Hoppa till huvudinnehåll
Ledarskap

Så introducerar vi anställda hos oss

Så introducerar vi anställda hos oss.
Publicerad

”Första dagen är superviktig”

LEILA LJUNGBERG, People & culture manager på IT-bolaget Snow Software

Vilka är dina bästa råd?
– Börja engagera så fort anställningskontraktet är signerat. Bjud in till aktiviteter och teammöten. Välkomna också den nyanställda att engagera sig i digitala kanaler för att kunna förkovra sig i historik, värdegrund och annan information. Men gör det på ett lättsamt sätt, till exempel genom quiz, chat eller någon annan interaktivitet. Gamification är populärt. Uppmana också att beställa mobiltelefon och annat som behövs.

– Första dagen är superviktig. Självklart finns alla arbetsredskap på plats. Det är bra om det även görs någon värmande gest som samtidigt knyter an till företagets verksamhet. Vi brukar ha ballonger och roliga saker för att välkomna nya. Se också till att avsätta tid, planera dagen noga och informera om praktiska saker. Fördela informationen i jämna doser så att det inte blir för mycket att ta in. Det är bra att börja jobba skarpt så fort som möjligt för att känna att det finns ett värde och syfte med att man är där. Ett nätverk med nyckelpersoner är en förutsättning för att snabbt komma in i jobbet. Sätt upp konkreta mål så att den nyanställda ska förstå hur marknaden och produkten fungerar.

Dina främsta råd till nyanställda?
– Se till att lära känna de andra och hur de fungerar. Ta reda på hur de föredrar att mötas, om de gillar att kommunicera via mejl eller föredrar att ses.

 

”Utse en fadder som extra stöd”

KENNETH HAGSTEN, HR-direktör, Apoteket

Vilka är dina bästa råd?
– Viktigast är att den som är ny snabbt kommer in i jobbet och känner sig välkommen. Börja introduktionen redan innan första arbetsdagen: Skicka relevant information och skapa delaktighet. Presentera konkreta arbetsuppgifter i stället för att prata om visioner och värderingar. Resten får komma senare. Planera ordenligt för introduktionen och låt den ta den tid som behövs.

– Utse en fadder eller en kollega som är ett extra stöd för att den som är ny snabbt ska komma in i gruppen. Att det kommer en ny person till företaget är en rolig händelse som också är väl värd att fira. Det behöver inte vara något uppstyrt, att bjuda in till en gemensam fika räcker.

– Se till att allt praktiskt fungerar. Om teknik och små detaljer krånglar stjäl det tid och det kan ge ett oproffsigt första intryck.

Dina främsta råd till nyanställda?
– Var proaktiv. Hör av dig med frågor på förhand.

 

”Individanpassa introduktionen”

MALIN SOLLERT, Personalchef för Scanias forsknings- och utvecklingsavdelning

Vilka är dina bästa råd?
– Ett proffsigt och vänligt bemötande ska börja redan när en jobbansökan skickas in. När kontraktet är påskrivet är det bra om personen kan läsa in sig på företaget. Informera tidigt om vem som ansvarar för introduktionen. Se till att ta hand om den nya personen och avsätt ordentligt med tid. Det gäller att individanpassa en introduktion. Att ta hand om en nyutexaminerad person jämfört med någon som är erfaren kräver olika förhållningssätt. För den som inte har så lång arbetslivserfarenhet kan det vara en god idé att ha två faddrar, en mer senior och erfaren för själva jobbet och en yngre som kan introducera i det sociala.

Främsta råd till nyanställda?
– Om du är nyutexaminerad förväntar vi oss inte att du ska kunna jobbet direkt, men däremot att du är nyfiken och öppen. Häng på dina arbetskompisar och visa att du vill lära dig och bli en i gruppen.

 

Text: Gertrud Dahlberg

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Ledarskap

Klas Hallberg: Göra rätt på jobbet räcker inte

Vi drunknar i rutiner, processer och styrdokument på jobbet. Vart tog det mänskliga omdömet vägen? Det frågar sig författaren och föreläsaren Klas Hallberg, aktuell med boken Rätt räcker inte.
Elisabeth Brising Publicerad 3 juni 2025, kl 06:01
Författaren Klas Hallberg och professorn Per Kristensson är aktuella med Boken Rätt räcker inte. En bok om om ett arbetsliv som drunknar i regler och dokumentation. Där det blivit viktigare att göra saker enligt manualer än att göra nytta för andra. Foto: Niklas Nyman/Volante

Klas Hallberg, varför räcker det inte att göra rätt? 

– Det räcker inte att ingen gjort fel, utan vi måste skapa något av värde med alla våra processer, riktlinjer och AI-verktyg. Idén till boken kom när vi läste om Åke 90 år som varit hos 66 olika läkare och inte fått hjälp, fast ingen gjort fel.

Ni skriver att ni vill att fler människor ska känna mening i sitt arbete, hur menar ni då?

– Vi outsourcar vårt eget omdöme till olika styrdokument, nyckeltal och script. Om vi fortsätter underminera det mänskliga omdömets betydelse i vårt arbetsliv så görs vi bara till dålig AI. Då tappar vi vår upplevelse av mening. 

Hur kan människans eget omdöme få en revansch?

– Det är tiotusenkronorsfrågan. En tredjedel av boken handlar om att ta risker. Vi är inte ute efter anarki, utan en gradförskjutning på två procent tillbaka till det mänskliga omdömet som kompass. Att tänka själv och våga agera.

Hur kan vi bli mer modiga på jobbet?

– Vi citerar flera höga chefer i boken som pekar på det nödvändiga i att provtrycka på regler och riktlinjer. Det finns annars en risk att man låter bli att fatta beslut och bara tar ett möte till. Våga ifrågasätt lite grann, med kunderna i fokus.

Varför är det så viktigt att anställda har mod att använda sitt kritiska tänkande?

– För att Åke 90 år ska få hjälp. För att anställda ska uppleva mening i sitt arbetsliv och för att vi ska bevara tilliten i samhället. 

Om Rätt räcker inte

Diskussionsboken Rätt räcker inte, att göra nytta på riktigt är skriven av Klas Hallberg, föreläsare och författare och Per Kristensson, professor i psykologi (Volante).