Hoppa till huvudinnehåll
Karriär

Butikschefen: ”Inte svårt att neka någon att köpa”

Det är viktigare att vara bra på service än vin. Så resonerar Systembolaget när de rekryterar ny personal. Kenneth Kyobe började som vikarie och är i dag butikschef med 18 anställda.
David Österberg Publicerad
Till vänster Systembolagets skylt, till höger Kenneth Kyobe.
Kenneth Kyobe har jobbat på Systembolaget i 15 år. I dag är han butikschef i en av Sveriges största butiker. Foto: Janerik Henriksson TT, Privat

Första gången Kenneth Kyobe drog på sig Systembolagets kläder var han bara 20 år. Han behövde ett extrajobb, men snart var han fast.

– Så är det för många. Man börjar som vikarie, men trivs så bra att man stannar, säger han.

I dag, 15 år senare, är han butikschef i en av företagets största butiker och ansvarar för 18 anställda. Den som ska jobba på Systembolaget bör vara riktigt intresserad av service, enligt Kenneth Kyobe. Dryckesexpertis kommer i andra hand.

– Att ha kunskap om mat och dryck är förstås bra, men det är inte det vi tittar på främst. För oss är det viktigast att man är serviceinriktad och sätter kunden i fokus. Efterhand lär man sig mer om mat och dryck och det finns många internutbildningar att gå.

Men är det inte lite jobbigt att inte kunna tipsa om bästa rödvinet till hjortstek?
– Nej, det här är inget ensamarbete. Om man inte kan svara på en fråga finns det alltid en kollega att fråga. Kunderna kan också få avancerad rådgivning via vår kundservice, hemsidan eller chatt. Ett bra kundbemötande handlar om att hjälpa kunden att hitta det han eller hon söker även om man själv inte är expert på viner.

Det gäller dock att hålla tillbaka sin försäljningsiver. Ett av Systembolagets uppdrag är att begränsa alkoholens skadeverkningar och då får man inte pracka på någon fler flaskor än de hade tänkt köpa.

– Om man tidigare har arbetat med försäljning eller på restaurang är man van vid att försöka sälja så mycket som möjligt. Så är det inte här. Vi säljer med omtanke.

Kan det kännas svårt att sälja en vara som man vet orsakar mycket lidande?
– Det är inte svårt att arbeta på Systembolaget ur den aspekten. Alkoholproblemen skulle vara större om vi inte fanns. Systembolaget har inget vinstintresse och arbetar inte med merförsäljning, vi säljer inte till personer under 20 eller personer som är berusade.

Är det jobbigt att neka någon att handla?
– Absolut inte. Vi har lagen på vår sida och det är bara att informera om hur reglerna ser ut. Det blir inte personligt. Den som arbetar i säkerhetskontrollen på flygplatsen skulle aldrig släppa igenom en person som har vapen med sig. Vi säljer inte till den som är berusad eller den som är under 20 år.

Enligt Kenneth Kyobe är variationen i arbetsuppgifterna stor – både för den som är försäljare och den som är butikschef. En butikssäljare kan jobba med allt från att hjälpa kunder i butik och sitta i kassan till att packa upp varor, köra truck och städa lokalerna. Via internutbildningar går det att skaffa sig specialkunskaper och exempelvis få ansvara för en varugrupp.

För åtta år sedan blev han butikschef och med det ändrades arbetsuppgifterna ytterligare.

– Nu handlar min roll om att skapa förutsättningar för att personalen ska ha det så bra som möjligt. Mycket handlar om att få personalen att känna samhörighet, att de är del av en grupp. Då blir det lättare att lära sig nya saker, att utveckla sig och vilja göra nya saker.

Hur länge blir du kvar på Systembolaget?
– Så länge jag kan fortsätta att utvecklas som ledare vill jag stanna. Men om jag jobbar på Systembolaget fram till pensionen får vi se.

