Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Kvinnan påvisade dålig ekonomi – fick sparken

Unionenmedlemmen påpekade för sin chef att firmans ekonomi inte gick runt. Då blev hon kallad ”jävla kärring” och tillsagd att aldrig mer sätta sin fot på kontoret. Nu stämmer Unionen företaget på flera hundra tusen kronor.
Oscar Broström Publicerad
Shutterstock.
Unionenmedlemmen fick sparken och blev kallad "jävla kärring", nu stäms företaget. Shutterstock.

Under många år agerade kvinnan som chefens, tillika firmans ägares, högra hand. En av hennes många arbetsuppgifter var att hålla ett öga på företagets ekonomi. I början av 2021 presenterade kvinnan, som är medlem i Unionen, en rapport för sin chef där det framgick att företagets utgifter var större än intäkterna.

Det här gjorde ägaren mycket upprörd. I stämningsansökan framgår att ägaren anklagade kvinnan för att inte förstå sig på siffrorna. Han kallade henne även ”jävla kärring” och sa åt henne att aldrig mer sätta sin fot på firman.

Dagen efter var kvinnan åter på kontoret, men blev hemskickad av chefen som ej ville att hon skulle medverka under ett planerat möte med en revisor. Det blev hennes sista dag på företaget. Efter samråd med Unionen sjukskrev sig kvinnan och uppgav att hon mådde psykiskt dåligt på arbetsplatsen. Bara dagar därefter avslutade ägaren kvinnans e-postkonto, samt stängde av hennes mobilabonnemang.

Hotade ombud

Unionen stämmer firman på flera hundra tusen kronor för olaga avsked. I stämningsansökan framgår att ägaren, i samtal med Unionens ombud, hävt ur sig svordomar, kränkningar och hot.

Kvinnan är fortfarande sjukskriven på heltid efter en svår stressreaktion som följd av händelserna och arbetsgivarens behandling av henne.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.