Hoppa till huvudinnehåll
Jobbrelationer

Konflikt på kontoret?

De flesta av oss tycker att konflikter är obehagliga – och hoppas in i det längsta att de ska lösa sig av sig själva. Det gör de sällan. Men rätt hanterade kan de leda till något positivt.
Sofia Broomé Publicerad
Alla är vi olika – men vi måste kunna samarbeta utan att råka i luven på varandra. Illustration: Valero Doval

Många tror att en öppen konflikt skulle förvärra situationen. Och det kan den göra om vi inte kan hantera den, menar chefsexperten, författaren och föreläsaren Thomas Lundqvist. Han anser även att den ökade stressen i arbetslivet gör att konflikterna blir fler.

– Det har framför allt att göra med de ökade möjligheterna till nåbarhet som IT-tekniken ligger bakom. Det lurar tigrar överallt, vi känner oss mer otrygga och rädda och då blir vi stressade och mer konfliktbenägna, säger han.

Vad är en konflikt?

Thomas Lundqvist lyfter fram två typer: divergerande och konvergerande. De divergerande konflikterna innebär att vi drar åt olika håll, beroende på olika värderingar, viljor eller behov. I de konvergerande konflikterna vill två personer samma sak och det uppstår kollisioner. Det kan till exempel vara när två personer vill vara chefer, vill gå samma kurs eller vill ha samma semestervecka.

Konflikten kan delas in i tre stadier:

1. Undvikande – man försöker blunda, gå omvägar, dölja, runda personen och inte prata om det.

2. Upprepning – den ena parten kritiserar hela tiden den andra, som förnekar konflikten eller drar sig undan.

3. Upptrappning – kan leda till verbalt attackerande och i vissa fall fysisk aggressivitet.

Hans poäng är dock att vi inte enbart ska fokusera på att lösa konflikten. Det är bara plåster på såren, menar han. För att lösa konflikter måste vi ta reda på varför de har uppstått och hur vi ska göra för att våra medarbetare ska känna sig tryggare och säkrare på arbetsplatserna.

– Det handlar om psykisk trygghet. Det är inte samma sak som fysisk trygghet – rätt ljus, ergonomisk sittställning, systematiskt arbetsmiljöarbete, det är vi väldigt bra på i Sverige. Psykisk trygghet är betydligt svårare.

Kräkmöten - Det är först när man får ur sig saker man irriterar sig på som man kan bli bättre

Nyckeln till en säker och trygg arbetsgrupp är kommunikation, regelbundna möten för att ventilera åsikter och vid stora förändringar, då måste man ta till kräkmöten.

– Kräkmöten är ett ord som jag har hittat på. När du är magsjuk bär du på virus eller bakterier som du behöver få ur dig för att kunna bli frisk. Det är först när man får ur sig saker man irriterar sig på som man kan bli bättre. Låter du folk komma till tals mår de bättre. Det är som att tända lampan. Då kommer grundorsaken till konflikten fram i ljuset och kan åtgärdas.

Vilket ansvar har den anställde?
– Som anställd har du en skyldighet att berätta hur du känner dig. Det är inte alltid så lätt. Inte ens när du har ditt årliga utvecklingssamtal brukar du säga som det är. Mitt råd är att ta bort utvecklingssamtalet och att i stället träffas regelbundet varje månad i ett kortare dialogsamtal. Då kan chefen fråga: ”Hur har det funkat senaste månaden? Det där som vi pratade om förra månaden, hur har det gått? Hur mår du? Hur ser din arbetssituation ut? Men hur funkar det egentligen? Hur ska vi hitta en rimlig balans för att det ska funka långsiktigt?”

Vilket ansvar har chefen?
– Jag tycker att chefen har ansvaret för att lösa konflikten, för om ingenting görs är risken stor att den förvärras och konflikträdda chefer skapar fler konflikter. Passiviteten hos chefer förvärrar och permanentar problemen. Så fort du som chef hör talas om en konflikt: sätt dig ner och prata om den, och gör det på individnivå. Prata ofta så blir det inte så dramatiskt.

Hur ska chefer hinna prata så mycket?
– Chefens viktigaste jobb är att se till att medarbetarna mår bra. Har man inte tid för sina medarbetare gör man inte sitt jobb. Det är medarbetarna man är satt att leda.

Han menar att arbetsgruppen ska träffas och prata om arbetsdagen tio minuter varje dag, till exempel i slutet av arbetsdagen. Förutom det ska gruppen ses en timme i veckan och så ska man ha ett personligt möte med chefen en gång i månaden.

Finns det några fördelar med konflikter?
– En konflikt är som en värk eller smärta i organisationen, ett symptom på att någonting är fel. Då har vi möjlighet att bena ut vad konflikten beror på och ta tag i det bakomliggande problemet.

