Hoppa till huvudinnehåll
Jobbrelationer

5 tips för bättre möten

De kan vara inspirerande, roliga, kreativa och ibland alldeles nödvändiga. Men lika ofta, om inte oftare, upplevs de som långa, ineffektiva och meningslösa. Vad vi pratar om? Möten så klart.
Petra Rendik Publicerad
Colourbox.com
Colourbox.com

De flesta av oss har nog åsikter om möten på jobbet. Och det är kankse inte så konstigt . Möteskulturen sitter i kontorsväggarna. År efter år, dag efter dag ser de likadana ut. Alla ska vara med, gärna samma dag, plats och tid som alltid.

Så mycket som 30 procent av arbetstiden ägnar vi åt möten. För cheferna blir det ännu mer. Även om det är nödvändigt kostar de pengar, tid och energi. Undersökningar visar nästan alltid samma sak, att hälften av alla möten anses mer eller mindre dåliga. För att möten ska kännas nödvändiga, effektiva och inspirerande behöver vi tänka om, ifrågasätta och förnya möteskulturen på arbetsplatsen. Gamla sanningar kan behöva omprövas.

Måste verkligen hela teamet vara med? Behöver det hålla på en timme? Varför onsdagar klockan 10? Och kanske viktigast av allt, är just det här mötet nödvändigt? Kanske kan ni testa det som många andra företag redan gjort, att inför en mötesfri dag?

SÅ SKAPAS BÄTTRE MÖTEN:

  1. Tydligt syfte. Det bör finnas en agenda där syfte och mål framgår och som ska utannonseras i god tid så att alla hinner förbereda sig. Spontana möten kan vara kul men lämpar sig bäst att vara just spontana när man ses vid kaffeautomaten eller vid fikahörnan. Att dra iväg någon på studs och kräva ett sammanträde är mest bara fräckt.

  2. Deltagare. Ska verkligen alla vara med på mötet? Ibland, ja. Men av gammal vana bjuder man in alla på jobbet eller i teamet för att… ja varför egentligen? Ställ dig själv den frågan innan du kallar till möte. Vilka måste vara med? Undvik att dela din almanacka digitalt till exempel. Men smartast är nog att vänligt ifrågasätta varför du ska vara med, särskilt om din roll på mötet är otydlig.

  3. Tiden. Bestäm innan hur länge mötet ska hålla på och håll er till tidsramen. Underskatta aldrig en god bensträckare eller fruktpaus om nu mötet av någon outgrundlig anledning drar ut på tiden.

  4. Håll er till ämnet. Följ dagordningen slaviskt. Ansvaret vilar på alla. Sammankallande ser till att man håller sig punkterna, alla är pålästa och låt småpratet om barnen, vädret eller fotbollsmatchen i söndags stanna utanför mötesrummet.

  5. Mötesfritt. Rensa i kalendern och inför en mötesfri dag. Bestäm en gemensam dag eller frigör en dag i almanackan som passar just dig.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Jobbrelationer

Hon gör Tiktok om kontorsliv

För drygt en månad sedan la ut Tess Modig ut sin första Tiktok-film om ett möte på ”Kontoret”. Det blev succé, och nu kan vi följa det dysfunktionella livet med avdelningschef B-O, sociala medier-Melinda och tränings-Danne.
Sandra Lund Publicerad 7 november 2025, kl 06:03
Tess Modig tittar in i kameran. Hon har långt blont hår och en rosa blus. Bakgrunden är lugn.
Tess Modig har länge jobbat med medier. Nu har hon samlat år av erfarenheter på humorkontot "Kontoret" på Tiktok. Foto: Privat

Hon har länge jobbat med medier, var tidigare anställd på TV4. Så tv-format och sociala medier kan Tess Modig. 

Nu gör hon det i stället som egenföretagare, och håller också fortfarande i pass på SATS där hon tidigare haft fackliga uppdrag för Unionen.

Men det var för cirka en månad sedan som följarskaran ökade markant på Tiktok

Klippet var ett månadsmöte på random kontor med efterföljande aw. Spoiler: ingen lyssnar helt på någon annan.

Karaktärerna på kontoret

Tess Modig spelar själv, med hjälp av noga kurerade filter, alla karaktärer. 

Som avdelningschefen som köpt blommor till fel jubilar och sedan nickar till när hon som faktiskt har fyllt år tar upp sin bortglömda födelsedag, hon som alltid tar anteckningar och smattrar för högt och intensivt, sociala medier-experten som ständigt tuggar tuggummi, tycker AI kan göra allt i stället samtidigt som hon postar bilder på sig själv, träningskillen som helst vill prata personbästa och skaka sin proteinshake. 

Och så vidare. 

Tänk svensk The Office, men rappare.

 

 

Två karaktärer från Tess Modigs konto Kontoret. Till vänster B-O i glasögon, mustasch och rutig kavaj. Till höger Majken som ler ängsligt i en beige fleecetröja.
Avdelningschef B-O och den lite ängsliga Majken. Tess Modigs två favoritkaraktärer på Tiktok-kontot Kontoret. Privat

I kommentarerna vill många se att det blir just en tv-serie, och någon annan skriver ”svenska arbetsplatser, så glad jag lämnat landet”.

Jag har medvetet undvikit vilken bransch de jobbar i. Det kan vara bank eller varför inte Unionen. Däremot vill jag ha med de avdelningar som alla på kontor kan relatera till: HR, ekonomi, marknad.

Vill inte jobba med manus

Hon skriver inte manus, ”det skulle ta för lång tid och bli något annat”, utan tänker ut en idé som till exempel ett måndagsmöte, en firmaresa eller att HR kommer "ner". 

Tess Modig tar sedan på karaktärstypiska kläder, vänder på telefonens kamera och kör.

Jag tittar ju själv slaviskt på Tiktok. Och älskar att se kreatörer, inte influerare. Det finns så många unga duktiga kreatörer. När folk blev så engagerade i mina karaktärer, särskilt Majken, märkte jag att jag har något här.

"Politiker är ju på Tiktok"

Så hon fortsätter, så länge känslan av att det är roligt finns kvar.

Tänker du på Kina och Tiktok?

Det är en bred och svår fråga. Jag försöker att inte göra det, för jag vet inte hur jag kan påverka. Ska jag protestera genom att inte använda, när vi faktiskt har kul? Och vi har i stort sett alla våra politiker där. Så länge de är där kan väl jag?