Hoppa till huvudinnehåll
Jämställdhet

Prisad kampanj mot mansplaining

I höstas lanserade Unionen sin mansplainingakut. Kampanjen fick stor uppmärksamhet både i Sverige och utomlands – och både ris och ros. Nu har den vunnit pris.
David Österberg Publicerad
Illustration: Nina Hemmingsson
Illustration: Nina Hemmingsson

Under en vecka i november öppnade Unionen en telefontjänst som kallades mansplainingakuten. Dit kunde den som ville prata härskartekniker ringa. Syftet var, enligt Unionen, att öka medvetenheten och skapa debatt om mansplaining och andra härskartekniker på arbetsplatser.

Kampanjen fick stort genomslag. Många gillade den, medan andra tyckte att män pekades ut som skurkar.

Nu har kampanjen vunnit guld i branschtidningen Resumés tävling Månadens PR. Juryn kallar mansplainingakuten för ”en riktig kioskvältare”. En jurymedlem skriver: ”Rätt avsändare, starkt genomförande och en uppenbart väl förberedd organisation ledde fram till ett enastående resultat. Jag är särskilt imponerad av hur man hanterade responsen från kritiska uppringare. Det gav ytterligare taletillfällen och än mer spridning för ett relevant budskap.”

Nina Kullberg är ansvarig för Unionens varumärke och imagekampanjer.

– Det känns förstås jättebra att priset gick till oss. Vi trodde nog inte att kampanjen skulle få ett sådant genomslag eftersom jämställdhetsfrågor har uppmärksammats under så lång tid. Men vi lyckades få till en snackis och det är jättekul.

Tror du att kampanjen har haft någon effekt?
– Absolut. Syftet var ju att folk skulle börja snacka om jämställdhetsfrågor, det är början till förändring. Sedan är det fackets uppgift att förse människor med verktyg för att fortsätta jobba med de här frågorna.

Hur ser du på den kritik som kampanjen fick?
– Den visade att kampanjen behövdes. Vi hårdrog medvetet och namngav kampanjen med mansplaining – som ju till och med har ”man” i namnet. Men det är inte alltid män som är skurkarna, både män och kvinnor använder sig av härskartekniker.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Jämställdhet

7 sätt att öka jämställdheten

Ett lyckat jämställdhetsarbete leder till bättre rekryteringar och högre lönsamhet. Här är sju tips som får jämställdheten att blomstra på din arbetsplats.
Publicerad 15 maj 2025, kl 09:30
En nyckel för att lyckas skapa en jämställd arbetsplats är att jobba med normer och beteenden. Foto: Colourbox
  1. Börja prata om företagets jämställdhetsmål och gör en bedömning om det finns ojämställdhetsproblem på arbetsplatsen. Prioritera ett par av dessa problem och upprätta en plan för hur de ska åtgärdas. Följ upp arbetet för att säkerställa att förändring sker. Om inte, gör ett omtag.
     
  2. Granska de normer som finns på arbetsplatsen, och förändra om det behövs. Var aktiv och visa vilka beteenden som inte är önskvärda, säg ifrån.
     
  3. Bestäm vilka regler som gäller och hur ni som medarbetare är mot varandra. Föregå själv med gott exempel.
     
  4. Jämställdheten börjar med chefen. Satsa på att utbilda ledarna, normer och beteenden skapas uppifrån och går nedåt i organisationen. Chefer kan behöva hantera motstånd mot jämställdhetsarbetet. Det betyder att kunna kommunicera och motivera varför företaget arbetar med jämställdhet.
     
  5. Kommunicera er vision. Det går inte att bara tänka ut ändrade normer kring jämställdhet utan att kommunicera dem. Hitta informella ledare som är intresserade av jämställdhet.
     
  6. Ett företag som vill rekrytera mer jämställt måste börja med jämställdhetsarbetet och ändra normer kring jämställdhet internt i företaget – innan man börjar rekrytera. Att enbart anställa några kvinnor på en mansdominerad arbetsplats löser inte jämställdheten.
     
  7. Glöm inte: Håll ut – förändringsarbete tar tid.

Källa: Jämställdhetsmyndigheten/Sara Nilsson, senior utredare.

Text: Teres Hallman

Läs mer

Foto: Erik Abel

Mansdominerade Norra Skog följde tipsen och fick högre lönsamhet och bättre rekryteringar på köpet. Läs artikeln här.