Hoppa till huvudinnehåll
Ledarskap

Chefer har svårt att få tiden att räcka till

Chefers största utmaning är att få balans mellan arbetet och det övriga livet. Andra vanliga dilemman, enligt Positions chefspanel, är att hantera konflikter, motivera medarbetare och att kommunicera effektivt.
Dag Bremberg Publicerad 11 mars 2014, kl 10:52
Björn Gevert
Att hantera konflikter, motivera medarbetare och få tiden att räcka till är vanliga dilemman bland chefer Björn Gevert

De som är under 45 år har störst problem med att få tiden att räcka till, sannolikt för att de flesta har barn. Men nästan hälften av 55-plus-cheferna upplever också svårigheter att få tiden att räcka till, och de instämmer i påståendet:

– Jag har svårt att dra en gräns mellan arbete och fritid.

De äldsta tycker annars att det svåraste dilemmat är att hantera konflikter, och en del av dem uttrycker det så här:

– Jag drar mig för att hålla svåra samtal.

En knepig utmaning för alla åldersgrupper är att kommunicera effektivt. Med alla digitala hjälpmedel är det lätt att kommunicera snabbt, men det är inte säkert att budskapet tas emot på rätt sätt. Var tredje chef instämmer i detta:

– Jag har skrivit mejl som jag önskar att jag formulerat bättre.

På listan över vanliga dilemman kommer sedan ”att motivera medarbetare”, nästan varannan svarar att de inte ”hinner ge så mycket feedback som medarbetarna önskar”.

Det är också svårt ”att förebygga stress”, var fjärde uppger att de ”befarar att medarbetare kan gå in i väggen”.

Ganska många har också svårt att släppa rollen som yrkeskunnig och bara vara ledare, att leva efter sin värdegrund, få tid att formulera sin vision samt att få vision och värderingar att gå ihop med företagets.

Utmaningarna är många och det är förstås svårt att se att man själv har all nödvändig kompetens. Bra förebilder är viktiga. Sju av tio svarar att de haft en chef som var ”suverän”, och av dem tror de allra flesta att de själva skulle kunna bli ”lika bra”.

”Har du gått någon kurs som gjort att du utvecklats till en bättre chef?” frågade vi. Sex av tio svarade ja.

Åtta av tio önskar sig mer tid och möjligheter till personlig utveckling.

 

 

 

Fotnot

805 medlemmar i Positions läsarpanel
har svarat på frågor som sammanställts och
analyserats av Novus.

Ledarskap

Fråga Mentorn: Hur återskapa teamets framtidstro?

Hur går man vidare efter en uppslitande omorganisation som skapat misstro och konflikter i gruppen. Chef & Karriärs mentor Charlotta Wikström har svaren.
Ola Rennstam Publicerad 16 februari 2024, kl 06:01
Chef står vid ett mötesbord där fyra medarbetare sitter.
Organisationen är i hamn. Nu ska ett nytt sätt att arbeta - med tuffare mål - implementeras. Hur ska chefen handskas med missnöjet efter alla uppsägningar och få teamet att känna framtidstro igen? Illustration: Dennis Eriksson

FRÅGA MENTORERNA

Chef & Karriär är Kollegas systertidning och vänder sig till dig som är chef och medlem i Unionen.

Har du en fråga om ledarskap till någon av våra mentorer i Chef & Karriär. Mejla [email protected]

FRÅGA: Företaget jag jobbar på har genomgått en omfattande omorganisation det senaste året. Avdelningar har slagits ihop och bemanningen har minskats med en tredjedel. Min avdelning har drabbats hårt och det har varit en uppslitande process både för de som tvingats sluta och för dem som blivit av med arbetsuppgifter och ansvar. Det har lett till sjukskrivningar och en hel del konflikter.

Nu är vi i hamn med omorganisationen, men såren finns kvar. Som chef ska jag implementera ett helt nytt sätt att arbeta – och nya tuffare mål - samtidigt som vi är färre och förtroendet för ledningen är svagt. Hur ska jag göra för att få med mig gruppen, hur ska jag prata kring det som varit och hur ska jag få alla att känna framtidstro igen?

SVAR: Välkommen till en tuff situation som många ledare i dagens snabbrörliga och konkurrensutsatta värld känner igen. Rätt genomförd kan din utmaning omvandlas till en möjlighet och starten på något nytt. Men det gäller för dig att ha tålamod och att arbeta strukturerat och nära din personal med tydliga mål så att de återfår förtroendet och den egna motivationen.  Så här kan man tänka:
 

NULÄGE. Samla ditt team och förklara syftet med neddragningen. Backa bandet och sätt beslutet i ett större perspektiv med ökad konkurrens och behov av högre effektivitet. Du måste vara ärlig och transparent med skälen bakom besluten. Visa på styrkor och svagheter i den gamla strukturen. 
Kom ihåg din arbetsgivarroll och stå bakom förslaget till nytt arbetssätt och var lojal, men samtidigt visa att även du tycker det är en jobbig situation.  Understryk att du förväntar dig att alla ställer upp och bidrar.
I den här fasen ställs ditt ledarskap verkligen på prov och du måste vara tydlig och agera kraftfullt och inte tillåta gnäll, samtidigt som du är empatisk och inlyssnande. Se till att det finns gott om tid för diskussioner och frågor och att alla kommer till tals. Även de som brukar vara tysta. Kan du inte besvara frågorna - be att få återkomma vid nästa tillfälle.

FRAMTID. Nästa fas innebär att identifiera din organisation med nya roller, ansvar och mål. Här förutsätter jag att du har någon idé om hur den ska se ut. Om inte - gör ett grovt förslag som du sen presenterar för teamet och be om input. Låt det gå lite tid emellan mötena. Lyssna in stämningar i korridoren och motverka gnäll genom att uppmana alla att vara konstruktiva. Förändringen kan medföra utvecklingsmöjligheter för dina medarbetare, fokusera lite extra på dem som är positiva eller i alla fall minst negativa. 
Ge varje medarbetare i uppgift att gå igenom sin nya roll och sina nya arbetsuppgifter. Be dem dokumentera de största utmaningarna och förslag på hur de kan lösas. Ställ alltså lite krav här. 

IMPLEMENTERING. Ha enskilda täta möten med var och en för att gå igenom den nya situationen och deras nya roller. Fokusera på deras prioriteringar och dina förväntningar.
Säkerställ att ni är överens om att tillsammans göra det bästa av situationen. Detta är en tidskrävande fas men helt nödvändig för att ni ska lägga en ny gemensam grund. Ingenting kan vara viktigare nu än att få med alla på tåget - så se till att du är tillgänglig.

SAMMANFATTNINGSVIS: Detta en gigantisk kommunikationsinsats och du kan aldrig kommunicera för mycket. Berätta om allt, stort som smått och ta tid att prata med medarbetarna. Motverka gnäll och uppmuntra framåtblick.

CHARLOTTA WIKSTRÖM

GÖR: Senior Advisor på Stardust Consulting.

ÅLDER: 65.

KARRIÄR: Civilekonom DIHR, 15 år inom SAS-koncernen. Har jobbat på Telia, Com Hem och Stockholmsbörsen, samt som HR-direktör på Eniro