Hoppa till huvudinnehåll
Karriär

Butikschefen: ”Inte svårt att neka någon att köpa”

Det är viktigare att vara bra på service än vin. Så resonerar Systembolaget när de rekryterar ny personal. Kenneth Kyobe började som vikarie och är i dag butikschef med 18 anställda.
David Österberg Publicerad 9 oktober 2020, kl 11:44
Till vänster Systembolagets skylt, till höger Kenneth Kyobe.
Kenneth Kyobe har jobbat på Systembolaget i 15 år. I dag är han butikschef i en av Sveriges största butiker. Foto: Janerik Henriksson TT, Privat

Första gången Kenneth Kyobe drog på sig Systembolagets kläder var han bara 20 år. Han behövde ett extrajobb, men snart var han fast.

– Så är det för många. Man börjar som vikarie, men trivs så bra att man stannar, säger han.

I dag, 15 år senare, är han butikschef i en av företagets största butiker och ansvarar för 18 anställda. Den som ska jobba på Systembolaget bör vara riktigt intresserad av service, enligt Kenneth Kyobe. Dryckesexpertis kommer i andra hand.

– Att ha kunskap om mat och dryck är förstås bra, men det är inte det vi tittar på främst. För oss är det viktigast att man är serviceinriktad och sätter kunden i fokus. Efterhand lär man sig mer om mat och dryck och det finns många internutbildningar att gå.

Men är det inte lite jobbigt att inte kunna tipsa om bästa rödvinet till hjortstek?
– Nej, det här är inget ensamarbete. Om man inte kan svara på en fråga finns det alltid en kollega att fråga. Kunderna kan också få avancerad rådgivning via vår kundservice, hemsidan eller chatt. Ett bra kundbemötande handlar om att hjälpa kunden att hitta det han eller hon söker även om man själv inte är expert på viner.

Det gäller dock att hålla tillbaka sin försäljningsiver. Ett av Systembolagets uppdrag är att begränsa alkoholens skadeverkningar och då får man inte pracka på någon fler flaskor än de hade tänkt köpa.

– Om man tidigare har arbetat med försäljning eller på restaurang är man van vid att försöka sälja så mycket som möjligt. Så är det inte här. Vi säljer med omtanke.

Kan det kännas svårt att sälja en vara som man vet orsakar mycket lidande?
– Det är inte svårt att arbeta på Systembolaget ur den aspekten. Alkoholproblemen skulle vara större om vi inte fanns. Systembolaget har inget vinstintresse och arbetar inte med merförsäljning, vi säljer inte till personer under 20 eller personer som är berusade.

Är det jobbigt att neka någon att handla?
– Absolut inte. Vi har lagen på vår sida och det är bara att informera om hur reglerna ser ut. Det blir inte personligt. Den som arbetar i säkerhetskontrollen på flygplatsen skulle aldrig släppa igenom en person som har vapen med sig. Vi säljer inte till den som är berusad eller den som är under 20 år.

Enligt Kenneth Kyobe är variationen i arbetsuppgifterna stor – både för den som är försäljare och den som är butikschef. En butikssäljare kan jobba med allt från att hjälpa kunder i butik och sitta i kassan till att packa upp varor, köra truck och städa lokalerna. Via internutbildningar går det att skaffa sig specialkunskaper och exempelvis få ansvara för en varugrupp.

För åtta år sedan blev han butikschef och med det ändrades arbetsuppgifterna ytterligare.

– Nu handlar min roll om att skapa förutsättningar för att personalen ska ha det så bra som möjligt. Mycket handlar om att få personalen att känna samhörighet, att de är del av en grupp. Då blir det lättare att lära sig nya saker, att utveckla sig och vilja göra nya saker.

Hur länge blir du kvar på Systembolaget?
– Så länge jag kan fortsätta att utvecklas som ledare vill jag stanna. Men om jag jobbar på Systembolaget fram till pensionen får vi se.