Äldre har 30 dagars semester

  • Lön: Samtliga löner på Systembolaget är individuella. Lägsta timlönen för en butikssäljare är 125 kronor och 30 öre.
    Lönen för butikschefer varierar stort, bland annat beroende på erfarenhet, kompetens och hur stor butiken är. Enligt Unionens lönestatistik tjänar en butikschef mellan 27 000 och 52 000 kronor.
  • OB-tillägg: OB-ersättning tillkommer för tjänstgöring på kvällstid, lördagar och nyårsaftnar. Efter klockan 18.30 är timlönen förhöjd med 50 procent. Efter klockan 20.30 är timlönen förhöjd med 75 procent. På lördagar och nyårsaftnar efter klockan 12 är timlönen förhöjd med 100 procent.
  • Semester: Anställda som inte har fyllt 30 år har 25 semesterdagar. Den som har fyllt 30 har 27 semesterdagar, den som har fyllt 40 har 29 semesterdagar och den som har fyllt 50 har 30 semesterdagar.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Karriär

Hatet fick Lotta Vikström att lägga ned verksamheten

Linkedin-profilen Lotta Vikström har under flera år drivit ett rekryteringsbolag. Av branschkollegor har hon på senare tid fått så elaka kommentarer att hon tappat engagemanget och nu valt att lägga ned.
– Det finns nog ingen bransch där man pratar så illa om varandra som i rekryteringsbranschen, säger hon.
Carolina Högling Publicerad 12 mars 2025, kl 06:02
En bild på Lotta Vikström och en bild på en telefonskärm med apparna Facebook och LinkedIn.
Efter flera år i rekryteringsbranschen har Lotta Vikström valt att lägga ned sin verksamhet. Detta efter att under en längre tid ha fått elaka kommentarer och meddelanden från branschkollegor på sociala medier.
Foto: Carolina Högling/Colourbox

Lotta Vikström startade rekryteringsbolaget Be proud 2016. Ett företag som skulle se människan bakom cv:t och använda sig av personliga möten i stället för automatiserade tester. Hon har tidigare berättat för Kollega att hon inte tycker att personlighetstester är rätt väg att gå i rekrytering och att de snarare skrämmer bort lämpliga kandidater. 

Lotta Vikström 

Gör: Grundare av Be best som arbetar med utbildningar och rådgivning om arbetsmiljö. 

Ålder: 53 år. 

Bor: Stockholm. 

Lägger ned

Nu meddelar Lotta Vikström på Linkedin att hon lägger ned efter att motståndet med både hat och hot blivit för mycket. 

– Jag har känt under en tid att rekryteringsbranschen har väldigt stora utmaningar. Det har blivit en ganska bedrövlig bransch. Jag kände att jag inte vill vara en representant för den.  Jag fick hat i flöden och kommentarer. Människor har postat bilder på mig och jag har fått skärmdumpar från vänner och andra i branschen, säger hon. 

Lotta Vikström berättar att det är människor i samma bransch som skrivit om, och till henne och hon upplever att klimatet har förändrats. Samtidigt vill hon understryka att det också finns många som gör mycket bra i branschen. 

Det är inte som det varit förut när man hjälpte varandra och det fanns en gemensam tanke att vi ska hjälpa våra arbetssökande att hitta ett jobb. Det finns inte alls längre. 

Pågått i flera år

De elaka meddelandena och kommentarerna på sociala medier började redan för ett par år sedan när hon skrev inlägg om rekryteringstester och ifrågasatte hur bra de egentligen är. Då var tonen inte lika hård och Lotta Vikström upplevde att det var lättare att föra en diskussion. 

På senare tid har hatet eskalerat, hävdar hon. Lotta Vikström berättar att hon fått meddelanden och läst kommentarer som ”hur fan kan hon få plats i media?”, ”hon är en jävla amatör” och ”hon kan ingenting om forskning”. 

Efter jag skrivit en debattkrönika i Arbetsvärlden kände jag att jag inte orkar hålla på och försvara mig längre. En sådan här verksamhet bygger på att man själv vill och att det finns ett engagemang och driv och jag känner att det har tagit slut nu.

Under inlägget på Linkedin har Lotta Vikström fått mycket stöttning i form av positiva kommentarer vilket hon berättar har betytt mycket för henne. 

Framåt ska hon arbeta med sitt andra bolag Be best som hon tidigare har jobbat med parallellt med rekrytering. Be best arbetar med rådgivning och utbildningar om arbetsmiljö till chefer, medarbetare, elever och lärare.