Hoppa till huvudinnehåll
Jobbrelationer

5 bra saker på K med att vara tillbaka på kontoret

Det är nog många som upplever tudelade känslor med återgången till kontoret, nu när restriktionerna hävs. Kollega har listat fem saker som vi ändå har saknat med kontoret.
Publicerad 29 september 2021, kl 11:45
Shutterstock.
Det är kollegerna vi saknat mest, under tiden med rekommenderat hemarbete. Shutterstock.

1. Kontorsstolen

Efter ett och ett halvt år med bristfällig arbetsställning, på en hård köksstol, känns det faktiskt skönt att äntligen sätta sig i en ful men funktionell kontorsstol. Vi kan också lägga till: Höj- och sänkbart skrivbord, ordentlig datorskärm (kanske två!) och ett riktigt tangentbord.

Och ja, vi vet att många fått en del av detta till sitt hem, men du har kanske inte haft tillgång till allt.

2. Kopieringsmaskinen

På tal om att få kontorsutrustning hemskickad har viss teknik ändå varit svår eller omöjlig att få tillgång till hemifrån. Äntligen kan vi kopiera dokument igen. Eller åtminstone försöka kopiera dokument. Förmodligen möts vi av en felkod, gör en ansats att fylla på något utav facken med papper, misslyckas och går därifrån med hopp om bättre lycka nästa dag.

3. Kaffemaskinen

En maskin som många nog har en hatkärlek till. Och visst, kaffet är sällan gott, det finns onödigt många val, det är fortfarande ingen som vet vad en ”kaffe lungo” är och ibland får du ont i magen. Men – det är också gratis.

4. Kollegorna

Fina, fina kollegor. Som vi saknat att prata om hur helgen varit (måndag och tisdag), om hur helgen ska bli (onsdag eftermiddag till fredag), se och höra om ”vardagslyxiga” lunchlådor, prata nya träningsvanor och få alla detaljer om jobbiga lämningar på förskolan. På riktigt alltså. Fina, fina kollegor.

5. Kramarna

Något av ovanstående är ju möjligt att prata om via Zoom eller Teams, men en sak som kräver att vi ses på riktigt är ju kramarna. Visst, någon kanske kramas lite för mycket, någon kanske kollar konstigt på dig när du kramar den, men det är faktiskt rätt trevligt att ha möjligheten att ge någon du inte träffat på länge en ordentlig jäkla kram.

Läs mer:

Så övar du dig inför återgången till kontoret

Hybridkontor – så får ni det att funka

 

Kollegaredaktionen

Jobbrelationer

7 sätt att bli en bättre talare

Rösten är vårt viktigaste uttrycksmedel för att skapa förtroende och motivation. Här är sju tips för att bli en bra talare – och behålla publikens intresse genom hela presentationen.
Publicerad 15 februari 2024, kl 06:04
Tecknad illustration av en kvinna i en talarstol som pratar inför publik.
Att tala inför folk kan kännas svårt. Här är 7 tips hur du använder din röst för att skapa förtroende och motivation. Illustration: Colourbox.

1.  HITTA RÄTT TEMPO

Karismatiska talare pratar ofta i ett lite snabbare tempo än normalt, vilket får dem att låta passionerade och självsäkra. Att hitta balansen kan dock vara svårt. Talar du för snabbt kan du låta nervös eller stressad, talar du för långsamt kan du låta uttråkad eller nonchalant.

 

2.  VÅGA VILA I PAUSEN

 Undvik utfyllnadsord som ”ööh” och ”liksom”. De stjäl fokus och du riskerar att åhörarna tappar intresset. Att i stället våga landa i pauser inger en känsla av självförtroende och ger lyssnarna möjlighet att processa det du sagt.

 

3. SPELA IN DIG SJÄLV

För att kunna jobba med din röst måste du lära känna den. Spela in dig själv och lyssna på hur du låter. Ge dig själv feedback, både positiv och negativ. Tänk på hur du använder melodi och tempo. Låter du uttråkad, nervös eller självsäker?

 

4. VÄRM UPP RÖSTEN

Värm upp rösten varje morgon för att få en god rösthälsa och bättre talteknik. En enkel övning är att använda ljudande konsonanter. Ta ett djupt andetag genom näsan och ljuda ut ett ”V” på ton tills luften tar helt slut. Det spelar ingen roll vilken ton du väljer, men du kommer att låta ungefär som en dammsugare. Repetera övningen tre gånger.

 

5. ANVÄND RÖSTENS VERKTYGSLÅDA

Tempo, talmelodi, paus, volym, tonalitet och betoning. Det är några av de verktyg du kan jobba med för att låta mer indragande och skapa dynamik när du pratar.

 

6. ANVÄND HÄNDERNA

Människor som pratar med händerna upplevs som mer trovärdiga. Gestikulera för att poängtera de ord som är viktigast. Tänk på att rörelserna ska kännas naturliga, inte överdrivna – spara dina ”jazzhands” till aw:n.

 

7. TALA PASSIONERAT

Det handlar inte bara om vad du säger – utan om hur. Håll en hög energinivå – tala med passion och ha ett öppet, självsäkert kroppsspråk. Då kan du få vem som helst att bli intresserad av vad du har att säga. Att låta det minsta ointresserad eller osäker smittar av sig på stämningen.

 

FÄLLOR ATT SE UPP MED!

Undvik att dricka kaffe, te och annat vätskedrivande precis innan presentationen, det torkar dessutom ut stämbanden. Känner du dig trött i rösten eller är hes ska du absolut inte viska – det skadar rösten mer. Känner du dig ofta trött i rösten bör du kontakta en sång[1]pedagog som kan hjälpa dig att hitta rätt talteknik.

Text: Vera Viksten

KÄLLA: Cecilia Brändström, röstcoach