Äldre har 30 dagars semester

  • Lön: Samtliga löner på Systembolaget är individuella. Lägsta timlönen för en butikssäljare är 125 kronor och 30 öre.
    Lönen för butikschefer varierar stort, bland annat beroende på erfarenhet, kompetens och hur stor butiken är. Enligt Unionens lönestatistik tjänar en butikschef mellan 27 000 och 52 000 kronor.
  • OB-tillägg: OB-ersättning tillkommer för tjänstgöring på kvällstid, lördagar och nyårsaftnar. Efter klockan 18.30 är timlönen förhöjd med 50 procent. Efter klockan 20.30 är timlönen förhöjd med 75 procent. På lördagar och nyårsaftnar efter klockan 12 är timlönen förhöjd med 100 procent.
  • Semester: Anställda som inte har fyllt 30 år har 25 semesterdagar. Den som har fyllt 30 har 27 semesterdagar, den som har fyllt 40 har 29 semesterdagar och den som har fyllt 50 har 30 semesterdagar.
Karriär

Förmåner viktigt verktyg i jakten på kompetens

Numera räcker det inte enbart med hög lön, gratis frukt och friskvårdsbidrag för att locka till sig de bästa medarbetarna. Vilka förmåner har stora svenska företag? Vi har listan!
Lina Friberg Publicerad 31 mars 2023, kl 06:00
Till vänster en grupp äldre personer tränar på gym. Till höger en skål med frukt.
En ny undersökning visar att den förmån som svenska anställda anser viktigast är att få arbeta flexibelt. Även möjlighet till hybridarbete uppskattas av många. Foto: Colourbox.

Attraktiva arbetsförmåner har också  blivit ett smart sätt att stärka ett företags varumärke.

Personalförmåner är ett viktigt redskap för att kunna vara en attraktiv arbetsgivare och behålla vår personal långsiktigt, säger Anna-Karin Flygare, HR- strateg på gruvbolaget LKAB.

Flexibla arbetstider,  förmåner kring pension, ledighet samt möjlighet till hybridarbete är de förmåner som toppar svenskarnas lista över mest populära jobbförmåner.
Ett generöst friskvårdsbidrag är även en förmån som tilltalar många anställda.

Flexibilitet viktigast

I förmånsföretaget Benifys senaste rapport "Framtidens arbetsgivare: En plats i förändring", som är baserad på svar från 16 000 svenska medarbetare, framkom det att den förmån anställda anser viktigast är att få arbeta flexibelt. 

Även möjlighet till hybridarbete uppskattades av många anställda.71 procent av dem som deltagit i undersökningen svarar att de både vill arbeta hemifrån och från sin arbetsplats.

Många skulle tacka nej till ett jobb som inte erbjöd flexibilitet gällande arbetstider och placering

I bemanningsföretagets Randstads årliga rapport Workmonitor, baserad på svar från 1000 anställda i Sverige, framkommer det att jobbkandidater i högre utsträckning efterfrågar flexibilitet och en sund balans mellan jobb och fritid.

–  Vi ser väldigt tydligt i vår senaste undersökning att pandemiåren definitivt har satt sina spår när det gäller distansjobb. Många av kandidaterna uppger att de skulle tacka nej till ett jobb som inte erbjöd flexibilitet gällande arbetstider och placering, säger Camilla Campelo, HR-direktör hos Randstad.

Upplever ni att det har blivit allt viktigare att kunna locka kompetenta kandidater med andra förmåner än lön?

Absolut. I Sverige är lön och förmåner faktiskt inte det främsta skälet till att välja en arbetsgivare över en annan, utan det är många andra delar som spelar roll. I vår employer branding-undersökning är det exempelvis trevlig arbetsmiljö som år efter år är viktigaste kriteriet vid val av arbetsgivare, följt av intressanta arbetsuppgifter och balans mellan jobb och fritid, säger Camilla Campelo.

 Att just den balansen har blivit extra viktigt framkommer även i Benifys senaste rapport. Personalförmåner som till exempel rabatt på barnvakt och matkassar har blivit mer efterfrågat. En förklaring kan vara att många är tillbaka på jobbet efter pandemirestriktionerna.

Lön efterfrågas i svåra tider

Hos möbeljätten Ikea har lönen fått en större betydelse på senare tid, då levnadskostnaderna ökat. Även om ledighets- och arbetstidsförmåner var det som efterfrågades mest hos företagets personal, enligt Ikeas pressavdelning

Även musiktech-bolaget Epidemic Sound märker att lönen fortfarande har stor betydelse.

–  Om vi jämför med längre bak i tiden kan vi konstatera att förväntningarna och efterfrågan på ett bra anpassat och helst lite spännande förmånspaket ökar hela tiden. Däremot ser vi att lönen fortsatt är mycket viktig. Kandidater vill veta att de kommer att ha marginaler att klara högre elpriser eller en ränta som sticker iväg, säger Jasmin Holländer Pettersson, talesperson på Epidemic Sound.

Betalt volontärsarbete

På läkemedelsföretaget AstraZeneca erbjuds anställda bland annat  förmåner  kring hälsa, pension, transport och försäkring men även möjlighet till betalt volontärarbete. 

