Säljtävlingar är inte helt ovanliga företeelser. På Wecall i Sundsvall fick säljarna poäng på allt de sålde och värvade. Poängen kunde man vid vissa tillfällen nyttja till att välja ett pris, detta skedde en till två gånger i månaden och efter arbetstid. Priserna de kunde välja mellan var förutom trisslotter, dvd-filmer och biobiljetter även en flaska vin, öl eller cider, något som har kritiserats.
- Det handlade om en kanske två gånger i månaden som någon valde att hämta ut alkohol som pris. Vi har en medelålder på 43 år här på företaget och vill inte på något sätt göra reklam för alkohol till ungdomar. Men när vi hörde talas om kritiken valde vi att stoppa utlottningen, säger Niklas Thorén.
Att belöningssystemet skulle kunna omsättas i pengar i stället för prylar, tycker han är en bra idé. Men det finns redan.
- Vi har redan bonussystem som ger extra lön, exempelvis månadens säljare, kvartalstävlingar, bästa säljgrupp och halvårsbonus. Den här utlottningen var mer på skoj och för att peppa de anställda.
I framtiden kommer månadstävlingarna att vara utan alkoholhaltiga drycker.
- Vi slutade för tre månader sedan. För oss är det här överspelat för länge sedan.