Hoppa till huvudinnehåll
Jämställdhet

En kvinna räcker

Kvinnors chanser att bli befordrade minskar om det redan finns en kvinna i topposition på arbetsplatsen. Många företag vill ha kvinnor som chefer för att det ger bra PR, men en kvinna räcker. Det visar ny amerikansk forskning.
Linnea Andersson Publicerad 5 maj 2015, kl 09:28
Colourbox
Många företag vill se en kvinna i ledningsgruppen. Det ger bra PR. Men en kvinna räcker, visar en ny studie. Colourbox

I stället för att en kvinna som lyckats ta sig igenom glastaket banar väg för andra kvinnor, stängs glastaket efter att den första kvinnan klättrat på karriärstegen. Kvinnors chanser att få ett av bolagets fem högst betalda jobb minskar med 51 procent om det redan finns en kvinna i ledningsgruppen, enligt den nya studien.

Forskarna är inte helt säkra på varför, men en orsak kan vara att kvinnor används som ”alibi” på chefspositioner för att ett företag ska få bra PR när det gäller jämställdhet och mångfald. När företaget sedan har fyllt ”kvinnokvoten” i ledningsgruppen slutar de intressera sig för att få in fler.

Bland börsnoterade bolag i USA steg andelen med minst en kvinna i högsta ledningsgruppen från 1.6 procent (1992) till 8.7 procent (2011). Men bland företag som har kvinnor på sina topp fem högsta positioner, har de flesta enbart en kvinna i gruppen.

Företag där vd:n är kvinna hade dock något bättre resultat.

Om studien

Forskningen kommer från Handelshögskolan Robert H. Smith vid Marylands Universitet samt Handelshögskolan i Columbia och bygger på data som samlats in från 1 500 börsnoterade bolag under 20 år .

Linnea Andersson
[email protected]