– Möjligheten att volontärjobba har varit väldigt uppskattad och populär bland våra medarbetare. Många väljer att göra det tillsammans i teamen för att stärka lagkänslan och göra en meningsfull insats som gör skillnad på ett positivt sätt utanför den vardagliga arbetsmiljön, säger Karl-Johan Karlsson, presschef för AstraZeneca.  

Kollega har tittat på vilka förmåner som erbjuds de anställda, på några av företagen i Unionens branschområden

AstraZeneca

  • Försäkringar och pension
  • Träningsanläggningar på arbetsplatsen
  • Digitala hälso-och träningstjänster
  • Transportförmåner
  • Möjlighet att volontärjobba åtta timmar per år på betald arbetstid

Epidemic Sound

  • 30 semesterdagar
  • Extra ersättning vid föräldraledighet
  • Friskvårdsbidrag
  • Pension och försäkringar
  • Kostnadsfria terapitimmar
  • Flexibel arbetstid
  • 3-dagars betalt volontärarbete per år
  • Konsertbiljetter, interna musik-och storytelling event
  • Gratis användning av vår spelare

Ericsson

  • Extra ersättning vid föräldraledighet
  • Volontärarbete varje år
  • Lunchförmån
  • Friskvårdsbidrag
  • Aktiesparprogram
  • Ersättning för läkarbesök
  • Terminalglasögon
  • Möjlighet till ett hybridjobb
  • Interna utvecklingsmöjligheter

Ikea

  • Årlig Ikea-bonus för alla medarbetare
  • Friskvårdsbidrag
  • Personalrabatt på 15 procent
  • Medarbetare får upp till 1 500 kr i Ikea kontobidrag per verksamhetsår
  • Webbaserad individuell pensionsrådgivning via rådgivningstjänsten Lifeplan

LKAB

  • Tillgång till utvalda gym- och motionsanläggningar
  • Friskvårdsbidrag
  • Studiestöd
  • konstförening och fritidsförening, som bland annat ger tillgång till fjällstugor och möjlighet att delta i familjeaktiviteter
  • Motivationsprogram - framgångar ska belönas
  • Medarbetare som varit anställda i minst ett år får förstärkt föräldrapenning, upp till 90 procent av ordinarie lön i upp till sex månader
  • Många av LKAB:s  tjänster möjliggör flexibla arbetsmöjligheter
  • Företagshälsovård 
  • Tandvård- och glasögonförmån
  • Anställda har möjlighet att ansöka om stipendier vid studier både för sig själv och sina barn
  • Pension och försäkring 
     

Scania

  • Vinstdelning i Scania Resultatbonus
  • Löneväxling
  • Personalbil
  • Friskvårdsbidrag
  • Anställda har möjlighet att jobba fyra veckor per år från utlandet
  • Flexibel arbetstid

SJ

  • Friskvårdsbidrag
  • Utökad föräldrapenning
  • Löneväxling
  • Fri expertrådgivning kring alkohol och droger, juridik och ekonomi
  • Förmånliga priser på tågresor
  • Personalrabatt på bistroutbudet ombord på tågen
  • Pensionsrådgivning 

TUI

  • Friskvårdsbidrag
  • Gratis gym
  • Internationella möjligheter inom TUI
  • Rabattförmåner via Benify
  • Firandepolicy för jubileer
  • Hybridarbete
  • Produktionsutforskningsturer om samtliga destinationer och produkter
  • Pension och försäkringar
  • Terminalglasögon
  • Evenemang som frukost, företagsfester och afterwork
  • 40 timmars möjlighet till utbildning
  • 40-50 procent SuperTravel rabatt på resor
  • Flexibel arbetstid

Volvo Cars

  • Rabatter vid bilköp
  • Möjlighet till förmånsbil
  • Volvo-bonus till alla anställda
  • Extra ersättning från Volvo i samband med föräldraledighet
  • Extra tjänstepension
  • Företagshälsovård
  • Flexibla arbetstider
  • Vid särskilda tillfällen kan anställda beviljas betald ledighet, till exempel vid flytt eller i samband med vissa högtidsfiranden
  • Friskvårdsbidrag
  • Nyanställda erbjuds förskottssemester
  • Rabatter och förmåner via Benify

Mest eftertraktade förmånerna:

1. Arbetstid och ledighet(2)
2. Friskvård (3)
3. Pensions-förmåner (1)
4. Sjukvård (5)
5. Hushållsnära tjänster(10)
6. Försäkringar (4)
7. Transport (8)
8. Kompetensutveckling (6)
9. Rabatter (ny för i år)
10. Klimatsmarta förmåner (9) 

Förra årets placering inom parantes.

Källa: Benify