Hoppa till huvudinnehåll
Ledarskap

Varannan vd kvinna om 51 år

Antalet chefer som är kvinnor ökar, men det går långsamt. Med nuvarande takt dröjer det mer än tre decennier innan lika många kvinnor som män är chefer i privat sektor och mer än ett halvt sekel på vd-nivå. Det visar Ledarnas årliga jämställdhetsbarometer.
Linnea Andersson Publicerad
Kollega
Annika Elis (ordf. Ledarna), Kristina Langhammer (psykolog), Jonas Milton (vd Almega), Mernosh Saatchi (vd Humblestorm) och Katrine Kielos (skribent) i paneldebatt om varför chefens chef nästan alltid är en man. Kollega

I dag är mer än var tredje chef kvinna, att jämföra med var fjärde i början av 2000-talet. Men den som vill se varannan damernas bland bossarna får vänta ända till 2031. Anledningen är att det privata näringslivet släpar efter den offentliga sektorn, där könsfördelning bland cheferna tvärtom väger över till kvinnornas fördel.

Kristina Langhammer är psykolog som har forskat på urvalsprocesser vid rekrytering. Hon tror inte att kvinnor väljs bort medvetet utan att det i stället handlar om att vår syn på ledarskap sedan lång tid tillbaka har definierats utifrån manliga egenskaper. Den definitionen ligger sedan till grund för rekryteringsbeslut som väldigt ofta baseras på intuition eller magkänsla. För att få fler kvinnor bland cheferna måste vi omdefiniera synen på vad en bra ledare är.

- I stället för att rekrytera kvinnor eller män borde vi utgå från att rekrytera rätt kompetens, sa Kristina Langhammer under en paneldebatt om bristen på chefer som är kvinnor.

Att så få chefer är kvinnor tror hon även beror på att kvinnor som egentligen vill söka en chefstjänst begränsar sig själva på grund av de manliga egenskaper som förknippas med ledarskap. Och att de jämför sig med den nuvarande chefen som ofta är en man.

- Kvinnor tänker att de ska vänta med att söka tills de blivit mer som han är.

Det är vanligare att chefen är en kvinna på låg- och mellannivå. I förstaledet är drygt fyra av tio chefer kvinnor medan det på mellannivå minskar till tre av tio. På högsta ledningsnivå, vd:ar, verkschefer och liknande, är kvinnor betydligt ovanligare. Nio av tio vd:ar är män och av noterade bolag är det bara 5,6 procent som har en kvinnlig vd.

Trots att Sverige i många fall driver en aktiv jämställdhetspolitik blir vi omkörde av en mängd länder när det gäller just könsfördelning och ledarskap. Ett land som däremot ligger i topp är Ryssland.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Ledarskap

Fråga Mentorn: Anställd vägrar acceptera ny roll

Hur ska man agera som chef om en medarbetare om en medarbetare sätter sig på tvären och vägrar att acceptera ny roll? Chef & Karriärs mentor Charlotta Wikström ger svar.
Ola Rennstam Publicerad 16 december 2025, kl 13:01
Medarbetare ser skeptisk ut när chef ger nya arbetsuppgifter.
Hur kommer man vidare om en anställd inte vill acceptera arbetsuppgifter som innebär lägre status än de tidigare? Illustration: Dennis Eriksson

FRÅGA MENTORERNA

Chef & Karriär är Kollegas systertidning och vänder sig till dig som är chef och medlem i Unionen.

Har du en fråga om ledarskap till någon av våra mentorer i Chef & Karriär. Mejla ola.rennstam@kollega.se

FRÅGA: Företaget jag jobbar på har genomfört ännu en omorganisation. För den avdelning som jag är chef för har det inneburit en del förändringar av arbetssätt och roller, på grund av att vi har blivit färre personer. Några medarbetare har delvis fått andra uppgifter och en av dem har haft svårt att acceptera detta.

Vi har haft långa samtal där jag förklarat vad förändringen innebär. Jag anar att hon inte gillar den nya rollen – som innebär viss telefonförsäljning, en uppgift med lägre status än tidigare roll. Men det säger hon inte rakt ut, i stället fortsätter hon att be om mer fakta kring vad som ska ändras. Var går gränsen för hur mycket jag måste förklara? Hur komma vidare?
 

SVAR: En intressant fråga som jag tror många chefer känner igen. Organisation är en färskvara och måste anpassas till vår ständigt förändrade omvärld. Vad jag förstår har du tydligt klargjort syftet med förändringen och det tål att upprepas. Medarbetaren måste lyfta blicken och förstå att detta inte handlar om henne specifikt utan om företagets framgång, som alla ska bidra till.

Jag är övertygad om att du har rätt i att hon känner sig nedvärderad i sina nya arbetsuppgifter. Därför behöver du nu bekräfta henne och att hon är kompetent, viktig för företaget och att du stödjer henne. Att ni får lösa det här tillsammans.

STEG 1. Byt fokus, från fakta till hur hon känner, i nästa samtal. Inled med att säga att hon har fått all relevant fakta och att du vet att hon är kompetent. Slå fast att förändringen är här för att stanna och att både hon och du måste acceptera det. Konstatera att telefonförsäljning är en viktig arbetsuppgift i hennes roll. Du tror att hennes problem och stora utmaning inte är brist på fakta utan snarare känslan av att bli nedvärderad, att det inte är lika ”fint” att jobba med telefonförsäljning. Men att man kan se det precis tvärt om – att detta jobb har blivit viktigare.

STEG 2. Fråga om din analys stämmer. Ge henne tid att svara och reflektera men håll kvar samtalet om hur hon känner. Låt dig inte luras in i ”faktaträsket” igen. Kom ihåg att det är du som styr diskussionen. Fråga henne vad det är som känns svårt, tråkigt eller nedvärderande och vad som skulle behövas för att hon ska känna annorlunda.

STEG 3. Försök att avrunda samtalet positivt, men var tydlig med att både du och hon måste acceptera faktum. Föreslå som ett första steg att hon jobbar i den nya rollen ett par månader och att ni sedan gör en utvärdering. Och att du självklart finns som stöd om hon behöver.

CHARLOTTA WIKSTRÖM

GÖR: Senior advisor på Stardust Consulting.

ÅLDER: 67.

KÄND FÖR: Har skrivit bästsäljaren Vinnande mentorskap – en praktisk handbok.

KARRIÄR: Civilekonom DIHR, 15 år inom SAS-koncernen. Har jobbat på Telia, Comhem och Stockholmsbörsen, samt som HR-direktör på Eniro.