Hoppa till huvudinnehåll
Ledarskap

Hellre elak än lynnig chef

Att chefen alltid är elak är bättre än att hen bara är dum ibland. En lynnig chef gör medarbetarna såväl mer stressade som missnöjda med jobbet, enligt ny forskning.
Linnea Andersson Publicerad
Colourbox
Att ha en chef som växlar mellan att vara rättvis och orättvis är sämre för arbetsmiljön än en som är konstant orättvis. Colourbox

Även om de flesta av oss alltid vill bli rättvist och rimligt behandlade på jobbet så föredrar vi faktiskt en konsekvent orättvis chef framför en oberäknelig. Det skriver Du&Jobbet och hänvisar till en ny studie från Michigan State University.

Undersökningen bestod dels av en del där man mätte stressnivån hos deltagarna, dels en fältstudie där chefer och medarbetare i 95 företag inom olika branscher studerades.

I den första studien delades deltagarna upp i tre grupper – en som alltid behandlades rättvist, en som alltid behandlades orättvist samt en där ledarskapet växlade. Genom att mäta hjärtrytmen kunde man se att stressnivån var som högst i den grupp som blev inkonsekvent behandlade.

I den uppföljande fältstudien såg forskarna att anställda med nyckfulla chefer var mer stressade och känslomässigt utmattade i högre grad än de som behandlades dåligt för jämnan. De var dessutom mer otillfredsställda med sina jobb.

Läs mer: Så behåller du bra medarbetare

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Kollega nummer 1 2025 omslag

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Ledarskap

5 skäl att skippa medarbetarsamtalet

Som chef förväntas du ha medarbetarsamtal varje år. Men hur bra är de egentligen? Mindre bra om du frågar ledarskapsutvecklaren Charlotta Wikström som ger tips på hur du kan göra i stället.
Petra Rendik Publicerad 13 januari 2025, kl 06:01
En kvinna på medarbetarsamtal med tre chefer. Alla ler.
Skippa medarbetarsamtalet - ge feedback dagligen. Regelbunden återkoppling visar att du bryr dig om dina medarbetares utveckling. Satsa på att ge konstruktiv feedback tre gånger per dag för bästa resultat. Foto: Colourbox.

 

1 Feedback varje dag

Spara inte återkopplingen till medarbetarsamtalet. Ge den regelbundet, helst varje dag. Det visar att du bryr dig om dina medarbetares utveckling och framgångar. Bestäm att du ska ge konstruktiv feedback tre gånger per dag – det är svårt, men träning ger resultat.

2 Mål och verksamhetsplan

Ha alltid verksamhetsmålet som bas när du pratar med dina medarbetare om deras utveckling och behov. Vad har vi för mål och hur ska vi göra för att uppnå resultat? Se till att alla verkligen har koll på planen.

3 Använd rikmodellen

RIK står för Resultat, Insats och Kompetens. Använd modellen en gång i veckan, till exempel under teamets morgonmöte. Vad ska ni uppnå i veckan som kommer? Vad behöver ni för att lyckas och hur kan du som chef stötta? Har alla den kompetens som krävs för att nå målet?

4 Skaffa en kompis

Se till att det finns förutsättningar för alla i ditt team att internt ha en mentor eller “buddy“ att prata lite mer informellt med, som stöttar och inspirerar. Det stärker sammanhållningen i teamet och det är ju ofta då de bästa resultaten uppstår.

5 Bygg relationer

I slutändan handlar allt om tillit. För att medarbetarna ska utvecklas och trivas bör du jobba på relationen med dem. En närvarande, coachande chef skapar en psykologisk trygghet där medarbetarnas utveckling står i fokus, vilket leder till resultat.

Därför kan samtalen misslyckas

Problem hanteras inte i tid. Chefer tenderar ibland att skjuta upp viktiga och svåra diskussioner till utvecklingssamtalen i stället för att genast ta itu med det som skaver.

Planen hinner bli inaktuell. En utvecklingsplan som bestäms under ett medarbetarsamtal en gång om året hinner bli inaktuell. Man fokuserar mer på det som hänt i stället för att blicka framåt.

Det är tidskrävande. Mallar och formulär passar inte in på alla (förutom möjligtvis HR), men måste ändå fyllas i och rapporteras vidare.