1. Biometrics
Den mest futuristiska mötestrenden handlar om biometrics. Det vill säga avancerad teknik som läser av människors beteende och känslor. En föredragshållare kan till exempel få live-information om åhörarnas intresse och personalen på en restaurang kan via ansiktsscanning får reda på när en stammis eller kändis är på väg in i lokalen. 72 procent av hotellföretagen uppger att de kommer att införa ansiktsscanning inom sju år, enligt en internationell undersökning bland konferensanläggningar.
2. Gästen vill inte vara gäst
Att eftersträva en känsla av herrskapsfolk och tjänare à la Downton Abbey tillhör historien. Nu vill besökaren känna sig som hemma, vara välkommen bakom baren för att själv blanda en drink och bli bemött som en individ. På konferensanläggningen Sigtunahöjden har receptionen ersatts med en plats där anställda och kunder jobbar sida vid sida. Fokus ligger på att bygga relationer och social gemenskap i stället för att odla en gammeldags servicekultur.
Läs också: 5 tips för bättre möten
3. Samhällsansvar viktigare
Kopplingen mellan lönsamhet och samhällsansvar kommer bli starkare. Enligt branschorganisationen Svenska möten uppger 62 procent av kunderna att de kommer att välja en annan anläggning om den inte uppfyller sitt samhällsansvar. Ett exempel är Högbo Brukshotell i Sandviken. Anläggningen köper närproducerade råvaror från Högbo Gårdshandelsförening som skapar integration för nyanlända och sysselsättning för människor med nedsatt arbetsförmåga.
4. Äkta är det nya svarta
Platser med en genuin och unik berättelse blir mer attraktiva. Det är det äkta och genomtänkta som eftertraktas i allt högre utsträckning. Efterfrågan på upplevelser kommer att öka koncepttänkandet i flera branscher. Att skapa en destination som förmedlar ett sammanhang som människor vill tillhöra blir extra viktigt för anläggningar utanför storstadsområdena. Ett exempel är Nääs Fabriker, ett bomullsspinneri från 1800-talet där fabriksmiljön bevarats och historien anpassats till nutid.
Läs också: Så säger du nej till möten
5. Alla delar allt
Delningsekonomin når nu även mötesbranschen. På samma sätt som Airbnb gjort att privatpersoner hyr ut boende till varandra kommer antalet alternativa möteslokaler att öka när företag hyr ut ytor de inte använder.
(Trenderna är framspanade av branschorganisationen Svenska möten.)
Foto: Colourbox och Nääs Fabriker