Hoppa till huvudinnehåll
Jobbrelationer

5 tips för bättre möten

De kan vara inspirerande, roliga, kreativa och ibland alldeles nödvändiga. Men lika ofta, om inte oftare, upplevs de som långa, ineffektiva och meningslösa. Vad vi pratar om? Möten så klart.
Petra Rendik Publicerad
Colourbox.com
Colourbox.com

De flesta av oss har nog åsikter om möten på jobbet. Och det är kankse inte så konstigt . Möteskulturen sitter i kontorsväggarna. År efter år, dag efter dag ser de likadana ut. Alla ska vara med, gärna samma dag, plats och tid som alltid.

Så mycket som 30 procent av arbetstiden ägnar vi åt möten. För cheferna blir det ännu mer. Även om det är nödvändigt kostar de pengar, tid och energi. Undersökningar visar nästan alltid samma sak, att hälften av alla möten anses mer eller mindre dåliga. För att möten ska kännas nödvändiga, effektiva och inspirerande behöver vi tänka om, ifrågasätta och förnya möteskulturen på arbetsplatsen. Gamla sanningar kan behöva omprövas.

Måste verkligen hela teamet vara med? Behöver det hålla på en timme? Varför onsdagar klockan 10? Och kanske viktigast av allt, är just det här mötet nödvändigt? Kanske kan ni testa det som många andra företag redan gjort, att inför en mötesfri dag?

SÅ SKAPAS BÄTTRE MÖTEN:

  1. Tydligt syfte. Det bör finnas en agenda där syfte och mål framgår och som ska utannonseras i god tid så att alla hinner förbereda sig. Spontana möten kan vara kul men lämpar sig bäst att vara just spontana när man ses vid kaffeautomaten eller vid fikahörnan. Att dra iväg någon på studs och kräva ett sammanträde är mest bara fräckt.

  2. Deltagare. Ska verkligen alla vara med på mötet? Ibland, ja. Men av gammal vana bjuder man in alla på jobbet eller i teamet för att… ja varför egentligen? Ställ dig själv den frågan innan du kallar till möte. Vilka måste vara med? Undvik att dela din almanacka digitalt till exempel. Men smartast är nog att vänligt ifrågasätta varför du ska vara med, särskilt om din roll på mötet är otydlig.

  3. Tiden. Bestäm innan hur länge mötet ska hålla på och håll er till tidsramen. Underskatta aldrig en god bensträckare eller fruktpaus om nu mötet av någon outgrundlig anledning drar ut på tiden.

  4. Håll er till ämnet. Följ dagordningen slaviskt. Ansvaret vilar på alla. Sammankallande ser till att man håller sig punkterna, alla är pålästa och låt småpratet om barnen, vädret eller fotbollsmatchen i söndags stanna utanför mötesrummet.

  5. Mötesfritt. Rensa i kalendern och inför en mötesfri dag. Bestäm en gemensam dag eller frigör en dag i almanackan som passar just dig.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Jobbrelationer

Vårda din relation med chefen

Kollegor i all ära, men att vara på god fot med chefen är viktigare. Det kan höja arbetsglädjen och öka chansen till stöd, inflytande och avancemang.
Anette Jernström Publicerad 22 november 2024, kl 06:00
Chefen viktigare än kollegorna för trivsel på jobbet. Från vänster: glada medarbetare på kontor, ler och klappar händer.
Vill du trivas på jobbet? Satsa på relationen med chefen. En studie avslöjar att en god relation med chefen är avgörande för arbetsglädje och engagemang. Foto: Colourbox.

En av de mest avgörande trivselfaktorerna är de relationer vi har på arbetsplatsen. Och allra viktigast är relationen till chefen. Den är till och med ännu viktigare än den du har till dina arbetskamrater.

Det visar en studie från Högskolan i Skövde, Högskolan Väst och Göteborgs universitet, som undersökt hur anställda påverkas av olika typer av relationer på arbetsplatsen.

– För att trivas på jobbet är det viktigt att bygga goda relationer med både chefen och kollegorna. Men om vi måste prioritera visar forskningen att relationen med chefen spelar en avgörande roll för vår arbetstillfredsställelse och vårt engagemang, säger Thomas Andersson, professor i företagsekonomi vid Högskolan i Skövde och en av forskarna bakom rapporten.

Har du en bra relation med din chef känner du dig ofta uppskattad, sedd och bekräftad. Du får vanligen också bättre stöd och kan få mer inflytande över ditt arbete, enligt studien.

– Det leder i sin tur till att du involverar dig mer, förklarar Thomas Andersson.

Forskningen bygger på data som samlats in från drygt 100 chefer och 550 medarbetare inom detaljhandeln. Men Thomas Andersson menar att resultatet sannolikt är detsamma inom andra branscher.

Sociala relationer är avgörande för vår fysiska och psykiska hälsa. Och för att stå pall när livet är prövande.

– Relationer har ett oerhört stort men osynligt värde. De är särskilt viktiga i tuffa tider med många förändringar. Vi måste också vara varsamma om våra relationer. De tar tid att bygga upp, förklarar han.

Ändå har vi en tendens att underskatta sociala relationer. Och det gäller i synnerhet kvaliteten på relationer mellan anställda och chefer, menar Thomas Andersson.

En bra chef ger tydliga instruktioner, men också stöd och erkännande för det arbete som utförs. Känslan av att vara uppskattad kan också bidra till mer motivation och trivsel.

Har du god kontakt med chefen kan det ge möjligheter till utveckling och avancemang. Chefer som känner sina medarbetare väl är mer benägna att investera i deras utveckling, enligt forskarna i rapporten.

– Chefen har stor påverkan på arbetsmiljön. En chef som är stöttande och rättvis kan skapa en positiv arbetsmiljö där alla känner sig trygga och värderade, säger Thomas Andersson.

Samtidigt poängterar han att en relation mellan två människor är bådas ansvar.

– Det är vanligt att medarbetarna kan ha ett lite passivt förhållningssätt och tycks mena att det är chefens ansvar att skapa relationer. Men det är något ömsesidigt och det är viktigt att båda engagerar sig. Chefen är ingen tankeläsare.

Få en bra relation med chefen - 4 tips

➧ Chefen bör ge tydliga instruktioner, stöd och uppmuntran.

➧ En relation är ett samarbete där båda parter har ett ansvar. Både du och chefen måste alltså engagera er.

➧ Försök att se chefens perspektiv. Hur tänker hen? Andra människor resonerar ofta inte som du – och det gäller även ledare.

➧ Utgå från att både du och din chef är intresserade av att er verksamhet fungerar väl.