3 SÄTT ATT LÖSA & UNDVIKA KONFLIKTER

  •  Tydliga regler och gränser som i detalj beskriver vad som gäller till exempel på sociala medier, när det gäller klädsel, hur vi pratar med varandra och vilka sociala regler som gäller på arbetsplatsen är ett bra sätt att skapa trygghet och på så vis undvika konflikter.
  • I stället för att anklagande säga: ”Du måste skärpa dig, du måste komma i tid, du måste plocka undan efter dig” ska du använda ordet ”jag” och beskriva hur du känner. ”Jag blir okoncentrerad när du pratar så högt, jag kommer av mig när du kommer sent till morgonmötet, jag blir störd av att komma in i lunchrummet och se din disk på bordet.”
  • Att ha en 24-timmarsregel innan du svarar på det där sura mejlet eller något annat som retar upp dig är ett sätt att undvika onödiga konflikter.

Mest läst just nu

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Kollega nummer 6 2024

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
Chef & Karriär nummer 3 2024 omslag

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Jobbrelationer

Så påverkar distansarbete dina jobbrelationer

Nästan varannan svensk tycker hemmajobb påverkar relationerna på jobbet negativt. Det visar rapporten Arbetspusslet.
Elisabeth Brising Publicerad 14 augusti 2024, kl 06:01
Kontorsarbetare sitter i möte runt ett bord medan kollegor som arbetar på distans och syns på en skärm.
Distansjobb har blivit norm i kontorsarbetslivet. Men relationerna till kollegor och chefer försämras tycker 45 procent av de svenska hybridarbetarna. Foto: Shutterstock

60 procent av svenskarna arbetar hemma minst en dag i veckan. Men det fysiska kontoret är också viktigt för åtta av tio. Dit åker vi för att träffa våra kollegor och chefer, enligt en rapport från ISS Facility Services. 

84 procent anser att social interaktion i arbetet är viktigt eller mycket viktigt . Men nästan hälften, 45 procent, upplever också att deras relationer till kollegor blivit sämre av distansarbetet. 

En minde del, 20 procent, tycker även relationen till chefen påverkats till det sämre än tidigare. Här skiljer sig uppfattningen åt mellan olika åldrar. De under 41 år tycker relationen med chefen påverkats mer negativt av distansjobb än de över. 

Yngre gillar kontoret mer 

Hela 8 av 10  tycker fortsatt att den fysiska arbetsplatsen är fortsatt viktig enligt undersökningen. Men bara en tredjedel av de anställda över 41 år vill kalla på-plats-kontoret "mycket viktigt". 

Många i den äldre gruppen trivs med att jobba hemma, eftersom de tycker att distansen får dem att stressa mindre och fokusera mer effektivt. Bland de yngre kontorsarbetarna är gracerna mer jämt fördelade. Nästan varannan i åldersgruppen 18-40 år tycker att det fysiska kontoret är "mycket viktigt" för dem. 

Svårt för nyanställda och oerfarna

Enligt ISS väcker det nya hybridlandskapet knepiga frågor för arbetsgivare som: hur skapar man en gemensam företagskultur och ser till att kompetensöverföringen mellan äldre och yngre funkar?

– Tillfällena att dela erfarenheter och kompetens minskar när specifika grupper väljer att arbeta hemifrån. Som arbetsgivare innebär det ytterligare utmaningar där den fysiska arbetsplatsen måste stimulera möten mellan olika typer av medarbetare, säger Andreas Thorling, vd på ISS Sverige, i en kommentar. 

Så ser svenskarna på distansarbete

Fördelar med att jobba på plats

• En av de främsta fördelarna med att jobba på kontor är enligt åtta av tio det sociala umgänget med kollegorna.  

• 66 procent av svenskarna uppskattar kunskapsdelningen som sker på fysiska kontor. 

• En tredjedel känner att det är lättare att få rutiner i vardagen på kontoret.

• Elva procent känner sig mer nedstämda på distans. 

Fördelar med distansarbete

• En majoritet säger att det bästa med att jobba hemifrån är att de får mer arbetsro och att de slipper pendla. 

• Tre av fem som jobbar hemifrån säger att de passar på att göra hushållssysslor som att tvätta när de jobbar hemifrån. 

• En tredjedel tycker det bästa med att jobba hemifrån är att de kan spara in pengar på till exempel pendlings- och lunchkostnader. 

Många jobbar sjuka hemifrån

• En majoritet i enkäten säger att de jobbar hemifrån trots att de är sjuka eller har förkylningssymtom. Endast åtta procent gör aldrig det. 

• Var sjätte svensk jobbar hemifrån trots att de är sjuka för att de inte är tillräckligt sjuka för att sjukanmäla sig, men inte tillräckligt friska för att gå till kontoret.

• 52 procent jobbar hemma trots sjukdom för att underlätta jobbet framöver för sig själv. En majoritet anser att arbetsbördan blir högre när de kommer tillbaka för att ingen avlastar dem vid sjukdom.

• Fyra av tio svenskar jobbar ibland trots sjukdom för att de inte vill få lägre inkomst genom karensdag och sjukavdrag. 

Om ISS enkät och rapport 
Undersökningen som ligger till grund för rapporten Arbetspusslet är genomförd av Novus på uppdrag av ISS Facility Services AB och presenterades 2023. Totalt har 1 050 svenska kontorsarbetare med möjlighet till hemarbete, i åldrarna 18–79 år deltagit i undersökningen via en webbenkät.