloggare tar tid, men vi kommer att utöka våra initiativ under året för att våra frågor ska väcka intresse och engagemang bland nätaktiva.