Hoppa till huvudinnehåll
Jobbrelationer

5 heta mötestrender

Biometrics, samhällsansvar och delningskultur. Det är några mötestrender som spås bli tongivande de kommande åren och kanske något att inspireras av till höstens konferenser, möten och kick-offer?
Ola Rennstam Publicerad
Colourbox.com, montage: Magdalena Taubert
Var kommer ni ha er kickoff i höst – och tycker du att ni borde hyra ut era outnyttjade mötesrum? Colourbox.com, montage: Magdalena Taubert

1. Biometrics

Den mest futuristiska mötestrenden handlar om biometrics. Det vill säga avancerad teknik som läser av människors beteende och känslor. En föredragshållare kan till exempel få live-information om åhörarnas intresse och personalen på en restaurang kan via ansiktsscanning får reda på när en stammis eller kändis är på väg in i lokalen. 72 procent av hotellföretagen uppger att de kommer att införa ansiktsscanning inom sju år, enligt en internationell undersökning bland konferensanläggningar.

2. Gästen vill inte vara gäst



Att eftersträva en känsla av herrskapsfolk och tjänare à la Downton Abbey tillhör historien. Nu vill besökaren känna sig som hemma, vara välkommen bakom baren för att själv blanda en drink och bli bemött som en individ. På konferensanläggningen Sigtunahöjden har receptionen ersatts med en plats där anställda och kunder jobbar sida vid sida. Fokus ligger på att bygga relationer och social gemenskap i stället för att odla en gammeldags servicekultur.

Läs också: 5 tips för bättre möten

3. Samhällsansvar viktigare



Kopplingen mellan lönsamhet och samhällsansvar kommer bli starkare. Enligt branschorganisationen Svenska möten uppger 62 procent av kunderna att de kommer att välja en annan anläggning om den inte uppfyller sitt samhällsansvar. Ett exempel är Högbo Brukshotell i Sandviken. Anläggningen köper närproducerade råvaror från Högbo Gårdshandelsförening som skapar integration för nyanlända och sysselsättning för människor med nedsatt arbetsförmåga.

4. Äkta är det nya svarta



Platser med en genuin och unik berättelse blir mer attraktiva. Det är det äkta och genomtänkta som eftertraktas i allt högre utsträckning. Efterfrågan på upplevelser kommer att öka koncepttänkandet i flera branscher. Att skapa en destination som förmedlar ett sammanhang som människor vill tillhöra blir extra viktigt för anläggningar utanför storstadsområdena. Ett exempel är Nääs Fabriker, ett bomullsspinneri från 1800-talet där fabriksmiljön bevarats och historien anpassats till nutid.

Läs också: Så säger du nej till möten

5. Alla delar allt



Delningsekonomin når nu även mötesbranschen. På samma sätt som Airbnb gjort att privatpersoner hyr ut boende till varandra kommer antalet alternativa möteslokaler att öka när företag hyr ut ytor de inte använder.

(Trenderna är framspanade av branschorganisationen Svenska möten.)

Foto: Colourbox och Nääs Fabriker 

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Jobbrelationer

Hon gör Tiktok om kontorsliv

För drygt en månad sedan la ut Tess Modig ut sin första Tiktok-film om ett möte på ”Kontoret”. Det blev succé, och nu kan vi följa det dysfunktionella livet med avdelningschef B-O, sociala medier-Melinda och tränings-Danne.
Sandra Lund Publicerad 7 november 2025, kl 06:03
Tess Modig tittar in i kameran. Hon har långt blont hår och en rosa blus. Bakgrunden är lugn.
Tess Modig har länge jobbat med medier. Nu har hon samlat år av erfarenheter på humorkontot "Kontoret" på Tiktok. Foto: Privat

Hon har länge jobbat med medier, var tidigare anställd på TV4. Så tv-format och sociala medier kan Tess Modig. 

Nu gör hon det i stället som egenföretagare, och håller också fortfarande i pass på SATS där hon tidigare haft fackliga uppdrag för Unionen.

Men det var för cirka en månad sedan som följarskaran ökade markant på Tiktok

Klippet var ett månadsmöte på random kontor med efterföljande aw. Spoiler: ingen lyssnar helt på någon annan.

Karaktärerna på kontoret

Tess Modig spelar själv, med hjälp av noga kurerade filter, alla karaktärer. 

Som avdelningschefen som köpt blommor till fel jubilar och sedan nickar till när hon som faktiskt har fyllt år tar upp sin bortglömda födelsedag, hon som alltid tar anteckningar och smattrar för högt och intensivt, sociala medier-experten som ständigt tuggar tuggummi, tycker AI kan göra allt i stället samtidigt som hon postar bilder på sig själv, träningskillen som helst vill prata personbästa och skaka sin proteinshake. 

Och så vidare. 

Tänk svensk The Office, men rappare.

 

 

Två karaktärer från Tess Modigs konto Kontoret. Till vänster B-O i glasögon, mustasch och rutig kavaj. Till höger Majken som ler ängsligt i en beige fleecetröja.
Avdelningschef B-O och den lite ängsliga Majken. Tess Modigs två favoritkaraktärer på Tiktok-kontot Kontoret. Privat

I kommentarerna vill många se att det blir just en tv-serie, och någon annan skriver ”svenska arbetsplatser, så glad jag lämnat landet”.

Jag har medvetet undvikit vilken bransch de jobbar i. Det kan vara bank eller varför inte Unionen. Däremot vill jag ha med de avdelningar som alla på kontor kan relatera till: HR, ekonomi, marknad.

Vill inte jobba med manus

Hon skriver inte manus, ”det skulle ta för lång tid och bli något annat”, utan tänker ut en idé som till exempel ett måndagsmöte, en firmaresa eller att HR kommer ”ner”. 

Tess Modig tar sedan på karaktärstypiska kläder, vänder på telefonens kamera och kör.

Jag tittar ju själv slaviskt på Tiktok. Och älskar att se kreatörer, inte influerare. Det finns så många unga duktiga kreatörer. När folk blev så engagerade i mina karaktärer, särskilt Majken, märkte jag att jag har något här.

”Politiker är ju på Tiktok”

Så hon fortsätter, så länge känslan av att det är roligt finns kvar.

Tänker du på Kina och Tiktok?

Det är en bred och svår fråga. Jag försöker att inte göra det, för jag vet inte hur jag kan påverka. Ska jag protestera genom att inte använda, när vi faktiskt har kul? Och vi har i stort sett alla våra politiker där. Så länge de är där kan väl jag?