Hoppa till huvudinnehåll
Ledare

Chefens tillit skapar framgång

Om chefen visar tillit så att de som gör jobbet vågar fatta egna beslut – då kommer resultaten. Det här har vi varit bra på i Sverige, men nu hotas modellen av ökad mätning och kontroll.
Helena Ingvarsdotter Publicerad 29 september 2023, kl 06:00
Helena Ingvarsdotter.
Helena Ingvarsdotter, chefredaktör och ansvarig utgivare för Chef & Karriär samt Kollega. Foto: Klas Sjöberg

När Sveriges fotbollsdamer vunnit bronsmatchen i VM i somras lyssnade jag på de efterföljande spelarintervjuerna. Reportrarna frågade varför laget lyckats ta medalj och spelarna svarar att det handlar om gruppen – hur de hjälper varandra, både när det går bra och när det sker misstag. Samt att det inte bara finns en utan många ledarfigurer, som tar ansvar.

Det i sin tur beror på hur förbundskaptenen, Peter Gerhardsson, är som chef. Han tror på öppenhet: individer är olika och alla ska få säga vad de tycker. Han visar tillit så att spelarna vågar fatta beslut ute på planen – för att uppnå resultat.

Leta fel och utse syndabockar försvårar kreativitet och utveckling

Det här sättet att leda är typiskt svenskt. Att inte detaljstyra – utan istället ge medarbetare förutsättningar för att få saker gjorda. Enligt forskaren Louise Bringselius är det en av förklaringarna till Sveriges framgångar i näringslivet.

Men nu, säger hon i vår intervju, är modellen hotad. Vi är på väg mot mer byråkrati, bland annat för att digitaliseringen ger oss ökade möjligheter att mäta och kontrollera. Men att leta fel och utse syndabockar försvårar kreativitet och utveckling. För att citera förbundskaptenen: inte någon eller någonting blir bättre av en utskällning.

Ledare

Hur nära ska chefen gå i utvecklingssamtalet?

Nu är tiden för utvecklingssamtalen på många arbetsplatser. Men hur personliga ska de vara egentligen?
Helena Ingvarsdotter Publicerad 13 februari 2024, kl 12:58
Helena Ingvarsdotter, chefredaktör och ansvarig utgivare för Chef & Karriär samt Kollega. Foto: Klas Sjöberg.

Så här års håller vi utvecklingssamtal. Följer upp tidigare mål och skapar nya samt listar behovet av kompetensutveckling. Men syftet är även att nå ökad arbetsglädje och då måste samtalet dessutom bli personligt. Det är inte alla bekväma med, att hamna i fokus. Man kan vara blyg. Eller motståndare till upplägget.

”Varför ska vi utvecklas hela tiden? Räcker det inte att vi gör det vi ska?” Ungefär så sa en medarbetare till mig för många år sedan. Bakom låg, tror jag, en önskan att ”få vara som man är”. 

Räcker det inte att vi gör det vi ska?

Ska chefer försöka ändra beteenden? Jag tycker att det finns något som skaver med det – vi människor är olika och det är bra. Ett korrigerande kan skapa en känsla av att inte duga. Å andra sidan påverkar vissa beteenden andras arbetsmiljö negativt och måste stävjas.

Som så mycket annat i ledarskapet är det en balansgång, och lätt att kliva fel. Jag tror ändå på att våga gå nära, för ibland är det först då de viktigaste sakerna uppdagas – som att någon innerst inne inte trivs i nuvarande roll eller är på väg mot överansträngning.